Documents
Earlier documents
(Applications, programs, etc)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/histedu>
Published
Studies in Educational Policy
and Educational Philosophy
E-tidskrift 2005:3
(This issue contains papers from The Swedish History Conference in
Uppsala on the 22-24 of April 2005. The articles are in Swedish with an English
abstract.)
Att rätt förfoga över tingen. Historiska studier av styrning och
maktutövning, (red.) Johannes Fredriksson & Esbjörn Larsson, Opuscula
Historica Upsaliensia, Historiska institutionen, Uppsala 2007.
Conference papers
2008
Swedish conference of historians, Lund, 24-26 april 2008
Utlandslektorerna och den
svenska kulturpolitiken gentemot Nazi-Tyskland 1935-1945
(Andreas Åkerlund)
Fostran i skola och utbildning – historiska perspektiv”, workshop at Umeå universitet 18–19/9 2008
Betydelsen av läroplansreformer. En projektansökan om undervisningsplanen
1919 och folkskolornas undervisning och fostran under 1900-talets första hälft
(Johannes Westberg)
2007
”Nordic perspectives of lifelong learning in the new Europe”, Åbo, 15-17 march 2007.
Det uppfostrande rummet. Om individualiserande teknologiers materiella kultur
(Johannes Fredriksson)
2006
The Second Biennial Conference of the International Froebel Society, Dublin Ireland, from the 29 of June until the 1st of July 2006.
A changing concept of childhood? The introduction of Froebelian practices into
Swedish pre-schools
(Johannes Fredriksson)
The 6th EASR and IAHR Special Conference i Bucharest, Romania, on the 20-23 of September 2006
Swedish Theology, Anti-Semitism and National Socialism – the Apologetic Writing
of History
(Andreas Åkerlund)
The 3rd Nordic Pedagogic History Conferens Kultur, makt och utbildning, on the 28–29 of September 2006, Lärarhögskolan i Stockholm.
En disciplinering av arbetarklassen? Det disciplinära rummet i 1800-talets
förskolor
(Johannes Fredriksson)
Journalistutbildningens tillkomst i Sverige
(Elin Gardeström)
"Människor av god vilja" – om utbildningens betydelse för kvinnor kring
sekelskiftet 1900
(Monica Langerth Zetterman)
Klasser i sig och för sig. Skillnader i växelundervisningens implementering för
olika samhällsklasser i Sverige, ca: 1820–1870
(Esbjörn Larsson)
Folkskollärarinnor i Stockholm – strategier, arbete, offentlighet
(Agneta Linné)
Det publicistiska fältet 1810-1830 – Friktionen ger positionen: ett
metodologiskt närmande
(Thomas Neidenmark)
En skola som svarar mot ändamålets och tidens fordringar. Diskussionen av en
utbildningsreform i Gävle 1833-1843
(Ingrid Nordqvist)
Språk, tanke och tradition. Retorikundervisningshistoria ur ett hermeneutiskt
perspektiv
(Stefan Rimm)
Som om… C.J.L. Almqvist som pedagogisk utopist
(Annika Ullman)
Svenska lektorer i Nazityskland – Biografier som förklaringsansats
(Andreas Åkerlund)