UPPSALA UNIVERSITET : Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden : Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi : Nationella forskarskolan i utbildningshistoria
Uppsala universitet
Hoppa över länkar

Documents

Earlier documents

(Applications, programs, etc)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/histedu>

Published

Studies in Educational Policy and Educational Philosophy
E-tidskrift 2005:3

(This issue contains papers from The Swedish History Conference in Uppsala on the 22-24 of April 2005. The articles are in Swedish with an English abstract.)

Att rätt förfoga över tingen. Historiska studier av styrning och maktutövning, (red.) Johannes Fredriksson & Esbjörn Larsson, Opuscula Historica Upsaliensia, Historiska institutionen, Uppsala 2007.

Conference papers

2006 2007 2008

 

2008

Swedish conference of historians, Lund, 24-26 april 2008

Medelklassens fruntimmer. Fruntimmersbildningen och skapandet av en svensk medelklasskvinna, ca 1780 till 1820
(Anne Berg)

Utlandslektorerna och den svenska kulturpolitiken gentemot Nazi-Tyskland 1935-1945
(Andreas Åkerlund)

Fostran i skola och utbildning – historiska perspektiv”, workshop at Umeå universitet 18–19/9 2008

Betydelsen av läroplansreformer. En projektansökan om undervisningsplanen 1919 och folkskolornas undervisning och fostran under 1900-talets första hälft
(Johannes Westberg)

 

 

2007

”Nordic perspectives of lifelong learning in the new Europe”, Åbo, 15-17 march 2007.

Det uppfostrande rummet. Om individualiserande teknologiers materiella kultur
(Johannes Fredriksson)

 

 

2006

The Second Biennial Conference of the International Froebel Society, Dublin Ireland, from the 29 of June until the 1st of July 2006.

A changing concept of childhood? The introduction of Froebelian practices into Swedish pre-schools
(Johannes Fredriksson)

The 6th EASR and IAHR Special Conference i Bucharest, Romania, on the 20-23 of September 2006

Swedish Theology, Anti-Semitism and National Socialism – the Apologetic Writing of History
(Andreas Åkerlund)

The 3rd Nordic Pedagogic History Conferens Kultur, makt och utbildning, on the 28–29 of September 2006, Lärarhögskolan i Stockholm.

Kampen om nationen? De samordnade och enskilda bildningsprojekten och nationsformeringsprocessen 1780–1870, med särskilt fokus på det nationella i bildningsrörelsen kring 1800–talets mitt
(Anne Berg)

En disciplinering av arbetarklassen? Det disciplinära rummet i 1800-talets förskolor
(Johannes Fredriksson)

Journalistutbildningens tillkomst i Sverige
(Elin Gardeström)

"Människor av god vilja" – om utbildningens betydelse för kvinnor kring sekelskiftet 1900
(Monica Langerth Zetterman)

Klasser i sig och för sig. Skillnader i växelundervisningens implementering för olika samhällsklasser i Sverige, ca: 1820–1870
(Esbjörn Larsson)

Folkskollärarinnor i Stockholm – strategier, arbete, offentlighet
(Agneta Linné)

Det publicistiska fältet 1810-1830 – Friktionen ger positionen: ett metodologiskt närmande
(Thomas Neidenmark)

En skola som svarar mot ändamålets och tidens fordringar. Diskussionen av en utbildningsreform i Gävle 1833-1843
(Ingrid Nordqvist)

Språk, tanke och tradition. Retorikundervisningshistoria ur ett hermeneutiskt perspektiv
(Stefan Rimm)

Som om… C.J.L. Almqvist som pedagogisk utopist
(Annika Ullman)

Svenska lektorer i Nazityskland – Biografier som förklaringsansats
(Andreas Åkerlund)