UPPSALA UNIVERSITET : EDU : SEC : Forskning

Uppsala universitet

EDU
SEC
SEC Forskning

Skolans kungsväg:
Hem
Kalendarium
Delstudier
Texter

Skolans kungsväg

Det naturvetenskapliga programmets plats i utbildningssystemet
 

Texter

Forskningsprogram
Böcker
Artiklar
Kapitel i böcker
Forskningsrapporter
Konferenspaper
Övrigt

Forskningsprogram

Donald Broady, Skolans kungsväg. Det naturvetenskapliga programmets plats i utbildningssystemet, Forskningsprogram, 19 april 2005

 

Böcker

Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red), Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, SEC, Skeptronserien, Uppsala 2006.

 

Artiklar

Donald Broady & Mikael Börjesson, ”En social karta över gymnasieskolan”, pp. 90-99 i Ord&Bild, nr 3-4 2006 – Skolan.

Donald Broady, "Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen", pp. 5-10 i KRUT, nr 127, 2007 - Den dolda läroplanen (Jubileumsnummer).

 

Kapitel i böcker

Börjesson, Mikael, "Det svenska högskolefältet anno 1998", pp. 60-71 i Berit Askling, Rita Foss Lindblad och Gun-Britt Wärvik (red.), Expansion och kontraktion. Utmaningar för högskolesystemet och utbildningsforskare. Rapport från ett symposium, Vetenskapsrådets rapportserie 9:2007, Vetenskapsrådet, Stockhom 2007.

 

Forskningsrapporter

Esbjörn Larsson, Det svenska utbildningssystemets födelse. Olika perspektiv på den svenska läroverksutbildningens utveckling under 1800-talet, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, nr 38, SEC, Uppsala universitet, Uppsala 2006.

Emil Bertilsson, Lärarna på skolans kungsväg. Om det det naturvetenskapliga programmet på några gymnasier i Uppsala, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, nr 42, SEC, Uppsala universitet, Uppsala 2007.

 

Konferenspaper 

Esbjörn Larsson, Klasser i och för sig. Skillnader i växelundervisningens implementering för olika samhällsklasser i Sverige, ca: 1820-1870, Bidrag till den tredje nordiska pedagogikhistoriska konferensen Kultur, makt och utbildning, den 28-29 september 2006.

Ingrid Nordqvist, En skola som svarar mot ändamålets och tidens fordringar. Diskussionen av en utbildningsreform i Gävle 1833-1843,  Bidrag till den tredje nordiska pedagogikhistoriska konferensen Kultur, makt och utbildning, den 28-29 september 2006.

Ida Lidegran, Meriter och börd - utbildningsstrategier bland kvinnor och män från Uppsala, Bidrag till den tredje nordiska pedagogikhistoriska konferensen Kultur, makt och utbildning, den 28-29 september 2006.

Donald Broady & Mikael Börjesson, Elite Formation in Sweden. Funeral Oration over a Swedish Model, sessionen “Reproduction and Transformation of Access Through Education to Elite Positions in Society” på European Educational Research Association, (ECER-2007), 19-21 september, 2007, Gent, Belgien.

Donald Broady & Mikael Börjeson, Griftetal över en svensk modell. Några hypoteser om det svenska utbildningssystemets omvandlingar, Paper presenterat på sessionen ”Socialt, ursprung, utbildning och karriär”, Svenska ekonomisk-historiska mötet, Stockholm universitet, 12-14 oktober, 2007.

 

Övrigt 

Ida Lidegran, Mikael Börjesson, Ingrid Nordqvist & Broady, Donald, ”I korsningen mellan kön och klass. Gymnasieskolan i riket, i Uppsala och i Gävle”. Skolverket, Stockholm 2006.

  

©-2007. SEC/UPPSALA UNIVERSITET, Box 2136, 750 02 Uppsala
Uppdaterad | Updated: 2007-08-27 
Informationsansvarig | Responsible for content: mikael.borjesson@edu.uu.se
URL: <http://www.skeptron.uu.se/mikaelb/>