<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-hk.htm>
Handledarkollegiet upphör tills vidare i sin hittillsvarande form. Det blir
således fortsättningsvis inga regelbundna sammanträden den andra tisdagen varje
månad.
Några av handledarkollegiets uppgifter övertas av
”Handledarkollegiet i pedagogik vid Uppsala universitet” som nu läggs ned har haft andra funktioner. Det har från och med hösten 1999 samlat dem som oavsett institutionstillhörighet varit handledare eller biträdande handledare i forskarutbildningen i pedagogik. Det innebär att handledarkollegiet fungerat som ett icke-beslutande forum där gemensamma frågor kunnat ventileras av pedagogiklärare från flera institutioner, främst pedagogiska institutionen och institutionen för lärarutbildning, och dessutom några representanter för andra ämnen som varit engagerade i handledningen. Säkert kommer det slaget av kollegial församling att behövas även i framtiden, men då i andra former än de hittillsvarande eftersom förutsättningarna nu ändras när institutioner och forskarutbildning och mycket annat stöps om för att uppgå i den samlade organisationen Pedagogikum, vilket enligt planerna skall ske år 2008. Så det verkar klokt att lägga handledarkollegiet i graven, eller åtminstone i malpåse fram till dess att situationen klarnar. Frid över dess minne.
Donald Broady, som sedan aug 2003 fungerat som handledarkollegiets ordförande.
1-3 utgår.
4. Den årliga översynen av doktorandernas individuella studieplaner. Jfr Ulla Riis instruktioner, daterade 2005-09-08. (Fördragande Ulla). Varje huvudhandladare rede
--
6. Forskarutbildningkurser (jfr om planerade forskarutbildningskurser):
6a. Ang forskarutbildningskurser: (1) Allmän utlysning av doktorandkurs - vad menes? Vilket regelsätt gälder? Og for hvem gälder det?; (2) Finansiering av doktorandkurs med fakultetsmedel eller grundutbildningsmedel?; (3) Finansiering af seminarer med fakultetsmedel eller grundutbildningsmedel? - frågorna anmälda av Karin Anna Petersen.
6b. Institutionsstyrelsen har i måndags (2005-10-03) fastställt två kursplaner, "ramkursplaner" för doktoranders läskurser, dels en kursplan för läskurs som innebär att doktoranden skall bredda sina kunskaper inom pedagogiken, dels en kursplan för läskurs som innebär att doktoranden skall fördjupa sig inom ett område i anslutning till avhandlingsarbetet. I varje enskilt fall ska kursplanen preciseras genom att litteraturlista tillförs planen. Tills vidare ska beslut om sådan precisering beslutas av institutionsstyrelsen. (föredragande Ulla)
7. Handledarfrågor:
7a. Bordlagt från förra sammanträdet: Handledare för Orietta Alveal Puentes. Hon har lagt fram en text vid ett seminarium 2005-09-02 vilken bedömdes motsvara 20% av ett avhandlingsarbete om 80 p. Ulla Riis och Lennart Wikander arbetar med frågan om handledare för den tid och det arbete som återstår. (Föredragande Ulla)
7b. Förslag: Brigitte Le Roux (Université René Descartes, Paris) biträdande handledare för Ida Lidegran, Mats Rosengren (Inst för idéhistoria och vetenskapsteori, Göteborgs universitet) biträdande handledare för Sverker Lundin. Frågan om arvode till biträdande handledare. (Föredragande Donald.)
8. Bordlagt från tidigare sammanträden: Rutiner för bedömning av hur stor del av forskarutbildningen som doktorander genomfört och för ventilering av deras avhandlingsmanus. Lönesättningen brytpunkter inträffar "efter 50 % resp. 80 % av fullgjorda fordringar för doktorsexamen". Vi har hittills haft seminarier vid tre tillfällen: (1) presentation av avhandlingspm vid ett s.k. 10%-seminarium, (2) ett 50%-seminarium samt (3) ett "90%-seminarium" då så gott som allt ska vara klart, dvs. det som på andra ställen ofta kallas slutseminarium. Till åtminstone 90%-seminariet och ibland till 50%-seminariet har en läsgrupp utsetts. (Föredragande Ulla)
9. Bordlagt från tidigare sammanträden: Frågan om hur många poäng i ämnet pedagogik som olika slags lärarutbildning skall ge. Eftersträvansvärt är att det i vissa kursplaner finns inskrivet att kursen kan ingå i kandidat- och magisterexamen med pedagogik som huvudämne. Två konkurrerande förslag framfördes under handledarkollegiets sammanträde 10 maj 2005: att varje kursplan bedöms separat, och att principen antas att lärarutbildningar ger 40 p i ämnet pedagogik. Christina Gustafsson har per mejl 2005-08-12 påpekat att detta inte är en fråga för HK utan en styrelsefråga: "Det hindrar naturligtvis inte att HK kan diskutera den, men förslag kan man inte lägga. Det skall göras i en vald församling med student- och doktorandrepresentanter. Prefekten (prefekterna) kan också tillsätta en arbetsgrupp när det gäller den här typen av frågor. Det kanske är det mest naturliga med tanke på att det här handlar om två styrelsebeslut och att många i nuvarande HK tillhör andra lärosäten." (Föredragande Donald. Underlag utskickat 2005-10-10.)
10. Bordlagt från tidigare sammanträden: Diskussion av Jörgen Hermanssons och Lina Westins utredning "Forskarutbildning och internationalisering vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet" som genomförts på uppdrag av Samhällsvetenskapliga fakultetens kvalitetsgrupp. (Föredragande Ulla)
Uppföljning av de individuella studieplanerna
Det är dags att göra den årliga uppföljningen av de individuella studieplanerna
(HF, 8 kap, 8§). Den individuella studieplanen ska undertecknas av handledaren,
eventuell biträdande handledare, doktoranden och prefekten. Den ska därefter
inges till och granskas av fakultetsnämnden.
Sista dag att lämna in den individuella studieplanen till Ingegerd Öfverstedt är
onsdagen den 19 oktober. Ingegerd, undertecknad och prefekt Lennart Wikander har
då en och en halv vecka på sig att göra i ordning dessa ca 45 dokument för
vidarebefordran till fakultetsnämnden.
Detta läsår kommer jag som studierektor att genomföra utvecklingssamtal med var
och en av våra aktiva doktorander. Jag ska inleda dessa samtal i början av
november 2005. Den uppdaterade individuella studieplanen kommer att vara en
viktig utgångspunkt. Incitamentet till utvecklingssamtalen kommer från
fakultetsnämnden och ska ses som en del av nämndens åtgärdsprogram för
forskarutbildningen (2004-01-22). Åtgärdsprogrammet går i sin tur tillbaka på en
utvärdering av universitetets samtliga forskarutbildningar genomförd på uppdrag
av universitetsledningen 2002/03.
Följande frågor brukar återkomma i samband med uppföljningen av de individuella
studieplanerna och jag försöker besvara dem i förväg:
Hur ska man göra med doktorander med mycket låg eller okänd aktivitetsgrad? Svar: Vi har ett ganska stort antal doktorander, antagna sedan många år och registrerade på t.ex. 10%, 20%, 25%. Så länge inget ”händer” behövs heller ingen individuell studieplan för en sådan doktorand. Men om något skulle hända, som innebär att doktoranden aktiverar sig och önskar eller behöver handledning, måste individuell studieplan upprättas eller uppdateras.
Skulle blanketten kunna vara mer annorlunda i ett antal avseenden och dessutom tekniskt mer flexibel? Svar: Jag tycker att den borde vara det, och jag kommer att verka för att den förbättras (läs: tjata på fakultetskansliet). På en punkt är blanketten klart otillfredsställande enligt prefektens och min mening: Den efterfrågar inte information om vem som finansierar doktorandens tid. Ni ombeds därför att under punkt 9, spalten längst till höger ange inte bara formen för finansieringen, utan även källan för finansieringen. Blanketten medger att man skriver i denna ruta.
Var får man tag i blanketten? Svar: Det ideala är självklart att
varje handledare – och varje doktorand – bevarar föregående års blankett i sitt
elektroniska arkiv. Men blanketten finns under denna adress:
http://www.samfak.uu.se/FU/ISmall.rtf
Tyngdpunkter i forskningen i pedagogik i Uppsala är läroplansteori, IT-användning och digital litteratur, professioner särskilt lärare, sjuksköterskor och skolledare, utbildningsetnografi, utbildningspolitik och utbildningsreformer, utbildnings- och kultursociologi, utbildningshistoria, samt utvärdering. Det finns inom pedagogik i Uppsala fyra väletablerade forskningsmiljöer som var och en driver ett flertal forskningsprojekt och inkluderar minst något tiotal doktorander: SEC (Utbildnings- och kultursociologi), STEP (Studies in Educational Policy and Educational Philosophy), UTKIK (Utbildning: Kultur - Interaktion - Karriär), samt Utvärdering. En säregenhet hos den aktuella pedagogiska forskningen i Uppsala, som skiljer den både från dess förhistoria och från situationen vid många andra lärosäten, är att den överlag är utpräglat samhällsvetenskaplig till skillnad från beteendevetenskaplig. Didaktisk forskning sker i Uppsala sedan hösten 2004 delvis inom ramen för ett särskilt nyinrättat ämne, Didaktik.
Texten har sammanställts av Donald Broady efter konsultationer med företrädare för de olika forskningsinriktningarna. och antogs av handledarkollegiet i pedagogik 2005-02-08. Gruppen ESEP har tagits bort eftersom verksamheten f.n. är på sparlåga. Skall revideras så att Ann-Carita Evaldssons forskningsinriktning kommer med.
K G Ahlström <kg.ahlstrom@zeta.telenordia.se>,
Anders Englund <anders.englund@ntf.se>
Gösta Berglund <gosta.berglund@ped.uu.se>
Donald Broady <broady@nada.kth.se>,
Staf Callewaert <callew@swipnet.se>,
Urban Dahllöf <urban.dahllof@ped.uu.se>,
Ann-Carita Evaldsson <ann-carita.evaldsson@ped.uu.se>,
Eva Forsberg <eva.forsberg@ped.uu.se>,
Peter Gill <pgl@hig.se>,
Christina Gustafsson <christina.gustafsson@ped.uu.se>,
Per H Hansson <per.h.hansson@fjellstedtska.se>,
Eberhard Herrmann <eberhard.herrmann@teol.uu.se>,
Lars Holmstrand <lars.holmstrand@iped.vxu.se>,
Gunilla Harnsten <gunilla.harnsten@iped.vxu.se>,
Bo Johansson <bo.johansson@ilu.uu.se>,
Ove Karlsson <ove.karlsson@mdh.se>,
Lena Kareland <lena.kareland@littvet.uu.se>,
Caroline Liberg <caroline.liberg@ilu.uu.se>,
Sverker Lindblad <sverker.lindblad@ped.gu.se>,
Ulf P Lundgren <ulf.lundgren@vr.se>,
Jorgen Nissen <jorgen.nissen@ituf.liu.se>,
Ulf Olsson <ulf.olsson@lhs.se>,
Hector Perez Prieto <hector.perez@kau.se>,
Karin Anna Petersen <karin.anna.petersen@ped.uu.se>,
Ulla Riis <ulla.riis@ped.uu.se>,
Gunilla Roos <gunilla.roos@ped.uu.se>,
Fritjof Sahlström <fritjof.sahlstrom@ped.uu.se>,
Christer Stensmo <christer.stensmo@ilu.uu.se>,
Carl-Anders Säfström <carl-anders.safstrom@ilu.uu.se>,
Erik Wallin <erik.wallin@ped.uu.se>,
Lennart Wikander <lennart.wikander@ped.uu.se>,
Leif Östman <leif.ostman@ilu.uu.se>.
Forskningssekreterare Ingegerd Öfverstedt <ingegerd.ofverstedt@ped.uu.se>
Period 3 2004: 1/9 - 1/11 2004
Period 4 2004: 2/11 - 18/1 2004
Period 1 2005: 19/1 - 24/3 2005
Period 2 2005: 25/3 - 6/6 2005
Period 3 2005: Vecka 35-44, dvs.
2005-09-01--2005-11-04
Period 4 2005: Vecka 45-52, dvs. 2005-11-07--2006-01-13
Period 1 2006: Vecka 3-12, dvs. 2006-01-19--2006-03-24
Period 2 2006: Vecka 13-23, DVS. 2006-03-27--06-07 (Vecka 18 är måndagen 1 maj
röd dag; vecka 21 är torsdagen Kristi Himmelsfärds dag röd dag och fredagen
”klämdag”; vecka 23 är måndagen ”klämdag” och tisdagen nationaldag röd dag.
Terminens sista dag är alltså onsdagen den 7 juni.)
| Måndagar udda veckor | 13.15-15.00 | UTKIK-seminarier |
| Tisdagar jämna veckor, även vissa udda veckor | 13.15-15.00 | Högre seminarium |
| Vissa tisdagar udda veckor, ungefär var sjätte vecka | 13.15-15.00 | Möte doktorander - studierektor, eller doktorandseminarium som komplement till högre seminariet |
| Andra tisdagen i varje månad | 10.00-12.00 | Handledarkollegiet |
| Vissa onsdagar | 13.15-15.00 eller 13.15-17.00 | SEC-seminarier, ESEP-seminarier |
| Fredagar | 13.15-16.00 | STEP-seminarier |
| Fredagar | Kursen Utbildningspolitik och utbildningsreformer |
Högre seminarier med allmänt innehåll och för ventilering av avhandlingsmanus inträffar tisdagar kl 13.15-15.00. Karin Anna Petersen <karin.anna.petersen@ped.uu.se> är ordf. under ht 2005, Ann-Carita Evaldsson under vt 2006.
Månd 2005-02-07 kl 13.00-15.30 besök på ped inst av fakultetsledningen för samfak (prodekanus Berit Hagekull, avdelningsdirektör Peter Liljenstolpe, ev. dekanus Jan Södersten) och representanter för Samhällsvetenskapliga doktorandrådet (SDR) med anledning av det åtgärdsprogram som fakultetsnämnden fastställde våren 2004. Lokalen är Sturegatan 4, Seminariet A+B. Från ped inst deltar Donald Broady, Ulla Riis, Christer Stensmo och Carl-Anders Säfström samt Ingegerd Öfverstedt. Även övriga Övriga handledare och doktorander vid Ped inst är välkomna att delta. Förhoppningsvis även prefekten Lennart Wikander. Från doktoranderna deltar Thérèse Hartman, Mia Heikkilä och Monica Langerth Zetterman. HK diskuterade åtgärdsprogrammet 2004-11-09 och Ulla Riis hade 2004-12-14 ett möte därom med pedagogiska institutionens doktorander.
Underlag: Utvärdering av forskarutbildningen vid Uppsala universitet –
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens analys och förslag till
åtgärder. Skrivelse till rektor 2004-01-22, UFV 2002/983. Tillgängligt
från sidan
http://www.samfak.uu.se/FU/index.htm
Kopia finns även tillgänglig som:
PDF-version <http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-atgardsprogram-foutb-040122>
Sammanfattning av dito:
PDF-version (139 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-smf-atgardsprogram-foutb-040122.pdf>
Se även Ulla Riis m.fl.: Sökande till forskarutbildning i
pedagogik och till anställning som doktorand fr.o.m. 2004-09-01. Beredning av
ärendet. UFV-PA 2004/1663, Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen,
2004-06-18
MS Word-version (35 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-uu-040618-antagn-foutb-kriterier.doc>
Se även Ulla Riis, Minnesanteckning från möte
2004-12-14 mellan
doktorander och studierektor ang. Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens
åtgärdsprogram för forskarutbildningen 2003, Ped inst, UU.
MS Word-version (37 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/e-041214-riis-atgarder-doktorander.doc>
Se även Ulla Riis, Minnesanteckning från diskussion i
institutionens handledarkollegium 2005-01-11 ang. Samhällsvetenskapliga
fakultetsnämndens åtgärdsprogram för forskarutbildningen 2003
MS Word-version (41 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/e-050111-riis-ad-doktorander.doc>
Fakultetsledningen önskar diskutera följande frågor:
1. Vilka punkter har institutionen ansett vara viktigast att fokusera?
2. Vilka åtgärder har vidtagits?
3. Hur utvärderas effekten av åtgärderna?
4. Hur ser den psykosociala arbetsmiljön ut för doktoranderna?
a. undervisningskrav el. - möjligheter
b. antal dokt/handl. Principer vid fördelning av dokts på
handl.
c. arbetsplatser - tillgång, principer vid fördelning
d. dokt:s delaktighet i det allmänna institutionslivet?
5. Finansiering av doktorander
6. Frågor som vi sett är aktuella för viss institution utifrån vår
sammanställning om dom inte kommit upp tidigare.
Tisdag den 15 febr 2005 (observera ändrat datum i förhållande till det tidigare annonserade) kl 15.15 i Seminarium A+B, Pedagogiska institutionen, Stureg. 4, kommer Erik Siipa från enheten för elektronisk publicering vid Carolina att informera om förutsättningar för elektronisk publicering av avhandlingar och om vilken hjälp man kan påräkna. Förhoppningsvis kan många handledare och doktorander har möjlighet att komma till detta möte, som säkert blir mycket intressant!
Enheten för digital publicering, knuten till Acta-serien, arbetar med de doktorander som publicerar i serien och hjälper dem med den tryckta och elektroniska publiceringen. Informationsseminariet den 15 februari riktas till doktorander som kommer att publicera i serien men även för andra som kan tänkas vara intresserade (t.ex. handledare, institutionssekreterare, dataadministratörer). Man kommer att informera om hur det går till att publicera sig i tryck och elektroniskt i Actas serier och vilka verktyg och vilken hjälp som finns att tillgå under författandet av avhandlingen. Här följer en kort lista på de saker som kommer att tas upp: information om nytt profilanpassat omslag, mallar för skrivandet av avhandlingar, utbildning i mallar och mottagningstider, möjligheten att få timbaserad sättning, hur publiceringsprocessen fungerar i serien, elektronisk publicering, hjälp med spikning på bibliotek.
Sammankallande är Ulla Riis.
Det följande hämtat från nätet
Utbildningsdepartementets projektgrupp med uppdrag att se över vissa examensfrågor i högskolan har lämnat över sin slutrapport Högre utbildning i utveckling - Bolognaprocessen i svensk belysning (Ds 2004:2) till utbildnings- och forskningsminister Thomas Östros.
Projektgruppens huvudförslag är i korthet:
- Examina i den högre utbildningen delas in i tre nivåer: grundnivå, avancerad
nivå och forskarnivå
- Den grundläggande högskoleutbildningen delas in i grundnivå och avancerad nivå
och samtliga kurser nivåbestäms
- En masterexamen som kan omfatta 40 eller 80 poäng införs och magisterexamen
avskaffas
- För tillträde till program på avancerad nivå som leder fram till masterexamen
krävs fullgjorda kursfordringar för kandidatexamen, yrkesexamen om minst 120
poäng, motsvarande utländsk examen eller motsvarande kompetens
- För tillträde till studier på forskarnivå krävs fullgjorda kursfordringar om
totalt minst 160 poäng, varav minst 40 poäng på avancerad nivå, eller
motsvarande utländska studier
- I projektgruppens uppdrag har ingått att utreda behovet av att fastställa
principer för införande respektive borttagande av yrkesexamina. Principen bör
vara att om ett yrke är reglerat i svensk lagstiftning, i EG-rätten eller i en
majoritet av medlemsländerna inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet
(EES) vad avser krav på examen, bör utbildningen till detta yrke avslutas med en
yrkesexamen. En tillämpning av de föreslagna principerna innebär att vissa
yrkesexamina ersätts av lämpliga generella examina
- Mål som visar vilken kunskaps- och färdighetsnivå studenten skall uppnå vid
examen formuleras för kandidatexamen, masterexamen och doktorsexamen.
Yrkesexamensbeskrivningarna bör utvecklas och följa den struktur och
nivåbeskrivning som föreslås för de generella examina.
Poängsystem och betyg
- Det europeiska systemet för överföring av studiemeriter (ECTS) innehåller både
studiepoäng och betygsskala. Sverige bör införa ECTS-poäng både i grundläggande
högskoleutbildning och i forskarutbildning. Heltidsstudier under en vecka bör
därmed motsvara 1,5 ECTS-poäng. Den sjugradiga ECTS-betygsskalan bör införas som
huvudalternativ i högskoleförordningen
Bakgrunden till uppdraget är det allt intensivare europeiska samarbetet kring högre utbildning. Framför allt är den s.k. Bolognaprocessen en stark drivkraft för många länder att reformera sina utbildningssystem. Bolognaprocessen syftar till att främja rörlighet och anställningsbarhet samt till att främja Europas konkurrenskraft och attraktionskraft som utbildningskontinent. Fyrtio europeiska stater deltar nu i Bolognaprocessen.
Hela utredningen finns att läsa på <http://utbildning.regeringen.se>
Du kan också läsa Thomas Östros debattartikel om förslaget i DN 28 februari på
<http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=238539&previousRenderType=2>
Samfak ger inför varje läsår ut en
forskarutbildningskurskatalog, numer enbart tillgänglig på webben.
Innevarande läsårs katalog finns på adressen
http://www.samfak.uu.se/FU/Futbkatalog/Foutbindex.htm
Vissa planerade kurser läsåret 2004/2005, särskilt kurser som inte bara vänder
sig till doktorander i pedagogik, bör presenteras i Samfaks katalog.
Manus till katalogen ska skrivas in i en
mall
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/samfak-mall-foutbkatalog-0406.doc>
Skicka dessa manus till Peter Liljenstolpe <peter.liljenstolpe@uadm.uu.se>
och till
Ingegerd Öfverstedt <ingegerd.ofverstedt@ped.uu.se>.
Allmän studieplan
Allmän studieplan för forskarutbildning i pedagogik, fastställd av Samhällsvetenskapliga
fakultetsnämnden 2003-04-24, finns på
http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-allmstudiepl-foutb-030605.pdf
och även på samhällsvetenskapliga fakultetens sida
http://www.samfak.uu.se/FU/studplan.htm
Doktorander som antagits efter det att en ny studieplan
fastställts följer denna nya studieplan, medan redan antagna
doktorander kan välja att följa antingen den nya studieplanen eller den
tidigare gällande studieplanen.
Individuella studieplaner
Huvudhandledarna ansvarar för att det finns individuella
studieplaner för de egna doktoranderna. Den mall för
individuella studieplaner som från och med hösten 2003 skall användas laddas ned
från
http://www.samfak.uu.se/FU/Indstudpl.htm
Vid rektorssammanträdet den 15 juni 2004 beslöts att Didaktik skall vara ett huvudämne i kandidat- och magisterexamen vid UU.
ILUs kandidat- och magisterkurser i ämnet Pedagogik med inriktning mot
utbildningsyrken kommer att byta namn till kandidat- och magisterkurser i ämnet
Didaktik.
Lärarexamen kommer att kunna tillgodoräknas som 60 poäng i Didaktik och
studenter som avlägger lärarexamen på lärarprogrammet kommer därmed att även
kunna ansöka om en kandidatexamen med Didaktik som huvudämne. ILU kan även ge
fristående kurser i ämnet Didaktik på A och B-nivå. Till detta kommer
möjligheten att ge kurser Didaktik med inriktning mot xxx, dvs mot olika
specialiserade kunskapsområden.
vilket skedde någon gång sommaren 2004
[En professur i didaktik vid vid Institutionen för lärarutbildning utlystes med sista ansökningsdag 22 april 2004. Ett ämneskollegium för didaktik finns vid ILU]
Uppsala universitet
Universitetsledningen
Bitr universitetsdirektör Jan Ivar Mattsson
BESLUT UFV 2004/70
2004-07-06
Styrgrupp för Pedagogikum
Konsistoriet beslutade 2004-06-10 (bilaga) att omedelbart sätta
i gång planeringen för nybyggnad i kv Blåsenhus för ett centrum för lärande med
namnet Pedagogikum. Konsistoriet angav även riktlinjer för planeringen. Dessa
innebär bl a att en styrgrupp för Pedagogikum under projekttiden skall
tillsättas genom beslut av rektor med ett uppdrag som utformas av rektor. Rektor
beslutar följande med anledning av konsistoriets beslut.
Styrgruppens sammansättning
Styrgruppen består av följande personer:
Rektor Eskil Franck, Lärarhögskolan i Stockholm (ordf)
Utbildningsledare Thord Österberg (sekr)
En ledamot av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden [Ulla Riis senare utsedd]
En ledamot av utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Prefekten för inst för lärarutbildning
Prefekten för pedagogiska institutionen
Två studentrepresentanter, varav en för de forskarstuderande
Fakultetsrepresentanterna utses av respektive dekanus. Studentrepresentanterna
utses av Uppsala studentkår.
Styrgruppens uppdrag
1. Styrgruppens uppdrag skall vara att utreda de frågor som nämns i det
följande, lämna förslag till rektors senare beslut om intern organisation och
finansiering av gemensamma kostnader enligt nedanstående riktlinjer, lämna
förslag till beslut om genomförande av de förändringar som beslutas samt i
övrigt besluta i frågor som av rektor hänskjuts till gruppen. Styrgruppens
förslag skall föreligga 2005-06-30.
2. Styrgruppen skall företräda de ingående institutionerna och verksamheterna i
byggnadsärendet. De ställningstaganden som behöver göras för byggnadsplaneringen
skall prioriteras i gruppens arbete och vid behov kunna redovisas före
2005-06-30. Styrgruppen kan bilda de undergrupper och tillkalla de experter den
finner nödvändigt.
3. Styrgruppen skall så snart som möjligt redovisa ett förslag till budget för
sin verksamhet för senare beslut om fördelning av kostnader.
4. Planeringen skall utgå från att följande nuvarande institutioner och enheter
lokaliseras till Pedagogikum:
Pedagogiska institutionen
Institutionen för lärarutbildning (ILU)
Avdelningen för rektorsutbildning
Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering (FBA)
Regionalt pedagogiskt kunskapscentrum (RPK)
Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (UPI)
Styrgruppen skall utreda om sekretariatet för kompetensutveckling, nationellt
IT-användarcentrum (NITA), STS-centrum och World Internet Institute (WII) bör
lokaliseras till Pedagogikum.
5. Styrgruppen skall ta fram ett konkret förslag om en uppdelning av ILU i två
nya institutioner med arbetsnamnen institutionen för barn- och ungdomsvetenskap
respektive institutionen för didaktik. En precisering skall göras beträffande
den forskning och utbildning i pedagogik, som nu bedrivs inom ILU, med
utgångspunkten att all forskning och utbildning i pedagogik på sikt skall
sammanföras i en institution. Styrgruppen skall vidarebearbeta betänkandets
förslag om utveckling av forskning och forskarutbildning för att säkerställa att
de nya institutionerna får en adekvat forskningsverksamhet.
6. Styrgruppen skall utreda de förslag som utredningen framför om didaktiskt
ansvariga vid samtliga institutioner, adjungerade adjunkter och doktoranders
undervisning i skolan och lämna förslag till åtgärder med hänsyn till praktiska
konsekvenser och kostnader.
7. Pedagogikum skall ha en styrelse som tillsätts genom beslut av rektor.
Styrelsen samordnar på uppdrag av berörda fakultetsnämnder och andra huvudmän
gemensamma frågor om utbildning och forskning mellan de institutioner och övriga
enheter som är representerade i Pedagogikum. Styrelsen beslutar i övrigt om
gemensamma interna frågor, t ex om gemensam administration och service, och
fungerar som prefektråd inom intendenturorganisationen. Styrelsens ordförande är
föreståndare för intendenturområdet. Styrgruppen kan lämna ytterligare förslag
till sammansättning och uppdrag för styrelsen.
8. Pedagogikum skall ha ett gemensamt bibliotek, en gemensam ekonomi- och
personaladministration samt en gemensam grundutbildningsadministration. Den
gemensamma administrationen skall bilda en särskild enhet under styrelsen med en
administrativ chef, som även är områdesintendent. Pedagogikum skall t v bilda
ett eget intendenturområde. Styrgruppen skall lämna förslag till organisation
och bemanning av den gemensamma administrationsenheten. Styrgruppen skall i
samråd med berörd biblioteksnämnd låta utreda behov och organisation av
biblioteksservice.
9. Styrgruppen skall utreda om den gemensamma grundutbildningsadministrationen
kan ges ett samordningsansvar för de delar av lärarutbildningen som bedrivs över
institutionsgränserna i Pedagogikum (främst det allmänna utbildningsområdet) och
i samarbete mellan dessa institutioner och institutioner utanför Pedagogikum
(bl.a. verksamhetsförlagd utbildning och examensarbeten). Styrgruppen skall
också utreda förutsättningarna för ett utvidgat samarbete kring
uppdragsutbildning om sekretariatet för kompetensutveckling lokaliseras till
Pedagogikum.
10. Samtliga ingående enheter bör bidra till finansiering av gemensam service
och administration i Pedagogikum. Bidraget bör beräknas i förhållande till
utnyttjandet av de ingående tjänsterna så att full kostnadstäckning erhålls.
Styrgruppen skall lämna förslag till hur detta skall ske i praktiken.
Beslut i detta ärende har fattats av undertecknad rektor efter föredragning av
universitetsdirektör Mats Ola Ottosson. Dessutom var närvarande prorektor,
professor Lena Marcusson, samt som företrädare för Uppsala studentkår Ludvig
Larsson.
Bo Sundqvist
Mats Ola Ottosson
Pedagogikum - ett centrum för lärande är rubriken på det förslag som
2004-03-15 avlämnades från utredningsgruppen med uppdrag att utreda lärande för
lärare vid Uppsala universitet. Gruppen bestod av professor Ulf P Lundgren
(ordförande och sammankallande), rektorsrådet Kristina Edström, chefen för
pedagogiska staben, Uppsala kommun, Kristina Axell, studenten Håkan Elfström,
utbildningsledare Thord Österberg (sekreterare)]
MS Word-version (115 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/utv04/lundgren-040315-pedagogikum.doc>
Förlaget har gått på remiss och yttranden har kommit från bl.a. Ped inst, från ILU och från Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden.
Forskarutbildningsutredningen överlämnade 1 mars 2004 betänkandet En Ny Doktorsutbildning - kraftsamling för excellens och tillväxt (SOU 2004:27) till utbildnings- och forskningsministern Thomas Östros. Utredningen har haft i uppdrag att se över forskarutbildningen och perioden efter doktorsexamen. Utredaren Margareta Norell Bergendahl, prorektor vid KTH och professor i Integrerad produktutveckling, föreslår många och genomgripande förändringar av dagens system. Den följande sammanfattningen hämtad från nätet.
Forskarutbildningen ingår i ett större sammanhang och kan inte analyseras och diskuteras lösgjort från detta. Utredningens förslag ska därför betraktas och övervägas som en helhet.
- Forskarutbildningen har en central funktion i det moderna kunskapssamhället, säger Margareta Norell Bergendahl. Den ska förbereda för forskning och kvalificerade arbetsuppgifter såväl inom som utanför akademin. Forskarutbildningen är viktig för att stärka svensk forskning, förbättra innovationsklimatet, stimulera den svenska tillväxten och höja kunskaps- och bildningsnivån i både offentlig och privat sektor. Att satsa på forskarutbildningen ska därför ses som en kostnadseffektiv och nödvändig investering för framtiden.
Doktorsutbildning nya namnet
Målet för forskarutbildningen behöver definieras klarare, och på ett sätt som gör det tydligt att den förbereder för arbetsuppgifter även i samhället utanför akademin. Utredningen har formulerat mål som tar fasta på utbildningens dubbla roll, och föreslår att den benämns doktorsutbildning.
Förstärkt ekonomi för högskolan och doktoranden
Högskolorna förfogar i dag inte över tillräckliga medel för att kunna ansvara för en högkvalitativ doktorsutbildning. Därför behövs en förstärkning av de direkta statsanslagen, som bör tilldelas i proportion till de examinationsmål som statsmakterna ställer upp. Externa medel bör huvudsakligen gå till disputerade och seniora forskare.
Fem år med kvalificerad masternivå i botten
Antagningsprocessen bör professionaliseras vilket bl.a. innebär att antagningen sker samordnat och urvalet mellan sökande görs efter fastställda kriterier. Studenterna bör vara väl förberedda då de påbörjar doktorsutbildningen, och den bör därför bygga på en kvalificerad masternivå, som innebär sammanlagt fem års föregående utbildning.
Utbildningen ska vara mer strukturerad än i dag och präglas av goda arbets- och studievillkor för handledare och doktorander. Doktoranderna ska ha en tryggad finansiering genom doktorandanställning och kunna ägna sig effektivt åt avhandlingen, och handledarna ska avlastas bl.a. genom ett mindre beroende av externa medel.
Minst två handledare och en tredjedel av utbildningen vid forskarskolor
Handledningsfunktionen ska utgöras av huvudhandledare och minst en biträdande
handledare, och utveckling av handledarkompetens ska vara obligatorisk. Fler
doktorander ska ha kvinnliga handledare.
Forskarskolor har haft positiva effekter, och det arbetssätt som används där bör främjas generellt i doktorsutbildningen. Därutöver kan särskilda forskarskolor fylla flera viktiga funktioner. Vi föreslår att en tredjedel av utbildningen bör genomföras vid forskarskolor.
Doktorsutbildningen bör vara en del i en sammanhållen examensstruktur som tillfredsställer samhällets behov av utbildade på olika nivåer och harmonierar med andra länders. Vi föreslår att en tvåårig masterutbildning med forskningsförberedande moment följs av en treårig doktorsutbildning - och därefter goda möjligheter att vidareutveckla och nyttiggöra avhandlingsarbetet.
Anställning som doktor
De forskarutbildade har alltför små möjligheter till fortsatt meritering och karriär inom universitet och högskolor. Vi föreslår en ny anställning - anställning som doktor - som förbättrar meriteringsmöjligheterna inom akademin, samtidigt som den kan skapa ökad samverkan mellan akademin och det omgivande samhället.
Utredningens bedömning är att dagens system inte främjar specialisering och profilering vid landets lärosäten i tillräcklig utsträckning och att det bl. a. av den anledningen bör bli möjligt att högskolor som inte är universitet ska kunna erhålla examensrätt i doktorsutbildning inom andra områden än vetenskapsområden genom särskild prövning.
Hela betänkandet finns på http://www.sou.gov.se/foutb
2004-04-16
Till samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
Bidrag till remissvar på forskarutbildningsutredningens betänkande (SOU
2004:27)
Pedagogiska institutionen och Handledarkollegiet i pedagogik vid Uppsala
universitet har beretts möjlighet att ge synpunkter som kan ingå i underlaget
för remissvar på forskarutbildningsutredningens betänkande En Ny
Doktorsutbildning - kraftsamling för excellens och tillväxt (SOU 2004:27).
Vi ställer oss övervägande positiva till utredarens förslag. Nedan nämns enbart
några punkter där vi är tveksamma eller har invändningar.
Vissa av förslagen är bättre anpassade till andra fakulteters behov än till de
humanistiska och samhällsvetenskapliga. Den efterfrågan som finns på humanistisk
eller samhällsvetenskaplig forskarutbildning är inte lika lätt att koppla till
framtida karriärer inom bestämda delar av näringslivet eller yrkeslivet i
övrigt. För många individer är kopplingen till den framtida yrkeskarriären
ganska oklar. Somliga vill helt enkelt bilda sig.
Så stämmer exempelvis den bild av relationerna till arbetsmarknaden som
utredaren ges inte särskilt bra för forskarutbildningen i humanistiska eller
samhällsvetenskapliga ämnen, som stor del faktiskt är en förberedelse för
forskning och framför allt för undervisning inom den högre utbildningen. Som
exempel kan nämnas att bland de 66 personer som de senaste tolv åren avlagt
doktorsexamen vid Pedagogiska institutionen har 53 anställning som akademiska
lärare, vilket är betydligt fler än de 40 procent som i
betänkandet (s. 68) angesr som den andel av samtliga personer med doktorsexamen
som anställs vid universitet och högskolor.
Att förkorta doktorandtiden till tre år torde inom humanistiska eller
samhällsvetenskapliga ämnen, där avhandlingsarbetet ofta är av jämförelsevis
självständig och individuell natur, medföra större risker för kvalitetssänkning
än inom exempelvis medicin, teknikvetenskaperna eller vissa av
naturvetenskaperna där doktoranden oftare är en i laget tillsammas med seniora
forskare. Dock torde det vara utsiktslöst att försöka bjuda motstånd mot den
enhetliga europeiska modell som nu växer fram. Om doktorandtiden förkortas till
tre år är det väsentligt att de två masteråren erbjuder ett tillräckligt mått av
forskningsförberedande inslag och att det finns medel för förstärkning av dessa
inslag.
Utredaren poängterar att ett bara en minoritet av de utexaminerade doktorerna
som blir forskare medan de allra flesta går till annan kvalificerad
yrkesverksamhet, inom eller utanför universitetet. I enlighet härmed föreslår
utredaren att högskolelagens målformulering för forskarutbildning som nu lyder
”ge de kunskaper och färdigheter som behövs för att självständigt kunna bedriva
forskning” skall ersättas med ”ge de fördjupade kunskaper och färdigheter som
behövs för att på vetenskaplig eller konstnärlig grund identifiera, formulera
och behandla komplexa problem och frågeställningar”. Vi har inga invändningar
mot att målformuleringen vidgas. Däremot vill vi, bland annat med tanke på att
åtskilliga av doktorer i humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen blir
akademiska lärare, förespråka att en formulering i stil “självständigt kunna
bedriva forskning” behålles. Även för dem som inte blir forskare är träning i
SJÄLVSTÄNDIGT vetenskapligt arbete en god grund för exempelvis en lärargärning.
Utredaren föreslår en ny anställning som doktor i två år efter examen. Vi har
uppfattat förslaget så att denna anställning är tänkt att komplettera men inte
ersätta dagens forskarassistentanställningar. I så fall är förslaget bra. Det
finns goda skäl till att inrätta anställningar på denna mellannivå, förutsatt
att universiteten och högskolorna erhåller friska medel för ändamålet: (1)
urholkningen av fakultetsanslagen har numera gått så långt att löner till fast
anställda och studiestöd till doktorander minskat utrymmet för mellantjänster
mellan lektorer och professorer så till den grad att de på sina håll helt och
hållet försvunnit, (2) en hägrande doktorsanställning kan fungera som incitament
för doktoranderna, och (3) doktorsanställningar kan bidra till den dynamik som
behövs i akademiska miljöer där grundutbildning och forskning skall samverka.
Vi vill understryka att doktorsanställningarna inte får skapas genom att medlen
för forskarassistenter och liknande postdoc-anställningar minskas eller
försvinner. Det behövs anställningar även på en mer kvalificerad mellannivå.
Utredaren föreslår att anställning som doktor ska ske utan sakkunnigförfarande.
Vi tror att det blir svårt att utan någon form av expertbedömning utse
innehavare av anställning som doktor, om inte annat så av rättsäkerhetsskäl och
trovärdighetsskäl.
Enligt uppdrag från pedagogiska institutionens institutionsstyrelse
Donald Broady och Ulla Riis
Högskoleverket har i uppdrag från regeringen att genomföra en nationell
utvärdering av svensk högre utbildning. Denna utvärdering ska bl.a. bygga på det
som kallas "självvärdering", och som innebär att varje institution/motsvarande
beskriver den egna verksamheten. När det gäller pedagogikämnet i Uppsala
samordnar Ulla Riis <ulla.riis@ped.uu.se>
denna självvärdering. Handledarkollegiet i pedagogik beslöt 13 jan 2004 att var
och en av oss som är inblandade i forskningen och forskarutbildningen i
pedagogik ska skicka var sitt underlag till Ulla. I detta underlag ska du beskriva
din egen verksamhet i enlighet med de punkter som finns under rubriken "Del 3:
Frågor om forskarutbildningen" i Högskoleverkets dokument
Nationella ämnes- och
programutvärderingar. Anvisningar och underlag för självvärdering. Reviderade i
november 2003 för utvärderingen av pedagogik, didaktik, pedagogiskt arbete
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/utv04/sjalvvardering-anvisn-0311.doc>
Du behöver inte bry dej om alla punkterna, det viktiga är att du ger Ulla ett underlag som innehåller det hon behöver för att göra en samlad beskrivning.
Minnesanteckningar från upptaktsmötet den 29 oktober 2003 för
pedagogikutvärderingen
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/utv04/sjalvvardering-minnesanteckn-upptakt-031029.doc>
Tabeller som skall bifogas
självvärderingen
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/utv04/sjalvvardering-tabellbilaga.doc>
samt tre föredömliga (enligt universitetsadminstrationen) exempel på självvärderingar från Uppsala universitet:
Nationell utvärdering av
Nordiska språk. Självvärdering vid Institutionen för nordiska språk Uppsala
universitet (både grundutbildning och forskarutbildning)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/utv04/sjalvvardering-nordsprak.doc>
Forskarutbildningen i
bysantinologi
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/utv04/sjalvvardering-bysantinologi.doc>
Grundutbildningen i grekiska med
bysantinsk grekiska
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/utv04/sjalvvardering-grek.doc>
***
Program, Högskoleverkets utvärderares platsbesök Uppsala universitet pedagogikutvärderingen 28 sept 2004
| 8.00-8.45 | Prefekt, ämnesföreträdare, självvärderingsansvariga, studierektorer (grund- och forskarutbildning) – Pedagogiska institutionen | ||
| 8.45-9.00 | Bedömargruppen enskilt | ||
| 9.00-9.30 | Prefekt, studierektorer (grund- och forskarutbildning) – Institutionen för lärarutbildning | ||
| 9.30-9.45 | Bedömargruppen enskilt | Kaffe | |
| 9.45-10.45 | Grundutbildningsstudenter – Pedagogiska institutionen | ||
| 10.45-11.00 | Bedömargruppen enskilt | ||
| 11.00-12.00 | Lärare/handledare för motsvarande studenter | ||
| 12.00-13.00 | Lunch bedömargruppen enskilt | ||
| Parallella pass uppdelning per institution enligt doktorandrådstillhörighet oavsett om forskarutbildningsämnet tillhör pedagogiska institutionen eller institutionen för lärarutbildning (gäller ILU-gruppen) | |||
| 13.00-14.00 | Forskarutbildningsstuderande vid pedagogiska institutionen | Forskarutbildningsstuderande på institutionen för lärarutbildning | |
| 14.00-14.15 | Bedömargruppen enskilt | ||
| 14.15-15.15 | Representanter för handledarna för gruppen forskarstuderande ovan | Representanter för handledarna för gruppen forskarstuderande ovan | |
| 15.15-15.30 | Bedömargruppen enskilt | Kaffe | |
| 15.30-16.00 | Representanter för de två fakulteterna tillsammans (dekan motsvarande) | ||
| 16.00-16.30 | Bedömargruppen enskilt | ||
| 16.30-17.15 | Institutionsledningarna tillsammans | ||
Valdy arrangerar dagen och planerar den tillsammans med Johan Fröberg, Högskoleverket.
Valdy påpekar vidare att handledarkollegiet i pedagogik bör utse 6-8 personer som står redo att möta HSVs utvärderare 28 sept. Utbildningsvetenskapliga doktorandrådet och doktorandföreningen för pedagogik utser vardera 6-8 representanter för samtal.
Självfallet måste förhållandena mellan pedagogik och didaktik och mellan ped inst och ILU vara så klarlagda att vi undviker en diskussion om sådana saker vid vid sittande bord den 28:e.
Det har varit en lite knölig förhistoria till detta utvärderingsbesök eftersom Ped inst skickade in en självvärdering om pedagogikämnet, vilket inte skedde från ILU beträffande de delar av pedagogikämnet som funnits vid ILU. Ulla skrev dock om kurserna i forskarutbildningen och tog då upp de gemensamma delarna. Men mest ur ped insts synvinkel.
Andra tisdagen varje månad kl 10.00-12.00:
Tisd 2003-09-09
Tisd 2003-10-07
(inställt sammanträde nov 2003 på grund av för få ärenden)
Tisd 2003-12-09
Tisd 2004-01-13
(inställt sammanträde febr 2004 på grund av för få ärenden)
Tisd 2004-03-09
(inställt sammanträde april 2004)
Tisd 2004-05-11
Tisd 2004-06-08
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 7 okt 2003 kl 10.00-12.00 i Seminarium A, Ped inst, Stureg 4
Dagordning
1. Mötets öppnande och fastställande av dagordning.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Doktoranderna Margareta Svennbeck och Jonas Almqvist önskar byta från
80-poängs till 100-poängs avhandling, dvs minska antalet kurspoäng från 80 till
60.
5. Betygsnämnd för Margareta Svennbecks disputation.
6. Förslag kursplan och litteraturlista till en forskarutbildningskurs Språket
och kroppen, 5 poäng. <www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-spr03.htm/>
7. Kursplan och litteraturlista till forskarutbildningskursen Det svenska
pedagogikämnet i historisk belysning (=Introduktionskurs A), 10 poäng.
Återremiss från institutionsstyrelsen.
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/uv/tmp/prel-kpl-ped-svpedamnet-030924.doc>
8. Planering av obl. forskarutbildningskurs "Introduktionskurs B" 10 p våren 2003
9. Ansv. för högre sem vt 2003? HK fattade 10/6 beslut om att Ulf är ansvarig men
Ulf var inte med på det sammanträdet, och Ulf har förstått saken så att
Christina skulle ha hand om högre seminaret. Om inte är Ulf villig.
10. "Mantalsskrivning", dvs inventering av doktoranderna och deras situation. Vi
ska ventilera sådant som behöver diskuteras och problem som behöver lösas.
Därför finns ingen anledning att prata om varje doktorand. I de flesta fall
behöver inget sägas, det får räcka med informationen i den skriftliga
sammanställning som Ingegerd färdigställer inför sammanträdet.
11. Övriga frågor
12. Mötet avslutas.
Mantalsskrivning:
S.k. mantalsskrivning av doktorander skedde vid sammanträdet 7 okt. Därmed
menas att vi handledare gemensamt skaffade oss en överblick över samtliga
doktoranders situation och försökte hantera eventuella problem. Sammanträdet
gav tillfälle att ventilera sådant som behövde diskuteras och problem som
behövde lösas. Därför pratade vi inte om varje doktorand. I de flesta
fall behövde inget sägas, det fick räcka med informationen i den skriftliga
sammanställning som Ingegerd färdigställer inför sammanträdet.
Ansvarsfördelning:
Vid handledarkollegiet tisd 7 okt 2003 bestämde vi att
- alla som har synpunkter på utkastet till Kursplan och litteraturlista till forskarutbildningskursen Det svenska
pedagogikämnet i historisk belysning (=Introduktionskurs A), 10 poäng
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/uv/tmp/prel-kpl-ped-svpedamnet-030924.doc>
ska skicka ändringsförslag till
Ulla Riis <ulla.riis@ped.uu.se> och
Carl-Anders Säfström <carl-anders.safstrom@ilu.uu.se>
som ansvarar för revidering. Denna kursplan och litteraturlista har skickats
till handledarkollegiet på återremiss från institutionsstyrelsen.
- alla som har synpunkter på utformningen av den obligatoriska
forskarutbildningskursen "Introduktionskurs B" 10 p våren 2003 skickar
synpunkter till
Ulf P Lundgren <ulf_p.lundgren@ilu.uu.se>,
Ulla Riis <ulla.riis@ped.uu.se> och
Carl-Anders Säfström <carl-anders.safstrom@ilu.uu.se>,
som utgör den arbetsgrupp som ansvarar för planeringen av kursen. Se dokumentet
Förslag till HK 2002-12-13 som varit
underlag för hittillsvarande diskussioner
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-021213-kursplanering.htm>
- Ulf P Lundgren <ulf_p.lundgren@ilu.uu.se>
ansvarar för högre seminariet vt 2004. Förslag och önskemål om innehållet ska
alltså skickas till Ulf.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 9 dec kl 10.00-12.00.
Lokalen är som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Dagordning
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Prefekten har blivit anmodad att föreslå 1-2 handledare i forskarbildningen
som kan delta i kursen Gränslös handledning anordnad av samfak. Anmälan ska vara
inne senast 23 januari. Föredragande: Valdy.
5. Forskarutbildningskurser och högre seminariet vt 2004. Föredragande: Ulla &
Ulf P
Förslag Teori och metod: Metodöversikt med
tillämpningar, 10 poäng
MS Word-version
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/tmp/prel-metodkurs-031127.doc>.
Detta förslag från Ulla och Carl-Anders har
diskuterats i Ped insts
institutionsstyrelse 26/11 och med de nya doktoranderna
25/11.
6. Diskussion om relationen mellan ämnet Pedagogik å ena sidan och Pedagogik med
inriktning mot utbildningsyrken å den andra, samt om fördelningen mellan Ped
Inst och ILU när det gäller kursansvar, examinationsansvar och ansvar för att
godkänna kursplaner. Dessutom frågan om huruvida Pedagogik med inriktning mot
utbildningsyrken ska vara huvudämne i kandidat- och magisterexamen. Föredragande:
Donald.
7. Övriga frågor
8. Mötet avslutas.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträdde tisd 13
jan 2004 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Dagordning:
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Handledarkollegiet
skall till Pedagogiska institutionens institutionsstyrelse lämna
ett underlag så att styrelsen kan besvara en skrivelse från Mia
Heikkilä och Maria Rosén daterad 16 dec 2003. Underlaget
skall levereras till senast 9 februari 2004,
dvs åtta dagar innan Institutionsstyrelsens nästa sammanträde 17 februari.
Föredragande: Valdy
Den nämnda skrivelsen
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/kmp/heikkila-rosen-jamstalldhet-031216.doc>
5. Förfrågan från Ove Karlsson, Mälardalens högskola, om samverkan kring
doktorander och forskarutbildningskurser. Föredragande: Valdy
6. Kurser:
6a. Kursen Teori och metod: Metodöversikt med
tillämpningar, 10 poäng
MS Word-version av förslag från nov
2003. Föredragande: Ulla och Carl-Anders
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/tmp/prel-metodkurs-031127.doc>.
6b. Läskurs Antropologisk och etnografisk
forskningsmetod
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-ant04.htm>
6c. Ang. Sverker Lundin,
bedömning av meriter och förslag till kursplaner. Föredragande: Donald
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/kmp/ad-lundin-bedomn-kpl-040105.htm>
7. Ang.
Ingrid Nordqvist, ansökan
om antagning till forskarutbildningen.
Föredragande: Donald
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/kmp/ad-nordqvist-ansok-0312.htm>
8. Högre seminariet i pedagogik.
9. Lägesrapport och diskussion om samordning Ped inst/ILU.
10. Övriga frågor
11. Mötet avslutas.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträdde tisd 9 mars 2004 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Dagordning
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
Prefekten Valdy berättar att fakultetsnämnden 25 mars behandlade ett par ärenden som HK bör få information om:
- periodisering och kvalitetssäkring av fakultetsnämndens antagning till FU
- för kännedom: HSV-beslut med anledning av anmälan mot UU och MDH angående
forskarutbildning och anställning som doktorand.
4. Väntade ändringar i forskarutbildningen. Forskarutbildningsutredningen överlämnade 1 mars 2004 sitt betänkande En ny doktorsutbildning - kraftsamling för excellens och tillväxt (SOU 2004:27) <http://www.sou.gov.se/foutb>. Utredningen har haft i uppdrag att se över forskarutbildningen och perioden efter doktorsexamen. Sammanfattning se nedan. Dessutom har utbildningsdepartementets projektgrupp med uppdrag att se över vissa examensfrågor i högskolan överlämnat sin slutrapport Högre utbildning i utveckling - Bolognaprocessen i svensk belysning (Ds 2004:2) <http://utbildning.regeringen.se>. Sammanfattningar se nedan.
5a. Högre seminariet VT 2004. Marie Karlsson har i samråd med Pedagogiska institutionens doktorandförening och andra intresserade föreslagit Ulf P Lundgren, som f.n. är ansvarg för högre seminarierna, att tre seminarietillfällen kan handla om Lennart Wikanders, Valdy Lindhes och Gunilla Roos verksamheter utanför institutionen.
5b. Planering av högre seminariet HT 2004, om möjligt utpekande av ansvarig. Doktoranderna har genom Monica Langerth Zetterman ställt frågan om vem som ska vara ansvarig för högre seminariet under hösten. Monica skriver: "Inför höstterminen 2003 ordnades ett möte på våren, på doktorandernas initiativ, med Sverker L som ansvarade för seminariet Ht 03 och då vi diskuterade och bollade idéer om vad som kunde vara intressant och lämpligt att ta upp samt vilka som man skulle kunna tänkas bjuda in som föredragshållare. Detta mynnade ut i en planering som färdigställdes i relativt god tid innan 'seminarie-terminen' började. Högre seminariet HT 2003 blev välbesökt och hade ett, som vi anser, varierat program. Vi doktorander ställer gärna upp på ett liknande möte inför höstens seminarieserie."
6. Hur skall bedömningen ske av ansökningar från externt finansierade forskarstuderande? Prefekten Valdy Lindhe har rest frågan och Ulla Riis har börjat gräva i den. Föredragande: Valdy och Ulla.
7. Etikprövning. En ny lag om etikprövning av forskning som avser människor gäller fr.o.m. 1/1 2004, se www.forskningsetikprovning.se. Bl.a. ped inst har fått ett beslut om delegation till prefekt angående ansökan om etikprövning av forskning som avser människor (UFV 2004/18). Enligt universitetets beslut delegeras till prefekten vid de institutioner där prövningspliktig forskning bedrivs att företräda Uppsala universitet som forskningshuvudman i de avseenden som nämns i beslutet. Delegationen gäller tills vidare. Föredragande: Valdy.
8. Från prefekten Valdy kom 16 febr en uppmaning till handledarkollegiet att utse en representant till Pedagogiska institutionens jämställdhetsgrupp, med mandatperiod 2004, samt en en representant till Pedagogiska institutionens arbetsgrupp för arbetsklimat, mandatperiod våren 2004. I varje grupp ska finnas minst en representant för varje personalkategori: studenter, teknisk administrativ personal, lärare, doktorander, forskare. Prefekten har bett om namnen på de valda representanterna senast 15 mars. Föredragande: Valdy.
9. Pedagogikämnets självvärdering enligt anmodan från HSV. Se vidare nedan. Föredragande Valdy och Ulla.
10. Kursplaneförslag "Kapital och fält" samt "Analyser av medicin och kliniken".
11. Övriga frågor. Slut kl 11.40.
12. kl 11.40-12.00. Formgivningen av omslaget till avhandlingsserien. Mia Heikkilä är inbjuden gäst. Doktorander har rest frågan om formgivningen av omslaget till avhandlingsserien Uppsala Studies in Education som ingår i serien Acta Universitatis Upsaliensis. Argument både för och mot en ändring av formgivningen har framkommit. Nu kan Mia Heikkilä visa några alternativ, som hon redan visat för doktoranderna. Redaktörer för delserien är i bokstavsordning Donald Broady, Christina Gustafsson,Sverker Lindblad, Ulf P Lundgren och Ulla Riis, och det förefaller som om dessa redaktörer har makt att bestämma över formgivningen utan att be någon överordnad nivå om lov.
Sammanträdet slutar kl 12.00
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträdde tisd 8 juni 2004 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmälda förhinder: Valdy Lindhe, Ulla Riis, Ulf P Lundgren.
Dagordning
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden:
- Ansökningar till forskarutbildningen i pedagogik bereds från och med maj 2004 av en grupp bestående av Ulla Riis, Karin Anna Petersen och Fritjof Sahlström.
- Samfak erbjuder handledarkurs ht 2004 (20-22 oktober samt två ännu ej fastställda uppföljningsdagar). Det är prefekterna som nominerar en-två deltagare från varje institution. Enligt inbjudan från Peter Liljenstolpe: Kursen är mer eller mindre identisk med universitetets men är specialsydd för samhällsvetare. Då fakulteten redan avsatt pengar för sin egen utbildning så är det ju bra om era handledare går denna i första hand. De platser som fakultetens lärare utnyttjar på den centrala kursen kommer att debiteras. (Pia-Maria I och Camilla R går kursen denna termin. Den som är intresserad av kursen ht 2004 anmäler sig till Valdy. Ulla Riis förslag: Fritjof och en av de kommande nya lektorerna).
- Anställning som doktorand i pedagogik/ämnesdidaktik utlyst vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik (ref. E 334 2487/04). Inriktning mot analyser av lärande och undervisning i matematik. Tjänsten innebär, utöver deltagande i kurser, i huvudsak mikroanalyser av pedagogiska processer i befintliga nationella och internationella videomaterial (dvs. Sverker Lindblads område). Ansökan skall vara inkommen senast 2004-06-15. (Även till Borås förläggs liknande doktorandanställning.)
- Bidrag till remissvar på forskarutbildningsutredningens betänkande En ny doktorsutbildning (SOU 2004:27), tillgänglig på http://www.sou.gov.se/foutb, sammanfattning även ovan . Donald har med stöd av Ulla skrivit (kopia nedan) och 16 april skickat in till samfak där remissvaren från alla institutioner sammanställs.
- Förslaget ”Pedagogikum - ett centrum för lärande” avlämnades 2004-03-15 från utredningsgruppen med uppdrag att utreda lärande för lärare vid Uppsala universitet. Länk till förslaget finns ovan. Förslaget ventileras den 16 april av Ped insts institutionsstyrelse och samma dag av ILUs institutionsstyrelse. Även Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden har behandlat förslaget och avgivit ett yttrande. Rektor har framlagt ett förslag till konsistoriet.
4. Forskarutbildningskurser läsåret 2004/2005. Prel. är följande planerat:
5. Information om pågående bedömning av sökande till forskarutbildningen. Samt information om vilka som sökt. (Ulla, Karin Anna, Fritjof)
6. Hedersdoktorer. Förslag ska vara inlämnade 20 aug 2004, promovering sker fred 28 jan 2005.
7. Planering av högre seminarier ht 2005 (Karin Anna)
8. Frågan om ny prefekt vid Ped inst och vid ILU.
9. Diskussion om konsekvenserna av Pedagogikum-förslaget, dvs. den förestående nyordningen vad gäller ILU och pedagogikämnet m.m. Vad kan göras redan under nästa läsår beträffande bl.a. pedagogikämnets plats i förhållande till lärarutbildningen?
10. Sammanträdestider handledarkollegiet ht 2004.
Andra tisdagen varje månad kl 10.00-12.00:
Tisd 2004-09-14
Tisd 2004-10-12
Tisd 2004-11-09
Tisd 2004-12-14
Som ordförande agerar Donald
11. Övriga frågor (fram till senast kl 11.55).
12. De sista fem minuterna före kl 12 kommer doktoranden Mia Heikkilä <mia.heikkila@ped.uu.se> att presentera slutresultatet av arbetet med att få fram en ny formgivning av omslaget till avhandlingsserien. Det är önskvärt att det fattas ett beslut.
Förslaget till formgivning av omslaget i PDF-format (671 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-040602-forslag-omslag-avhserien.pdf>
Utkast till
presentation i ord av förslaget (MS Word, 26 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-040602-presentation-forslag-omslag-avhserien.doc>
***
Handledarkollegiets sammanträde tisd 14 sept 2004
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträdde tisd 8 juni 2004 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmälda förhinder: Valdy Lindhe, Ulf P Lundgren, Staf Callewaert,
Sverker Lindblad
Dagordning
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden, bl.a. följande:
-
Ämneskollegiet i didaktik har utsett Christer Stensmo till sin representant i
handledarkollegiet i pedagogik under hösten 2004.
-
Vid ILU avgår Arne Lindqvist den 15 sept som prefekt efter tio år. Ny prefekt är
Synnöve Prage.
- Styrgruppen för Pedagikum är tillsatt, och Ulla Riis är utsedd att
representera samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden.
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden har beslutat om skapandet är ett
Kollegium för utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet, enl förslag från en
arbetsgrupp. Donald utsedd till ordförande. Ida Lidegran anställs som
koordinator.
4. Högskoleverkets utvärderares platsbesök på ped inst och ILU tisd 28 sept 2004. Se programmer och noteringarna nedan under rubriken Aktuellt.
5. Förslag till slutseminarium. Sverker Lindblad meddelar att Per Ekstrand förmodligen kan disputera i maj 2005. Per Ekstrand hade för en tid sedan sitt 50 procent-seminarium i Uppsala. Förslag: slutseminariet ordnas vid Mälardalens högskola månd 29 november kl 13.15-15.00 med Fritjof Sahlström som ordförande och Thomas Johansson (framstående maskulinitetsforskare) som granskare.
6. Diskussion om pedagogikämnets relation till didaktikämnet, till lärarutbildningarna och till det planerade Pedagogikum. Vi behöver resonera om dessa ting bl.a. eftersom Didaktik sedan några månader är nytt examensämne både på magisternivå och på doktorsnivå vid UU. Didaktik ersätter det forskarutbildningsämne som hittills benämnts Pedagogik med inriktning mot utbildningsyrken. Vidare blir de kurser inom lärarutbildningen som tidigare benämnts Lärares arbete poänggivande i ämnet Didaktik. Som det nu verkar. Och på längre sikt, med planerad fullbordan 2007, skall lärarutbildningarna tillsammans med ämnena Didaktik och Pedagogik inordnas i en gemensam organisation, Pedagogikum. (Föredragande Donald)
7. Forskarutbildningskurser läsåret 2004/2005
8. Högre seminariet läsåret 2004/2005
9. Förstärkning av doktorandhandledning m.m. på grund av brist på professorer
(Donald).
Frågan om återbesättande av den professur som Sverker hade ska
behandlas av samfak under vecka 37.
10. Tryckbidrag avhandlingar (Donald)
11. Övriga frågor
Sammanträdet avslutas kl 12.00
***
Dagordning sammanträdet 12 okt 2004
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 12 okt 2004 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Ove Karlsson <ove.karlsson@mdh.se>, professor i pedagogik vid Mälardalens Högskola, är nytillkommen medlem av handledarkollegiet.
Anmält förhinder: Valdy Lindhe (som är på resa, åter 1 nov), Gunilla Roos, Sverker Lindblad, Christina Gustafsson, Fritjof Sahlström, Peter Gill
Dagordning
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden. Bl.a. om planeringen av Pedagogikum där inflyttning beräknas ske 2007.
4: Praktiskt och adminstrativt.
- Sverker Lindblad meddelar att följande
disputationer/avhandlingsmanusseminarium är planerade: Disputation 15/10 kl
10.15 i Universitetshuset, Lärosal IV, Tina Hellblom Thibblin:
Kategorisering av barns problem i skolans värld, opponent Lise Vislie, Oslo
universitet; Ventilering 29/11 på Mälardalens Högskola av Per Ekstrands
slutmanus Om manliga sjuksköterskors identitetsarbete, ordf. Fritjof
Sahlström, kommentator Thomas Johansson. Göteborgs universitet; Disputation 3/12
kl 13.15, Cathrin Martin: From other to self. Learning as interactional change, ordförande Fritjof Sahlström, opponent Roger Säljö.
5. Diskussion av Bolognaprocessen, läget nu, vad som bör göras. Ulla Riis inleder.
6. Diskussion av annat aktuellt av betydelse för pedagogikämnet.
7. Övriga frågor
Sammanträdet avslutas kl 12.00
***
Dagordning sammanträde 9 nov 2004
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 9 nov 2004 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulla Riis, Sverker Lindblad, Staf Callewaert, Ulf P. Lundgren (som är förhindrad alla tisdagar)
Prel. dagordning
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Individuella studieplaner
Aktualiserade individuella studieplaner för alla doktorander skall senast 1
dec vara färdigställda och inskickade till Pedagogiska institutionens
prefekt med cc till Ingegerd Öfverstedt. Det är varje huvudhandledares ansvarar
att få fram individuella
studieplaner för sina egna doktorander. Den mall för
individuella studieplaner som från och med hösten 2003 skall användas laddas ned
från
http://www.samfak.uu.se/FU/Indstudpl.htm
5. Byte av huvud- och biträdande handledare för Cathrin Martin. Förslag: Fritjof Sahlström, nu docent, blir ny huvudhandledare.
6. Profil för forskning och forskarutbildning i pedagogik vid Uppsala
universitet
Se nedan texten "Ang. pedagogikämnet vid Ped inst och vid ILU".
7. Diskussion om forskarutbildningen, bl.a. om Samhällsvetenskapliga
fakultetsnämndens åtgärdsprogram för forskarutbildningen.
Underlag: Utvärdering av forskarutbildningen vid Uppsala universitet –
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens analys och förslag till
åtgärder. Skrivelse till rektor 2004-01-22, UFV 2002/983. Tillgängligt
från sidan
http://www.samfak.uu.se/FU/index.htm
Kopia finns även tillgänglig som:
PDF-version <http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-atgardsprogram-foutb-040122>
Sammanfattning av dito:
PDF-version (139 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-smf-atgardsprogram-foutb-040122.pdf>
Se även Ulla Riis m.fl.: Sökande till forskarutbildning i
pedagogik och till anställning som doktorand fr.o.m. 2004-09-01. Beredning av
ärendet. UFV-PA 2004/1663, Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen,
2004-06-18
MS Word-version (35 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-uu-040618-antagn-foutb-kriterier.doc>
8. Diskussion av annat aktuellt av betydelse för pedagogikämnet.
9. Övriga frågor
Sammanträdet avslutas kl 12.00
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 14 dec 2004 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Närv: Donald Broady, Eva Forsberg, Sverker Lindblad, Karin Anna Petersen, Ulla Riis, Gunilla Roos, Fritjof Sahlström, Christer Stensmo, Carl-Anders Säfström och forskningsadministratören Ingegerd Öfverstedt.
Anmält förhinder: Per H Hansson, Valdy Lindhe samt Ulf P Lundgren som har ständigt förhinder tisdagar.
Sammanträdet kommer delvis att ägnas åt "mantalsskrivning", dvs inventering av doktoranderna och deras situation. Vi ska ventilera sådant som behöver diskuteras och problem som hela handledarkollegiet behöver ta ställning till. Därför finns ingen anledning att prata om varje doktorand eller att ta upp frågor som kan lösas av handledare, studierektor och prefekt. I de flesta fall behöver inget sägas, det får räcka med informationen i den skriftliga sammanställning som Ingegerd färdigställer inför sammanträdet.
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden, bl.a.: Lennart Wikander blir ny prefekt vid årsskiftet och under resten av år 2005. Sakkunniga utsedda för bedömning av sökande till professuren efter Sverker.
4. Pedagogikum, lägesrapport (Ulla) och liten diskussion.
5. VP för nästa år, konsekvenser för fakultetsmedelstilldelning och möjligheter anställa doktorander m.m. (Ulla).
6. Utseende av ordf. för handledarkollegiet och högre seminariet under vårterminen 2005.
7. Enheten för digital publicering erbjuder sig att ordna ett informationsseminarium för doktorander men även för andra som kan tänkas vara intresserade (t.ex. handledare, institutionssekreterare, dataadministratörer om hur det går till att publicera sig i tryck och elektroniskt i Actas serier och vilka verktyg och vilken hjälp som finns att tillgå under författandet av avhandlingen. Allt enligt mejl till Ulla från publikationsansvarig Siira Erik <erik.siira@ub.uu.se>. Föredragande Ulla.
8. Schema forskarutbildningskurser vt 2005.
9. Mantalsskrivning
10. Övriga frågor
Sammanträdet avslutas kl 12.00
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 11 jan 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren, Karin Anna Petersen, Fritjof Sahlström.
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs. Nye prefekten Lennart Wikander välkomnas.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Planering av vårterminen:
5. Stöd till universitetslektorers meritering. (Gunilla Roos)
6. Ganskning av kurslitteratur ur genusperspektiv.
7. Fortsatt diskussion om forskarutbildningen, med
anledning av Samhällsvetenskapliga
fakultetsnämndens åtgärdsprogram för forskarutbildningen och fakultetsledningens
förestående besök 7 febr (se nedan).
Underlag: Utvärdering av forskarutbildningen vid Uppsala universitet –
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens analys och förslag till
åtgärder. Skrivelse till rektor 2004-01-22, UFV 2002/983. Tillgängligt
från sidan
http://www.samfak.uu.se/FU/index.htm
Kopia finns även tillgänglig som:
PDF-version <http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-atgardsprogram-foutb-040122>
Sammanfattning av dito:
PDF-version (139 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-smf-atgardsprogram-foutb-040122.pdf>
Se även Ulla Riis m.fl.: Sökande till forskarutbildning i
pedagogik och till anställning som doktorand fr.o.m. 2004-09-01. Beredning av
ärendet. UFV-PA 2004/1663, Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen,
2004-06-18
MS Word-version (35 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-uu-040618-antagn-foutb-kriterier.doc>
Övriga frågor.
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 8 febr 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren, Lennart Wikander, Staf Callewaert, Ove Kalrsson, Carl Anders Säfström, Eva Forsberg, K G Ahlström,
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Rapport från fakultetsledningens besök 7 febr (se nedan).
5. Frågor inför möte 15 febr med Erik Siira om elektronisk publicering av avhandlingar, se nedan Observera tidpunkten (tidigare meddelades annat datum). Doktorander, handlederae och andra intresserade uppmanas att komma till mötet.
5. Stöd till universitetslektorers meritering (föredragande Gunilla Roos). Bordlagt från förra mötet 11 jan.
6. Genusaspekter på litteraturen i forskarutbildningskurserna. Bordlagt från förra mötet 11 jan. Institutionens jämställdhetsgrupp har gått igenom våra litteraturlistor med avseende på författarnas kön. Resultatet vad gäller litteraturen i FU-kurserna är att ca 24 % av litteraturen har endast en eller flera kvinnliga författare, 6 % har författare av båda könen och övrig litteratur, ca 70 % har endast manliga författare. Jämställdhetsgruppen har också konstaterat att representationen av kvinnliga författare blir lägre ju högre upp i kurssystemet man tittar. Gruppen vill uppmärksamma HK på detta och önskar dels en diskussion, dels en ökad medvetenhet om frågan.
7. Specialiteter inom pedagogikämnet i Uppsala (föredragande Donald).
8. Forskarutbildningskurser nästa läsår 2004/2005
9. Högre seminariet i pedagogik under fortsättningen av våren 2005 och under nästa läsår 2004/2005 (Ulla, Karin Anna)
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 8 mars 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren, Christina Gustafsson, Karin- Anna Petersen, Donald Broady
Ulla Riis agerar ordförande.
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden. Karin Anna Petersen antogs i febr 2005 som docent.
4. Ny handledare för Anna-Greta Magnusson Klint i stället för hittillsvarande handledaren Gunilla Härnsten.
5. Kriterier för när 50% och 80% uppnåtts. Doktorandföreningen i pedagogik har vid sitt styrelsemöte i febr 2005 diskuterat frågan om hur det går till när det avgörs om en doktorand klarat av 50% och 80% av fordringarna för doktorsexamen, vilket ju har betydelse för lönen. Doktorandföreningen undrar hur beslutet sker och vilka kriterierna är. (Föredragande Ulla Riis)
6. Informationen om forskarutbildningskurser bör göras fullständig och aktuell på Ped insts webbsidor. Påpekar Christina Gustafsson.
7. Om möjligheten att utge en enkel disputationsupplaga av doktorsavhandling. (Föredragande Donald)
---
Övriga frågor.
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 12 april 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Ekonomin för forskarutbildningen i pedagogik år 2005 (Ulla Riis)
5. Skärpning av villkor för antagning till forskarutbildning (Ulla Riis)
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden annonserar skärpningar vad
gäller uppfyllda villkor för antagning till forskarutbildning. Så här skriver
man i sitt nyhetsbrev från senaste sammanträde (den 31 mars): "Under punkten
Forskarutbildningsfrågor fastställdes principer för antagning till
forskarutbildningen av doktorander med försörjning genom studiemedel, med egen
försörjning och från annan högskola. Nämnden fattade följande beslut: Framgent
kommer ingen att antas till forskarutbildningen på studiemedelsfinansiering och
endast om synnerliga skäl föreligger kommer antagning att ske med egen
finansiering. När det gäller antagning av doktorander med finansiering från
andra högskolor skall i särskilt avtal tillses att erforderlig kostnadstäckning
för handledning, kursgivning och andra resurser erhålls från den andra
högskolan."
6. Kurser i pedagogik vid ILU (Donald Broady)
7. Diskussion av den Högskoleverkets nyss avlämnade utvärdering av pedagogikämnet: Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1: Allmänna avsnitt. Del 2: Lärosätesbedömningar. Tillgänglig i pdf-format från http://www.hsv.se/. Avsnitten om Uppsala finns i del 2, s. 171-178.
8. Högre seminariet (Karin Anna Petersen)
Aktuellt program
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-hsem-program.doc>
Övriga frågor.
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 10 maj 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren, Peter Gill, Ove Karlsson, Per Hansson.
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Forskarutbildningskurser läsåret 2005/2006. Manus till kurspresentationer
skall helst senast 16 maj färdigställas för samhällsvetenskapliga fakultetens
kurskatalog som nu återigen ska utkomma både i pappersversion och i webbversion.
Använd samhällsvetenskapliga
fakultetens mall för kursbeskrivning
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-0505-mall-kursbeskrivn.doc>
5. Högre seminariet hösten 2005. Vem ansvarar?
6. Handledarkollegiet hösten 2005. Vem ansvarar?
7. Rutiner för bedömning av doktorandernas arbete: (A) "90 %-seminarier" och läsgrupper samt (B) brytpunkter för lönehöjning ("efter 50% resp. 80% av fullgjorda fordringar för doktorsexamen"). Föredragande Ulla Riis.
8. Diskussion av den Högskoleverkets nyss avlämnade utvärdering av pedagogikämnet: Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1: Allmänna avsnitt. Del 2: Lärosätesbedömningar. Tillgänglig i pdf-format från http://www.hsv.se/. Avsnitten om Uppsala finns i del 2, s. 171-178.
...
Övriga frågor.
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 7 juni 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren, Gunilla Roos, Ulla Riis, Sverker Lindblad, K G Ahlström
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Ann-Carita Evaldsson välkomnas som ny professor
4. Meddelanden.
5. Forskarutbildningskurser läsåret 2005/2006. Manus till kurspresentationer
skall färdigställas för samhällsvetenskapliga fakultetens
kurskatalog som nu återigen ska utkomma både i pappersversion och i webbversion.
Använd samhällsvetenskapliga
fakultetens mall för kursbeskrivning
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/uu-samfak-0505-mall-kursbeskrivn.doc>
Prel. planerade kurser:
Barn, kommunikation och socialisation, okt 2005-jan 2006 (kursledn.
Ann-Carita Evaldsson)
Utbildningsreformer och utbildningspolitik (kursledn.
Ulf P. Lundgren)
Utbildningshistoria I, okt 2005-jan 2006 (kursledn. Donald Broady)
Utbildningshistoria II, jan-juni 2006 (i samarbete med Historiska inst, UU)
Interaktionsforskning, två kurser (rubriken inte klar, kursledn. Fritjof Sahlström i
samarbete med Sverker Lindblad och Roger Säljö)
Korrespondensanalys i utbildnings- och kultursociologin, jan-mars 2006 (kursledn.
Donald Broady)
Kapital och fält. Metoder för studier av utbildning och kultur, april-juni 2006
(kursledn. Donald Broady)
6. Högre seminariet vt 2005 och ht 2006
7. Rutiner för bedömning av doktorandernas arbete: (A) "90 %-seminarier" och läsgrupper samt (B) brytpunkter för lönehöjning ("efter 50% resp. 80% av fullgjorda fordringar för doktorsexamen").
8. Planerad disputation: Mikael Börjesson 16 dec 2005.
9. Diskussion av förestående förändringar i och med ny institutionsindelning och andra nyordningar i samband med att Pedagogikum skapas.
10. Övriga frågor
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 13 sept 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren, Per Hansson, Christina Gustafsson (som inte medverkar i HK så länge hon har sin verksamhet förlagd till Gävle), Peter Gill
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Lägesrapport från arbetet med budgeten för forskarutbildningen (Ulla Riis)
5. Forskarutbildningskurser ht 2005 och vt 2006. Periodindelningen är: period
1 vecka 35-44
6. Uppföljning av de individuella studieplanerna. Aktualiserade studieplaner skall lämnas till Ingegerd Öfverstedt senast 2005-10-19, och dessförinnan vara påskrivna av handledare och doktorand. Huvudhandledaren ansvarar för att så sker. Se vidare Ulla Riis noteringar nedan, daterade 2005-09-08
7. Högre seminariet. Vid förra sammanträdet 2005-06-08 accepterade Ann-Carita Evaldsson att ansvara för högre seminariet vårterminen 2006. Ansvarig under ht 2005 är Karin Anna Petersen i samarbete med Ulla Riis. Ulla och Karin Anna har inlett en diskussion om den framtida utformningen av det högre seminariet, det finns flera förslag till nyordningar.
8. Planering av 90%-seminarium och disputation för Emmy Brandt Jörgensen. Föredragande: Karin Anna Petersen.
9. Disputation: Sverker Lindblad meddelar att Per Ekstrand förväntas disputera den 11 november och att Elina Lahelma, Helsingfors har accepterat att vara opponent. Sverker föreslår Fritjof Sahlström som ordförande och Solveig Hägglund, professor i pedagogik i Karlstad, som medlem i betygsnämnden.
10. Disputation fred 16 dec 2005 kl 13.15 i Sal X, Universitetshuset,
Uppsala. Mikael Börjesson försvarar sin avhandling om transnationella
utbildningsstrategier
Opponent. Sverker Sörlin. Betygsnämnd (prel) Ulf P. Lundgren, Kerstin
Sahlin-Andersson, Christina Stage. Samtliga har accepterat, anhållan sakall
skickas till samfak. Handledare: Donald Broady.
11. Handledare för Orietta Alveal Puentes. Hon har lagt fram en text vid ett seminarium 2005-09-02. Texten bedömdes motsvara 20% av ett avhandlingsarbete om 80 p. Ulla Riis och Lennart Wikander arbetar med frågan om handledareför den tid och det arbete som återstår.
12. Frågan om hur många poäng i ämnet pedagogik som olika slags
lärarutbildning skall ge.
Eftersträvansvärt är att det i vissa kursplaner finns inskrivet att de kan ingå
i kandidat- och magisterexamen med pedagogik som huvudämne.
Två konkurrerande förslag framfördes under handledarkollegiets sammanträde 10 maj 2005: att
varje kursplan bedöms separat, och att principen antas att lärarutbildningar ger
40 p i ämnet pedagogik.
13. Presentation av forskningsspecialiteter inom ämnet pedagogik i Uppsala. Eftersom Ann-Carita Evaldsson tillkommit och några medarbetare lämnat Uppsala kanske det finns anledning att revidera den presentationstext som 2005-02-08 antogs av handledarkollegiet i pedagogik, se kopia nedan. En fungerande text behövs bland annat i samband med att medarbetare vid Ped inst och ILU skall fördelas på olika inriktningar och institutioner.
14. För bordläggning: Rutiner för bedömning av hur stor del av forskarutbildningen som doktorander genomfört och för ventilering av deras avhandlingsmanus. Lönesättningen brytpunkter inträffar "efter 50 % resp. 80 % av fullgjorda fordringar för doktorsexamen". Vi har hittills haft seminarier vid tre tillfällen: (1) presentation av avhandlingspm vid ett s.k. 10%-seminarium, (2) ett 50%-seminarium samt (3) ett "90%-seminarium" då så gott som allt ska vara klart, dvs. det som på andra ställen ofta kallas slutseminarium. Till åtminstone 90%-seminariet och ibland till 50%-seminariet har en läsgrupp utsetts. Christina Gustafsson har per mejl 2005-08-12 påpekat att detta inte är en fråga för HK utan en styrelsefråga: "Det hindrar naturligtvis inte att HK kan diskutera den, men förslag kan man inte lägga. Det skall göras i en vald församling med student- och doktorandrepresentanter. Prefekten (prefekterna) kan också tillsätta en arbetsgrupp när det gäller den här typen av frågor. Det kanske är det mest naturliga med tanke på att det här handlar om två styrelsebeslut och att många i nuvarande HK tillhör andra lärosäten." - Bordlägges, Ulla Riis arbetar med saken.
15. För bordläggning: Diskussion av Jörgen Hermanssons och Lina Westins utredning "Forskarutbildning och internationalisering vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet" som genomförts på uppdrag av Samhällsvetenskapliga fakultetens kvalitetsgrupp. - Bordlägges eftersom det inte finns en slutlig version av utredningen som får spridas.
16. Övriga frågor.
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
***
Handledarkollegiet i pedagogik sammanträder tisd 11 okt 2005 kl 10.00-12.00.
Lokalen som vanligt Ped inst, seminarium A+B, Stureg 4.
Anmält förhinder: Ulf P Lundgren (ständigt förhinder på tisdagar), Christina Gustafsson (som inte medverkar i HK så länge hon har sin verksamhet förlagd till Gävle)
1. Mötet öppnas, dagordningen fastställs.
2. Föregående mötes protokoll.
3. Meddelanden.
4. Handledarkollegiets framtida funktion. Konsekvenser av institutionsstyrelsens beslut 2005-10-03. (Fördragande Lennart)
5. Den pågående årliga översynen av årliga översyn av doktorandernas individuella studieplaner. Dessa skall vara Ingegerd Öfverstedt tillhanda senast onsd 19 okt. Jfr Ulla Riis instruktioner nedan, daterade 2005-09-08. (Fördragande Ulla)
6. Forskarutbildningkurser (jfr om planerade forskarutbildningskurser nedan):
6a. Ang forskarutbildningskurser: (1) Allmän utlysning av doktorandkurs - vad menes? Vilket regelsätt gälder? Og for hvem gälder det?; (2) Finansiering av doktorandkurs med fakultetsmedel eller grundutbildningsmedel?; (3) Finansiering af seminarer med fakultetsmedel eller grundutbildningsmedel? - frågorna anmälda av Karin Anna Petersen.
6b. Institutionsstyrelsen har i måndags (2005-10-03) fastställt två kursplaner, "ramkursplaner" för doktoranders läskurser, dels en kursplan för läskurs som innebär att doktoranden skall bredda sina kunskaper inom pedagogiken, dels en kursplan för läskurs som innebär att doktoranden skall fördjupa sig inom ett område i anslutning till avhandlingsarbetet. I varje enskilt fall ska kursplanen preciseras genom att litteraturlista tillförs planen. Tills vidare ska beslut om sådan precisering beslutas av institutionsstyrelsen. (föredragande Ulla)
6c. Den planerade kursen "Korrespondensanalys i utbildnings- och kultursociologin" flyttas framåt i tiden till sept 2006, då Brigitte Le Roux kan medverka som gästlärare (Föredragande Donald)
7. Handledarfrågor:
7a. Bordlagt från förra sammanträdet: Handledare för Orietta Alveal Puentes. Hon har lagt fram en text vid ett seminarium 2005-09-02 vilken bedömdes motsvara 20% av ett avhandlingsarbete om 80 p. Ulla Riis och Lennart Wikander arbetar med frågan om handledare för den tid och det arbete som återstår. (Föredragande Ulla)
7b. Förslag: Brigitte Le Roux (Université René Descartes, Paris) biträdande handledare för Ida Lidegran, Mats Rosengren (Inst för idéhistoria och vetenskapsteori, Göteborgs universitet) biträdande handledare för Sverker Lundin. Frågan om arvode till biträdande handledare. (Föredragande Donald.)
8. Bordlagt från tidigare sammanträden: Rutiner för bedömning av hur stor del av forskarutbildningen som doktorander genomfört och för ventilering av deras avhandlingsmanus. Lönesättningen brytpunkter inträffar "efter 50 % resp. 80 % av fullgjorda fordringar för doktorsexamen". Vi har hittills haft seminarier vid tre tillfällen: (1) presentation av avhandlingspm vid ett s.k. 10%-seminarium, (2) ett 50%-seminarium samt (3) ett "90%-seminarium" då så gott som allt ska vara klart, dvs. det som på andra ställen ofta kallas slutseminarium. Till åtminstone 90%-seminariet och ibland till 50%-seminariet har en läsgrupp utsetts. (Föredragande Ulla)
9. Bordlagt från tidigare sammanträden: Frågan om hur många poäng i ämnet pedagogik som olika slags lärarutbildning skall ge. Eftersträvansvärt är att det i vissa kursplaner finns inskrivet att kursen kan ingå i kandidat- och magisterexamen med pedagogik som huvudämne. Två konkurrerande förslag framfördes under handledarkollegiets sammanträde 10 maj 2005: att varje kursplan bedöms separat, och att principen antas att lärarutbildningar ger 40 p i ämnet pedagogik. Christina Gustafsson har per mejl 2005-08-12 påpekat att detta inte är en fråga för HK utan en styrelsefråga: "Det hindrar naturligtvis inte att HK kan diskutera den, men förslag kan man inte lägga. Det skall göras i en vald församling med student- och doktorandrepresentanter. Prefekten (prefekterna) kan också tillsätta en arbetsgrupp när det gäller den här typen av frågor. Det kanske är det mest naturliga med tanke på att det här handlar om två styrelsebeslut och att många i nuvarande HK tillhör andra lärosäten." (Föredragande Donald. Underlag utskickat 2005-10-10.)
10. Bordlagt från tidigare sammanträden: Diskussion av Jörgen Hermanssons och Lina Westins utredning "Forskarutbildning och internationalisering vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet" som genomförts på uppdrag av Samhällsvetenskapliga fakultetens kvalitetsgrupp. (Föredragande Ulla)
11. Övriga frågor.
Sammanträdet avslutas kl 12.00.
(Inga sammanträden i november och december 2005 eller januari 2006)
URL of this page is
www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-hk.htm
Back to Forskning och forskarutbildning
med utbildningsvetenskaplig inriktning
vid Uppsala universitet
Created by Donald Broady. Last updated 30 jan 2006