Social and Economic History of Education
Publications
Publications concerning history of education published by the members.
Publications in English
Monographs
Johan Prytz, Speaking of Geometry: a study of geometry textbooks and literature on geometry instruction for elementary and lower secondary levels in Sweden, 1905-1962, with a special focus on professional debates, Uppsala 2007.
Edited books
Carla Aubry & Johannes Westberg (ed.), History of schooling: politics and local practice. Berlin, (forthcoming 2012).
Horst Junginger & Andreas Åkerlund (ed.), Nordic Ideology between Religion and Scholarship. German-Scandinavian Relations, Frankfurt am Main: Peter Lang, (forthcoming 2012).
Articles and chapters
Esbjörn Larsson, "On the Use and Abuse of History of Education: Different uses of Educational history in Sweden", in Jesper Eckhardt Larsen (ed.), Knowledge, Politics and the History of Education, LITT-Verlag [forthcoming].
Johan Prytz, "Professional debate and social structure in Swedish mathematics education, 1905-1962: the case of geometry instruction at the lower secondary level", Esbjörn Larsson & Johannes Westberg (ed.), Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, SEC, Uppsala University, Uppsala 2010.
Johannes Westberg, “The Making of Froebelian Heroes: Ellen and Maria Moberg in the history of Swedish kindergartens”, in Karl Neumann, Ulf Sauerbrey & Michael Winkler (ed.), Fröbelpädagogik im Kontext der Moderne. Bildung, erziehung und soziales handeln. Verlag IKS Garamond, Jena 2010.
Johannes Westberg, "“Freedom for all! injustice for none!”: The Peasant Estate and the funding of public elementary schools in rural Sweden, 1840-41", in Claudia Gerdenitsch & Johanna Hopfner (ed.), Erziehung und Bildung in ländlichen Regionen/Rural Education. Peter Lang Verlag, Frankfurt/Main 2011.
Johannes Westberg, "The funding of early care and education programmes in Sweden, 1845–1943", in History of Education vol. 40, No. 4, 2011.
Andreas Åkerlund, "Åke Ohlmarks in the Third Reich: a Scientific Career between Adaptation, Cooperation and Ignorance", i Horst Junginger (red.), The study of religion under the impact of fascism, Leiden 2008.
Andreas Åkerlund, ”Nordic Studies in National Socialist Germany – A Possible Career Path for Swedish Academics”, i: Horst Junginger & Andreas Åkerlund (ed.), Nordic Ideology between Religion and Scholarship. German-Scandinavian Relations, Frankfurt am Main: Peter Lang (forthcoming 2012).
Publications in Swedish
Monographs
- Berg, Anne, Kampen om befolkningen: den svenska nationsformeringens utveckling och sociopolitiska förutsättningar ca 1780-1860 [with English summary: A Population into Battle: The Nation Formation process in Sweden during the Age of revolution, 1780-1860], Acta Universitatis Upsaliensis, Diss. Uppsala 2011.
- Edquist, Samuel, Nyktra svenskar: Godtemplarrörelsen och den nationella identiteten 1879-1918 [with English summary: Sober Swedes : national identity in the Swedish temperance movement, 1879-1918], Acta Universitatis Upsaliensis, Diss. Uppsala 2001.
- Esbjörn Larsson, Från adlig uppfostran till borgerlig utbildning: Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866 [with English summary: From upbringing to education : the Swedish Royal War Academy, 1792 to 1866], Acta Universitatis Upsaliensis, Diss, Uppsala 2005.
- Johan Prytz, Speaking of Geometry: a study of geometry textbooks and literature on geometry instruction for elementary and lower secondary levels in Sweden, 1905-1962, with a special focus on professional debates, Uppsala 2007.
- Rimm, Stefan, Vältalighet och mannafostran: retorikutbildningen i svenska skolor och gymnasier 1724-1807 [with English summary: Virtuous eloquence: rhetoric education in Swedish schools and gymnasiums 1724–1807], Diss. Örebro, Uppsala 2011.
- Johannes Westberg, Förskolepedagogikens framväxt: pedagogisk förändring och dess förutsättningar, ca 1835-1945, Uppsala 2008.
- Åkerlund, Andreas, Mellan akademi och kulturpolitik: Lektorat i svenska språket vid tyska universitet 1906-1945 [with German summary: Zwischen Akademie und Kulturpolitik: Lektorate der schwedischen Sprache an deutschen Universitäten 1906-1945], Acta Universitatis Upsaliensis, Diss. Uppsala 2010.
Edited books
- Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009.
- Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red.), Fältanteckningar: utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, SEC, Uppsala 2006.
- E-tidskriften Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, nr 2005:3 (Gästredaktör Esbjörn Larsson).
- Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008.
- Esbjörn Larsson & Johannes Westberg (red.), Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, SEC, Uppsala University, Uppsala 2010.
- Esbjörn Larsson & Johannes Westberg (red.), Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund 2011.
- Johannes Fredriksson [Westberg] & Esbjörn Larsson (red.), Att rätt förfoga över tingen: historiska studier av styrning och andra former av maktutövning, Opuscula Historica Upsaliensia, Historiska institutionen, Uppsala 2007.
- Johannes Westberg (red.), Förskolans aktörer: stat, kår och individ i förskolans historia, Historiska institutionen, Uppsala, 2011.
Source material
- Kadettminnen av överste Claës Bratt. Redigerade och kommenterade av Esbjörn Larsson, Uppsala 2007.
- Larsson, Germund, Kunskapens källa: En guide till läroverksarkiv med föregångare vid Landsarkivet i Uppsala, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Uppsala 2011.
Articles and chapters
- Anne Berg, "Skapandet av en skiktad nationell gemenskap: patriotisk bildning för underklassen decennierna kring 1800-talets mitt", i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Anne Berg, "Medelklassens fruntimmer: fruntimmersbildningen och skapandet av medelklasskvinnor, ca 1780-1870", i i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Anne Berg & Hanna Enefalk, "Introduktion: ett mångsidigt verktyg", i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Esbjörn Larsson, ”Det svenska utbildningssystemets födelse: olika perspektiv på den svenska läroverksutbildningens utveckling under 1800-talet” i Hans Albin Larsson (red.) Forskningsfronten flyttas fram: utbildningskultur och maktkultur, Bromma 2003
- Esbjörn Larsson, ”Temaintroduktion: trender inom utbildningshistorisk forskning” i E-tidskriften Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2005:3
- Esbjörn Larsson, ”Manligt och omanligt på Karlberg: en studie av pennalistiskt våld inom Krigsakademiens kadettkår”, i Historisk tidskrift, 2007:3
- Esbjörn Larsson, ”Klasser i sig och för sig: skillnader i växelundervisningens tillämpning för olika samhällsklasser i Sverige, ca 1820–1870”, i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Esbjörn Larsson, "Från lärd skola till läroverk: läroverksutbildningens utveckling i Sverige från rikets delning till 1878 års skollag" i Skolhistoriskt arkiv 32, Helsingfors 2009
- Esbjörn Larsson & Ola Winberg ”Från färdighet till skolämne: franskundervisningen och inflytandet från fransk kultur i Sverige under 1600-, 1700- och 1800-talen”, i Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red.), Fältanteckningar: utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, SEC, Uppsala 2006
- Johan Prytz, ”Goodbye Newton, welcome Cauchy”, i, Otto B. Bekken (red.), Study the Masters: The Abel-Fauvel Conference, Göteborg 2003
- Johan Prytz, ”Geometriundervisningen i realskolan”, i Gerd Brandell, Barbro Grevholm, Karin Wallby & Hans Wallin (red.), Matematikdidaktiska frågor – resultat från en forskarskola, Göteborg 2009
- Stefan Rimm, ”Nya perspektiv på retorikundervisningen i 1700-talets skola”, i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Johannes Fredriksson [Westberg], "Från undervisning till lek. Barnet, folkskolan och förskolepedagogikens förändring, ca 1860-1900" i E-tidskriften Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2005:3
- Johannes Westberg, "Förskolepedagogikens etablering: pedagogisk förändring i svenska förskolor, ca 1835-1945", i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Johannes Westberg, ”Och fram växer en ’småskog af otuktade telningar’. Hemmen, formbarheten och inrättandet av småbarnsskolor” i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Johannes Westberg, ”Det uppfostrande rummet: om liberala och disciplinära styrningsrationaliteters materiella kultur i svenska förskolor under första hälften av 1900-talet”, i Anna B. Larsson (red.), Fostran i skola och utbildning: historiska perspektiv, Uppsala 2010
- Andreas Åkerlund, "Åke Ohlmarks in the Third Reich: a Scientific Career between Adaptation, Cooperation and Ignorance", i Horst Junginger (red.), The study of religion under the impact of fascism, Leiden 2008
- Andreas Åkerlund, "Lektorer som kulturattachéer: Riksföreningen för Svenskhetens Bevarande i Utlandet, upplysningsnämnden och de svenska utlandslektoraten", i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Andreas Åkerlund & Karl Ahnlund "Svenskhetens bevarande som bildningsprojekt: storsvenskheten, det svenska språket och nationell integration i utlandet under första hälften av 1900-talet", i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
Reviews
- Anne Berg, '[Recension av: En helt annan historia]', Historisk tidskrift 2006:3
- Esbjörn Larsson, '[Recension av: Lövheim, Daniel: Att inteckna framtiden: läroplansdebatter gällande naturvetenskap, matematik och teknik i svenska allmänna läroverk 1900-1965]', Historisk tidskrift 2007:3
- Esbjörn Larsson, '[Recension av: Frangeur, Renée: Pojkar, pli och pedagogik: vanart och manligheter på Bonaanstalten 1905-1948]', Historisk tidskrift 2008:2
- Johannes Fredriksson [Westberg], ’[Recension av: Christine Quarfood, Positivism med mänskligt ansikte]’, Historisk tidskrift 2007:2
- Johannes Westberg, ’[Meddelande från: The Second Biennial Conference of the International Froebel Society, Dublin, 29 juni – 1 juli 2006]’, i H-Net Discussion List on History of Education H-EDUCATION@H-NET.MSU.EDU, 7 juli 2008
- Johannes Westberg, '[Meddelande från: Utbildningshistoriska konferensen i Utrecht, 26-29 augusti 2009]', Historisk tidskrift, 2010:1
- Johannes Westberg, '[Meddelande från: The Fourth Nordic Conference in the History of Education, Uppsala 1-2 oktober 2009]', i H-Net Discussion List on History of Education H-EDUCATION@H-NET.MSU.EDU, 11 mars 2010
- Andreas Åkerlund, "De svenska universiteten och nazismen. Med anledning av ett seminarium i Uppsala", i Historisk Tidskrift 2009:1
Popular scientific texts
- Donald Broady & Esbjörn Larsson, ”Utbildningshistorisk forskning vid svenska lärosäten och bildandet av en nationell forskarskola i utbildningshistoria”, i Vägval i skolans historia, nr 2–3, 2007
- Esbjörn Larsson, ”Pennalism – en övning i ledarskap”, understreckare i SvD 19 okt 2003
- Esbjörn Larsson, ”På Karlberg blev pojkar män”, populärvetenskaplig presentation under rubriken ”Forskare funderar”, Populär historia, nr 3, 2006
- Esbjörn Larsson, "Skolpolitik med en aura av 1800-tal", Krut, vol 1-2, nr 137-138, 2010
- Johan Prytz, ”’Moderna’ idéer från förr och nu – artikel om matematikdidaktiska idéer i Sverige under slutet av 1800-talet”, Nämnaren, nr. 1, 2003
- Johannes Westberg, "Förskolorna som försvann: småbarnsskolornas marginalisering, 1860–1937" i Vägval i skolans historia, nr 3–4, 2009
- Johannes Westberg, "Pedagogisk förändring - barnträdgårdsrörelsens förtjänst?", i TAM-Revy, 2009:3