Clickable SEC logo   Start |  About |  Research |  Courses |  Events |  Archives |  Tools  |  Search icon  Search all SEC

Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University



Printout from the site SEC (Sociology of Education and Culture) at Uppsala University
 URL of this page is www.skeptron.uu.se/ /broady/sec/eve-21.htm 

Events, seminars and conferences 2021

Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, kalendarium över seminarier, gästföreläsningar, konferensarrangemang o. likn. 2021.

Vägbeskrivning och karta


Innehåll

Allmän info
2021-01-14.   Utbildningshistoriska seminariet, Innovation and change in Swedish school mathematics in an era of decentralisation. Johan Prytz.
2021-01-20.   Seminar Massification, Unification, Marketisation, Internationalisation: A Socio-Political History of Higher Education in Sweden 1945–2020. Mikael Börjesson & Tobias Dalberg.
2021-02-25.   Seminar Autonomy for Whom? Governance of What? The Rationality of Academic Freedom. Sharon Rider.
2021-02-03.   Seminar The Decollegialization of the University. Shirin Ahlbäck Öberg & Johan Boberg.
2021-02-04.   Utbildningshistoriska seminariet, Den svenska skolans omvandling på lokal nivå 1950–1968. Åsa Melin.
2021-02-04.   Seminarium Forskningsetiska samtal 2: Om jäv och kvalitet i interna beredningar och kollegiala processer. Anders Ekström.
2021-02-10.   Seminarium, ventilering av avhandlingsplan, Striden mellan frihetsivrarna. Den högre utbildningens autonomi och frihet i Sverige 1945–2020.  Moa Lindqvist.
2021-02-17.   Seminar Should I stay or should I go? The social and geographical trajectories of Eastern European graduates. Mette Ginnerskov-Dalberg.
2021-03-04.   Seminarium Forskningsetiska samtal 3: Vetenskapligt utbyte med diktaturer – institutionell etik. Dan Larhammar,  Johan Lagerkvist & Sven Widmalm.
2021-03-10.   Seminar Curricular Blind Spots: How Course Consideration Varies Across Undergraduate Students. Tobias Dalberg.
2021-03-16.   Start graduate course Sociology of the Social Sciences and the Humanities. Johan Heilbron.
2021-03-17.   SSH Forum SSH studies – Questions, ideas, challenges  Panel discussion on studies of Social Sciences and Humanities.
2021-03-17.   Seminar The University as a Revolutionary Constitution. Steve Fuller.
2021-03-18.   Utbildningshistoriska seminariet, Making ends meet – factors promoting and inhibiting administrative growth at Finnish and Swedish universities. Janne Holmén.
2021-03-24.   Seminar EU-elite Formation: the College of Europe and its students. Sara Lindberg.
2021-03-31.   Seminarium Den familjära förskolan. Bildningsborgerskapets tidiga val för sina barn. Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mette Ginnerskov Dahlberg.
2021-04-08.   Seminarium Forskningsetiska samtal 4: Kollegialitet, konkurrens och vetenskapliga värden. Christian Berggren & Solmaz Karabag.
2021-04-08.   Utbildningshistoriska seminariet, Kristendomsundervisningens förändring i folkskolan 1920–1970. Emma Hellström. .
2021-04-21.   Seminar The persisting social structure of higher education in the context of radical system change and expansion: the Swedish case. Mikael Börjesson.
2021-04-21.   Seminar Refashioning Bourdieu. A socio-bibliometric analysis of Bourdieu references in research on elite education 2000-2018. Mikael Palme & Pablo Lillo Cea.
2021-04-28.   Seminarium Living the Swedish model during the Covid-19 Pandemic. Ida Lidegran, Elisabeth Hultqvist, Emil Bertilsson & Emma Laurin.
2021-04-29.   Seminarium Forskningsetiska samtal 5: Tema ej fastställt
2021-04-29.   Utbildningshistoriska seminariet, Ventilering av text av Tuva Nodeland.
2022-05-09 – 2022-05-10.  Workshop Field Theory, Globalization and Education. Uppsala universitet.
2021-05-19.   Seminarium Unsuitable Strategies or Unwilling Students? Internationalization and the Case of Swedish Teacher Education . Corinne Platten.
2021-05-20.   Utbildningshistoriska seminariet, Uppoffrandets ekonomi. Anne Berg
2021-05-26.   Seminar Anatomy of a practice: determinants and consequences of applications to higher education. Yann Renisio, Emil Bertilsson & Astrid Collsiöö.
2021-06-04.   Disputation Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm. Emma Laurin
2021-06-10.   Utbildningshistoriska seminariet, Fostran i skolan. Viktor Englund.
2021-09-28 – 2021-09-29.   Start Part 2 of the graduate course Sociology of the Social Sciences and the Humanities. Johan Heilbron.
2021-10-01.   Seminarium, Ventilering av avhandlingsmanus.  Lisa Backman.
2021-10-05.   Start forskarutbildningskurs Kapital och fält. Metoder för studier av utbildning och kultur. Donald Broady.
2021-10-06.   Seminarium, Att forma framtidens kvinnor: Den kommunala flickskolan och kvinnlig medborgarskapsfostran i Välfärdssverige.  Rebecka Göransdotter.
2021-10-13.   Seminarium, Ventilering av avhandlingsplan.  Anna Soloveva.
2021-10-20.   Seminarium, Ventilering av avhandlingsmanus.  Pablo Pablo Lillo Cea.
2021-10-??.   Conference Universities under siege?. Uppsala universitet.
2021-11-17.  Geographies of Valuation: Gabriel Orozco and the Invention of the Global Artist. Larissa Buchholz.


---
2022-05-04 – 2021-05-06.  Conference Internationalisation of Higher Education Institutions. Uppsala universitet. Preliminary dates.
2022-05-09 – 2022-05-10.  Workshop Field Theory, Globalization and Education. Uppsala universitet.



Vägbeskrivning och karta


Allmän info

Seminarieverksamheten samordnas av Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se> med bistånd från Ashley Haru <ashley.haru@edu.uu.se>.

Kontaktperson för arrangemang anordnade av Hero (Higher Education as Research Object, <https://www.edu.uu.se/forskning/utbildningssociologi/natverk/hero/>) är Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>.

Vissa seminarier ingår i Utbildningshistoriska seminariet i Uppsala, se https://mp.uu.se/web/utbildningshistoria/ (kräver inloggning på  Uppsala universitets nät). Samordnas av Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se>.

Lokal oftast antingen campus Engelska parken eller campus Blåsenhus. Se vägbeskrivning och karta. Somliga seminarieunderlag finns på webben, se länkar nedan. I andra fall, rikta per mejl en förfrågan till författaren av den text som ska ventileras.

Under coronapandemin äger seminarierna dock som regel rum på webbplattformen Zoom.

Efter vissa seminarier och föreläsningar och görs videoinspelningar, ljudupptagningar eller PowerPoint-presentationer tillgängliga.

Se även info om kurser <www.skeptron.uu.se/broady/sec/courses.htm>.

Se även info om andra konferenser, seminarier och liknande 2021, arrangerade av andra men av intresse för oss
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/alter-21.htm.

Om tidigare års SEC-seminarier
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/events.htm>

Note to non-Swedish readers: The language is most often Swedish. When in French or English it is indicated below.on


2021-01-14.  Utbildningshistoriska seminariet

Innovation and change in Swedish school mathematics in an era of decentralisation: The role of the teacher journal Nämnaren and the case of algebra, 1980––2011

Ventilering av en text av Johan Prytz

Tid: Torsd 14 jan. 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: webbplattformen Zoom.

Arr. SHED (Uppsala Studies of History and Education). För mer information, kontakta Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>

Alla intresserade är välkomna.


2021-01-20.  SEC seminar

Massification, Unification, Marketisation, Internationalisation: A Socio-Political History of Higher Education in Sweden 1945–2020

Seminar with Mikael Börjesson &  Tobias Dalberg

Time: Wednesday 20 Jan. 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

For more information, including the text to be discussed and the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is welcome.


2021-01-25.  Seminar

Autonomy for Whom? Governance of What? The Rationality of Academic Freedom

Seminar with Sharon Rider, Filosofiska institutionen, Uppsala universitet.

Time: Monday 25 Feb. 2021 at 17.15–19.00
Place: the web platform Zoom

For more information, including the text to be discussed and the Zoom link, contact Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>.

Arranged by:
The Graduate Seminar in the Philosophy of Language and Culture, Uppsala University <https://www.filosofi.uu.se/forskning/seminarier-och-lasgrupper/sprak--och-kulturfilosofi/>
in collaboration with Högre seminariet i filosofi, Åbo akademi <https://blogs.abo.fi/filosofi/forskarseminarium/>

Everyone who is interested is welcome.


2021-02-03.  SEC seminar

The Decollegialization of the University

Seminar with Shirin Ahlbäck Öberg & Johan Boberg.

Time: Wednesday 3 Feb. 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

Abstract
This article surveys the current management ideals of higher education institutions. Our point of departure is that changes in managerial ideals at the macro level can have direct effects on the micro level, for example, in regard to how decisions about teaching and research, and recruitment of academic staff, are made. We present an empirical study of evolving governance structures including all government-funded Swedish universities and university colleges (31 institutions). The point of departure is the Autonomy Reform of 2010, which resulted in a deregulation of the Higher Education Act, and a loss of constitutional support for collegial bodies. To assess the consequences of the reform, we examined collegial bodies and academic leadership posts before the reform (2010) and after (2020). Our findings show escalating line management in the appointment of academic leaders, a diluted role for collegial expertise, and a loss of decision-making authority for collegial bodies. What we observe is the decollegialization of the university. Our study contributes to the existing literature with an unusually comprehensive and fine-grained analysis of the consequences of new managerial ideals at the academic workshop floor.

For more information, including the text to be discussed and the Zoom link, contact Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>.

Everyone who is interested is welcome.


2021-02-04  Seminarium i HEROs serie Forskningsetiska samtal

Om jäv och kvalitet i interna beredningar och kollegiala processer

Tid: Torsd. 4 febr. 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: Webbplattformen Zoom.

Diskussionsinledning av Anders Ekström, Institutionen för idé- och lärdomshistoria, Uppsala universitet.

Vi har under flera år haft en utveckling med fler och fler interna satsningar, utlysningar och strategiska processer som kräver beredning på olika nivåer på universitetet. Samtidigt upplever vi ofta att det är svårt att rekrytera till olika kollegiala uppdrag, än mindre hinna utveckla kvaliteten i hur uppdragen utförs. Det skapar ett antal reella och potentiella problem kopplade till frågor om beredningskvalitet och jävshantering i våra interna processer. Vad kan vi göra för att hantera detta växande dilemma? Vilken typ av riktlinjer behövs? Har vi tagit på oss fler interna beredningar och prioriteringar än det kollegiala systemet klarar av? Vilka forskningsetiska risker kan uppstå i interna strategiska processer? Och mer allmänt: vad betyder den här utvecklingen för ansvarsfördelningen mellan universitet och forskningsråd?

Detta är det andra seminariet i en serie "Forskningsetiska samtal", arrangerad av forskningsnätverket HERO Uppsala universitet
("Den högre utbildningen som forskningsobjekt",
http://www.edu.uu.se/edu.uu.se/start-se/forskning/utbildningssociologi/natverk/hero/)
i samarbete med Bengt Gerdin och Kerstin Sahlin.

All intresserade välkomna. Anmälan krävs, skickas till Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>. En Zoom-länk kommer sedan att sändas till de anmälda.


2021-02-04.  Utbildningshistoriska seminariet

Den svenska skolans omvandling på lokal nivå 1950–1968

Ventilering av avhandlingstext av Åsa Melin.

Tid: Torsd 4 febr. 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: webbplattformen Zoom.

Undersökningen handlar om undersöker hur statlig politik förhandlades och genomfördes på lokal nivå, i Arvika och i Storfors, i samband med övergången från parallellskola till grundskola.

Arr. SHED (Uppsala Studies of History and Education). För mer information, kontakta Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se

Alla intresserade är välkomna.


2021-02-10.  SEC-seminarium
Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi

Striden mellan frihetsivrarna. Den högre utbildningens autonomi och frihet i Sverige 1945–2020

Ventilering av Moa Lindqvists avhandlingsplan (s.k. 10 %-seminarium)

Tid: Onsd. 10 febr. 2021 kl 13.15–15.00
Plats: webbplattformen Zoom

Kommentator: Tobias Dalberg.

Textunderlag kan en vecka i förväg erhållas från Moa Lindqvist <moa.lindqvist@edu.uu.se>.

För mer information, inklusive Zoom-länk, kontakta Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>.

Alla intresserade är välkomna.


2021-02-17.  SEC seminar

Should I stay or should I go? The social and geographical trajectories of Eastern European graduates

Seminar with Mette Ginnerskov-Dalberg.

Time: Wednesday 17 Feb. 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

To receive the text to be discussed, contact Mette Ginnerskov-Dalberg <mette.ginnerskov@edu.uu.se>. Available one week in advance.

For more information, including the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>.

Everyone who is interested is welcome.


2021-03-04  Seminarium i HEROs serie Forskningsetiska samtal

Vetenskapligt utbyte med diktaturer – institutionell etik

Tid: Torsd. 4 mars 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: Webbplattformen Zoom.

Diskussionsinledning av Dan Larhammar,  Johan Lagerkvist och Sven Widmalm.

Seminariet är en uppföljning och utveckling av det samtal som hölls i december. I skuggan av en alltmer totalitär kontroll över det kinesiska samhället diskuterades i december hur detta skall påverka synen på vetenskapligt utbyte, i första hand med Kina, men även med generaliserbarhet gentemot andra totalitära regimer. I detta uppföljande samtal lyfter vi fram frågan om möjliga skillnader mellan samarbeten initierade av enskilda forskare och samarbeten som del i en institutionell struktur. Kan vi lära något av tidigare möten med totalitära regimer? Hur bör universitetet, forskningsfinansiärer och enskilda forskare agera?

Detta är det tredje seminariet i en serie "Forskningsetiska samtal", arrangerad av forskningsnätverket HERO Uppsala universitet
("Den högre utbildningen som forskningsobjekt",
http://www.edu.uu.se/edu.uu.se/start-se/forskning/utbildningssociologi/natverk/hero/)
i samarbete med Bengt Gerdin och Kerstin Sahlin.

All intresserade välkomna. Anmälan krävs, skickas till Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>. En Zoom-länk kommer sedan att sändas till de anmälda.


2021-03-10.  SEC seminar

Curricular Blind Spots: How Course Consideration Varies Across Undergraduate Students

Seminar with Tobias Dalberg.

Time: Wednesday 10 March at 13.15-15.00
Place: the web platform Zoom

For more information, including the text to be discussed and the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is welcome.


2021-03-16.  Graduate course start

Sociology of the Social Sciences and the Humanities

Time: Corse start Thirsday 16 March 2021
Place: the web platform Zoom

Teachers: Johan Heilbron et al.

See course info <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-21-ssh.htm>

For more information, contact Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>


2021-03-17.  SSH Forum

Forum: SSH studies. Questions, ideas, challenges

Time: Wednesday 17 March 2021 at 14.15–16.00
Place: the web platform Zoom

Panel discussion on Studies of Social Sciences and Humanities (SSH)

Moderator: Mikael Börjesson, Sociology of Education, Uppsala University.

Panelists:
Yves Gingras, UQAM, Montreal
Gisèle Sapiro, CESSP, Paris
Daniel Normark, The STS Centre, Uppsala University
Sven Widmalm, History of Science and Ideas, Uppsala University
Tobias Dalberg, Sociology of Education, Uppsala University
Johan Heilbron, Sociology of Education, Uppsala University, & CESSP, Paris

For more information, including the Zoom link, contact Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>


2021-03-17.  PaTHES/HERO seminar

The University as a Revolutionary Constitution

Time: Wednesday 17 March 2021 at 16.00–18.00
Place: a web platform

A seminar with Steve Fuller, Auguste Comte Chair in Social Epistemology at the University of Warwick, England

Abstract

Yale law professor Bruce Ackerman has recently argued that the US exemplifies a successful ‘revolutionary constitution’. I shall explore the extent to which the modern university as an institution might be understood in a similar light. Three components of a revolutionary constitution are relevant to this reconfiguration of the university: (1) The Constitution reigns supreme, resulting in what John Adams originally called a ‘government of laws, not men’. (2) The Constitution is a social contract across generations, which the parties collectively ‘own’ in the strong sense of its being constitutive of their identities and the source of their sovereignty. (3) The Constitution is elaborated as an all encompassing exercise in role-playing – as in a game or a drama -- that potentially never ends but nevertheless possesses a clear sense of how one enters and exits a role, and one’s standing within in it at any given time. The key to regarding the university as a revolutionary constitution is to take seriously Francis Bacon’s early modern attempt to de-centre the medieval universities with an alternative institution of higher learning and knowledge production. The Charter of the Royal Society of London was the realization that succeeded, and it anchored the peer-reviewed, paradigmdriven sense of science that is codified and valorized in, say, Kuhn’s The Structure of Scientific Revolutions. However, Bacon’s private secretary Thomas Hobbes envisaged this alternative institution arguably more in Bacon’s own spirit – namely, as one directly embedded in the terms of the social contract. He saw the nascent Royal Society as potentially providing an alternative source of authority to the Crown, very much in the pernicious spirit of the established church that would sow the seeds of revolt in the future. Hobbes’ objections to the Royal Society can be turned into the basis for thinking about the university as a ‘revolutionary constitution’.

Arranged by PaTHES – Philosophy and Theory of Higher Education Society
and HERO (Higher Education as Research Object), Uppsala University

For more information, contact Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>.


2021-03-18.  Utbildningshistoriska seminariet

Making ends meet – factors promoting and inhibiting administrative growth at Finnish and Swedish universities

Ventilering av text av Janne Holmén.

Tid: Torsd 18 mars 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: webbplattformen Zoom.

Arr. SHED (Uppsala Studies of History and Education). För mer information, kontakta Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se

Alla intresserade är välkomna.


2021-03-24.  SEC seminar
Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi

EU-elite Formation: the College of Europe and its students

A so called 90 percent seminar on a draft of the PhD thesis by Sara Lindberg, PhD candidate in Sociology of education, Uppsala University.

Time: Wednesday 24 March 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

Commentator: Marte Mangset, Førsteamanuensis, Oslo Metropolitan University.

To receive the text to be discussed, contact Sara Lindberg <sara.lindberg@edu.uu.se>. Available two weeks in advance.

For more information, including the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is welcome.


2021-03-31.  SEC-seminarium

Den familjära förskolan. Bildningsborgerskapets tidiga val för sina barn

Seminarium med Esbjörn Larsson, Ida Lidegran och Mette Ginnerskov Dahlberg.

Tid: Onsd. 31 mars. 2021 kl 13.15–15.00
Plats: webbplattformen Zoom

För mer information, inklusive textunderlag och Zoom-länk, kontakta Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>.

Alla intresserade är välkomna.


2021-04-08  Seminarium i HEROs serie Forskningsetiska samtal

Kollegialitet, konkurrens och vetenskapliga värden: Om normer, arbetssätt och infrastruktur på svenska universitet

Tid: Torsd. 8 april 2021 kl 13.15–15.00 (prel. tidpunkt)
Plats: Webbplattformen Zoom.

Diskussionsinledning av av Christian Berggren och Solmaz Karabag.

Vetenskaplig oredlighet, från fusk till plagiat och andra tvivelaktiga arbetssätt har fått stor uppmärksamhet efter medicinska och akademiska skandaler i Sverige och internationellt. Ett vanligt svar är att kräva mer reglering och administrativ kontroll, men många studier visar svagheten i sådana ansatser. Christian Berggren och Solmaz Karabag, Linköpings universitet, genomför för närvarande en studie av hur organisatorisk miljö (konkurrens, kollegialitet, motivation, m m) påverkar vilka normer forskare sluter upp bakom, hur klimat och normer samspelar med attityder till tvivelaktiga beteende, och hur verksamhetsföreträdare kan stödja utvecklingen av etiska infrastrukturer- och en mer sann och trovärdig forskning.

Detta är det fjärde seminariet i en serie "Forskningsetiska samtal", arrangerad av forskningsnätverket HERO Uppsala universitet
("Den högre utbildningen som forskningsobjekt",
http://www.edu.uu.se/edu.uu.se/start-se/forskning/utbildningssociologi/natverk/hero/)
i samarbete med Bengt Gerdin och Kerstin Sahlin.

All intresserade välkomna. Anmälan krävs, skickas till Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>. En Zoom-länk kommer sedan att sändas till de anmälda.


2021-04-08.  Utbildningshistoriska seminariet

Kristendomsundervisningens förändring i folkskolan 1920–1970

Seminarium med Emma Hellström

Tid: Torsd 8 april 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: webbplattformen Zoom.

Arr. SHED (Uppsala Studies of History and Education). För mer information, kontakta Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se>

Alla intresserade är välkomna.


2021-04-21.  PaTHES/HERO seminar

The persisting social structure of higher education in the context of radical system change and expansion: the Swedish case

Time: Wednesday 21 April 2021 at 16.00–18.00
Place: a web platform

A seminar with Mikael Börjesson, Professor in Sociology of Education, Uppsala University.

Abstract

Swedish higher education makes an interesting case for understanding the relationship between a national system-level, an institutional level and a student level. At the national level, the rationales are expansion paired with system building and management. This is the level of grand policy-making, and the ideals have shifted from master-planning and centralization to decentralization, marketization and internationalization, radically altering the conditions for the construction and provision of educational opportunities, the funding of higher education and the steering and control of the system. These developments imply a shift in power from the national system-level to the institutional level. At the same time, the uses of the system are surprisingly stable – despite an array of reforms aiming at changing the recruitment, attainment and enrolment of students in favour of a more diversified student population. Of course, the number of students and the share of a youth cohort that enter higher education have increased dramatically since the mid-twentieth century, but the relative social distances within the system have not decreased over time. The overall social structure of higher education persists. The argument developed here is that this stability is related to the massive expansion of higher education as an increasingly important force in social reproduction – for all groups. In fact, it has become necessary, although not sufficient, for obtaining desirable positions in the labour market and social status in general.

Arranged by PaTHES – Philosophy and Theory of Higher Education Society
and HERO (Higher Education as Research Object), Uppsala University

For more information, contact Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>.


2021-04-21.  SEC seminar

Refashioning Bourdieu. A socio-bibliometric analysis of Bourdieu references in research on elite education 2000-2018

Seminar with Mikael Palme & Pablo Lillo Cea.

Time: Wednesday 21 April 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

For more information, including the text to be discussed and the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is wellcome


2021-04-28.  SEC-seminarium

Living the Swedish model during the Covid-19 Pandemic: The Experience of Upper Secondary School Students

Seminarium med Ida Lidegran, Elisabeth Hultqvist, Emil Bertilsson och Emma Laurin.

Tid: Onsd. 28 april 2021 kl 13.15–15.00
Plats: webbplattformen Zoom

För mer information, inklusive textunderlag och Zoom-länk, kontakta Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>.

Alla intresserade är välkomna.


2021-04-29  Seminarium i HEROs serie Forskningsetiska samtal

Tema faställs senare

Tid: Torsd. 8 april 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: Webbplattformen Zoom.

Detta är det femte seminariet i en serie "Forskningsetiska samtal", arrangerad av forskningsnätverket HERO Uppsala universitet
("Den högre utbildningen som forskningsobjekt",
http://www.edu.uu.se/edu.uu.se/start-se/forskning/utbildningssociologi/natverk/hero/)
i samarbete med Bengt Gerdin och Kerstin Sahlin.

All intresserade välkomna. Anmälan krävs, skickas till Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>. En Zoom-länk kommer sedan att sändas till de anmälda.


2021-04-29.  Utbildningshistoriska seminariet

Ventilering av text av Tuva Nodeland

Tid: Torsd 29 april 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: webbplattformen Zoom.

Arr. SHED (Uppsala Studies of History and Education). För mer information, kontakta Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se>

Alla intresserade är välkomna.


2021-05-19.  SEC seminar
Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi

Unsuitable Strategies or Unwilling Students? Internationalization and the Case of Swedish Teacher Education

A so called 10 percent seminar on a plan for the PhD thesis by Corinne Platten, PhD candidate in Sociology of education, Uppsala University.

Time: Wednesday 19 May 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

Commentator: Emil Bertilsson.

To receive the text to be discussed, contact Corinne Platten <corinne.platten@edu.uu.se>. Available one week in advance.

For more information, including the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is welcome.


2021-05-20.  Utbildningshistoriska seminariet

Uppoffrandets ekonomi

Ventilering av text av Anne Berg

Tid: Torsd 20 maj 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: webbplattformen Zoom.

Arr. SHED (Uppsala Studies of History and Education). För mer information, kontakta Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se>

Alla intresserade är välkomna.


2021-05-26.  SEC seminar

Anatomy of a practice: determinants and consequences of applications to higher education

Seminar with Yann Renisio, Emil Bertilsson and Astrid Collsiöö.

Time: Wednesday 26 May 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

For more information, including the text to be discussed and the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is welcome.a


2021-06-04. Disputation

Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm

Emma Laurin försvarar sin doktorsavhandling i utbildningssociologi.

Tid: Fred. 4 juni 2021 kl 13.15.
Plats: Uppsala universitet, Universitetshuset, sal IV men starkt begränsat antal åhörarplatser på grund av pandemirestriktioner.
Kan följas via videolänk i Zoom. Zoom-länken publiceras dagen för disputationen på https://www.edu.uu.se/kalendarium/kalendariumdetaljsida/?eventId=60842

Opponent: Åsa Lundqvist, professor i sociologi vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Betygsnämnd:
Stefan Lund, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Rafael Lindqvist, seniorprofessor i sociologi vid Sociologiska institutionen, Uppsala universitet
Nina Klang, docent i specialpedagogik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Handledare: Ida Lidegran
Bitr. handledare: Emil Bertilsson & och Mikael Palme

Avhandlingen tillgänglig för nedladdning från DiVA,
https://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1542532&dswid=3263

Se vidare https://www.edu.uu.se/nyheter/?tarContentId=954672, där det även finns en intervju med respondenten.


2021-06-10.  Utbildningshistoriska seminariet

Fostran i skolan

Ventilering av en text av Viktor Englund

Tid: Torsd 10 juni 2021 kl 13.15–15.00.
Plats: webbplattformen Zoom.

Arr. SHED (Uppsala Studies of History and Education). För mer information, kontakta Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se>

Alla intresserade är välkomna.


2021-09-28 – 2021-09-29.  Graduate course, start part 2

Sociology of the Social Sciences and the Humanities, Part 2

Time: Start of part 2 Thirsday 28 Sept. and Wednesday 29 Sept. 2021
Place: the web platform Zoom

Teachers: Johan Heilbron et al.

See course info <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-21-ssh.htm>

For more information, contact Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>


2021-10-01.  SEC-seminarium
Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi

Ventilering av avhandlingsmanus av Lisa Backman

Tid: Onsd. 1 okt. 2021 kl 13.15–15.00
Plats: webbplattformen Zoom

Textunderlag kan en vecka i förväg erhållas från Lisa Backman <lisa.backman@edu.uu.se>

För mer information, inklusive Zoom-länk, kontakta Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>.

Alla intresserade är välkomna.


2021-10-05  Start forskarutbildningskurs

Kapital och fält. Metoder för studier av utbildning och kultur

Forskarutbildningkurs okt. 2021 – jan. 2022, 7,5 hp, kvartsfart.

Kursplanen är inom ramen för forskarutbildningsprogrammen antagen av Sociologiska institutionen samt av ämnet Utbildningssociologi, Uppsala universitet. Men kursen är öppen även för deltagare från andra discipliner och lärosäten.

Plats: Webbplattformen Zoom.
Kursstart tisd. 5 okt. 2021 kl 13.15-16.00.

Se kursinfo <www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-21-kap.htm>

För anmälan eller vid behov av mer info kontakta Donald Broady <donald.broady@soc.uu.se>


2021-10-06.  SEC-seminarium
Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi

Att forma framtidens kvinnor: Den kommunala flickskolan och kvinnlig medborgarskapsfostran i Välfärdssverige

Ventilering av Rebecka Göransdotters avhandlingsplan (s.k. 10 %-seminarium)

Tid: Onsd. 6 okt. 2021 kl 13.15–15.00
Plats: webbplattformen Zoom

Textunderlag kan en vecka i förväg erhållas från Rebecka Göransdotter <rebecka.goransdotter@edu.uu.se>.

För mer information, inklusive Zoom-länk, kontakta Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>.

Alla intresserade är välkomna.


2021-10-13.  SEC seminar
Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi

Ventilering av avhandlingsplan

A so called 10 percent seminar on a plan for the PhD thesis by Anna Soloveva, PhD candidate in Sociology of education, Uppsala University.

Time: Wednesday 13 Oct 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

To receive the text to be discussed, contact Anna Soloveva <anna.soloveva@edu.uu.se>. Available one week in advance.

For more information, including the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is welcome.


2021-10-20.  SEC-seminarium
Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi

Ventilering av avhandlingsmanus av Pablo Lillo Cea

Tid: Onsd. 20 okt. 2021 kl 13.15–15.00
Plats: webbplattformen Zoom

Textunderlag kan en vecka i förväg erhållas från Pablo Lillo Cea <pablo.lillo_cea@edu.uu.se>

För mer information, inklusive Zoom-länk, kontakta Håkan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>.

Alla intresserade är välkomna.


2021-10-??.  Conference

Universities under siege?

Time: Oct. 2021, exact dates to be announced
Place: to be announced

"The crisis of the university” is a familiar topos in contemporary discussions about higher education. It is said that the University is facing untold threats from, inter alia, the anti-intellectualism of populist politicians and authoritarian regimes, the commodification of knowledge resulting from neo-liberal ideas about utility and international competition, the politicization of teaching and learning arising out of identity movements, the fragmenting of the university in response to stakeholder demands, and so forth.

This conference poses the question: Is this really the case? And, if so, what exactly is being threatened?

The aim of the meeting is to take a serious look at what is ultimately at stake, among other things, by examining the roots of these developments in terms of our conceptions of what is useful knowledge, why it is desirable and what is required to establish, maintain and develop it through our institutions of higher education.

You are invited to submit an abstract outlining in brief your analysis of the central problems confronting the university today. Examples of topics that may be relevant include the casualization of faculty, the rising costs of higher education, limitations on academic freedom, internationalization, digitalization, and student employability. We welcome contributions from all disciplines.

Arranged by:
HERO (Higher Education as Research Object) <https://www.edu.uu.se/forskning/utbildningssociologi/natverk/hero/> in collaboration with PaTHES – Philosophy and Theory of Higher Education Society <https://pathes.org/>

Information flyer:
https://www.humsam.uu.se/digitalAssets/924/c_924612-l_1-k_flyer_webinars_spring_2021.pdf

For more information see https://www.humsam.uu.se/phec2020
or contact Johan Boberg <johan.boberg@edu.uu.se>


2021-11-17.  SEC seminar

Geographies of Valuation: Gabriel Orozco and the Invention of the Global Artist

A seminar with Larissa Buchholz, Northwestern University, Evanston, Illinois, USA.

Time: Wednesday 17 Nov 2021 at 13.15–15.00
Place: the web platform Zoom

Larissa Buchholz will present a field-theoretical case study of the making of a global artistic career, with a particular view on how geographic classifications and meanings associated with art shape recognition across borders.

See https://larissabuchholz.soc.northwestern.edu/research/ :

"Larissa Buchholz is an Assistant Professor at the School of Communication at Northwestern University and holds a courtesy appointment at the Department of Sociology. She is a sociologist of culture whose research intersects with transnational/global sociology, inequality and economic sociology, but also is informed by interests in sociological theory, research methods and the sociology of knowledge. [---]"

Convenors: Leonora Dugonjic-Rodwin <dugonjic.rodwin@gmail.com> et al.

For more information, including possibly a paper to be discussed and the Zoom link, contact Hakan Forsberg <hakan.forsberg@edu.uu.se>

Everyone who is interested is welcome.


2022-05-04 – 2021-05-06.  Conference

Internationalisation of Higher Education Institutions

An Academia Europaea HERCulES Symposium

Time: 5–6 May 2022 (preliminary dates)
Place: Humanistiska teatern, Campus Engelska parken, Uppsala Universitet

During the past thirty years or so, the internationalization of higher education institutions has become a very significant issue on the agenda for policy-makers, academic leaders and researchers. Against this backdrop, it is timely to look closer at the conditions for internationalization and its effects. In so doing, the symposium will address questions such as the role of universities in a global world, international rankings, the mobility of ideas and students, costs and returns in internationalization as well as international branch campuses. An expert panel discussion will conclude the symposium, which is an Academia Europaea HERCulES event.

Program and registration see https://konferens.edu.uu.se/hercules/

Arranged by:
The Academia Europaea HERCulES group <https://www.ae-info.org/ae/Acad_Main/Activities/HERCulES>,
HERO – Higher Education as Research Object <https://www.edu.uu.se/forskning/utbildningssociologi/natverk/hero/>,
SIHE – The Swedish Centre for Studies of the Internationalisation of Higher Education <https://www.edu.uu.se/research/sociologyofeducation/sihe/>,
with financial support from Åke Wiberg Foundation and the Department of Education, Uppsala universitet.

For more information contact Johan Boberg <johan.boberg@filosofi.uu.se>.


2022-05-09 – 2022-05-10.  Workshop

Field Theory, Globalization and Education

Time: 9–10 May 2022

Convenors: Leonora Dugonjic-Rodwin, Mikael Palme & Mikael Börjesson, Sociology of Education, Uppsala universitet.

For more information contact Leonora Dugonjic-Rodwin <dugonjic.rodwin@gmail.com>.


Vägbeskrivning och karta

Sammankomsterna äger under coronapandemin oftast rum på plattformen Zoom. När tiderna blir normala återigen som vanligt i någon lokal antingen i Humanistiskt Centrum i campus Engelska parken eller i campus Blåsenhus. Det förstnämnda campusområdet sträcker sig västerut från parken bakom universitetsbiblioteket Carolina Rediviva. Närmsta grannar är Kyrkogården och Botan. Campus Blåsenhus är en high tech-byggnad med mycket glas på fasaden, numera i skuggan av det stora nyuppförda Segerstedthuset där universitetsledningen och förvaltningen flyttat in. Nära grannar är Botan och Slottet.

Karta med Engelska parken och Blåsenhus

Se mer kartor

skeptronlogga

 Printout from the site SEC (Sociology of Education and Culture) at Uppsala University 
 URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-21.htm 

Valid CSS!

 


Clickable SEC logo   Start |  About |  Research |  Courses |  Events |  Archives |  Tools  |  Search icon  Search all SEC
© 2021 SEC, Uppsala universitet |  Responsible: Donald Broady | Last updated 7 June, 2021