UPPSALA UNIVERSITET : Institutionen för utbildning, kultur och medier
Uppsala universitet

Startsida
Folkskolans finansiering
Förskolans historia
Makt och filantropi
Publicerat

 

Arbetsgruppen för utbildningshistoria

Nationella forskarskolan i utbildningshistoria

Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi

Historiska institutionen

 

Hoppa över länkar

 

 

 

Folkskolans finansiering

De ekonomiska förutsättningarna för den allmänna folkundervisningens framväxt, 1842-1936

Under de hundra år som följde efter 1842 års folkskolestadga genomgick den svenska folkundervisningen en oerhörd utveckling. Detta skeende kan illustreras med siffror. Antalet elever fördubblades från 270 000 år 1850 till 605 000 år 1950. Samtidigt ökade antalet lärare nästan åtta gånger från 3 500 till 27 500. I samband med detta ökade naturligtvis också kostnaderna för folkskolan dramatiskt. Mellan 1874 och 1942 ökade kommunernas utgifter från 14 till 268 miljoner kronor, räknat i 1942 års penningvärde.

Föreliggande forskningsprojekt avser att genom några delstudier analysera de ekonomiska förutsättningarna för och de pedagogiska följderna av denna anmärkningsvärda utveckling. I fokus för dessa studier står dels de övergripande förändringarna i det finansieringssystem som möjliggjorde att utgifterna för skolväsendets multiplicerades nästan nitton gånger. Dels  dessa förändringars konsekvenser för folkskolornas verksamhet.

Detta projekt öppnar upp ett forskningsfält som i stort varit outforskat i både svensk och anglosaxisk utbildningshistoria: skolfinansieringens historia. Trots folkskolans centrala position i den utbildningshistoriska forskningen och de ekonomiska strukturernas fundamentala karaktär har folkskoleväsendets ekonomiska villkor ännu inte studerats närmare. Föreliggande projekt är i detta avseende att betrakta som banbrytande.

Projektstart: ht09

Projektdeltagare:
FD Johannes Westberg (2009-14)
FD Esbjörn Larsson (20%, 2010-12)

Doktorander
Inom ramen för projektet ryms också två doktorandplatser vid Historiska institutionen och Institutionen för utbildning, kultur och medier, finansierade av Handelsbankens forskningsstiftelser.

De offentliga utlysningarna finns här:
En doktorandplats vid Institutionen för utbildning, kultur och medier
En doktorandplats vid Historiska institutionen

Ytterligare information om dessa doktorandtjänster ges här>>.

Angående studieplaner och behörighet för forskarutbildningarna vid respektive institution, se:
Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i historia
Allmän studieplan för forskarutbildning i utbildningssociologi

Se även:
Ekonomiska villkor för Handelsbankens forskningsstiftelsers anslag

Finansiärer:
Vetenskapsrådet
Handelsbankens forskningsstiftelser
Makarna Salléns stiftelse

Aktuella presentationer och sessioner
Esbjörn Larsson & Johannes Westberg, Folkskolans finansiering. Om den allmänna folkundervisningens ekonomiska förutsättningar (konferensbidrag). Fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, 1-2 oktober 2009.

"Utbildningens ekonomiska historia" (session). Fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, 1-2 oktober 2009.

Esbjörn Larsson & Johannes Westberg, Folkskolans finansiering. De ekonomiska förutsättningarna för den allmänna folkundervisningens framväxt, 1842-1936. Projektpresentation vid Historiska seminariet, Historiska institutionen, Uppsala, 14 december 2009.

Seminarium, "Utbildningens ekonomiska historia", 6 april 2010 inom ramen för kursen Utbildningshistoria, traditioner.

Esbjörn Larsson & Johannes Westberg, The Economics of Education: The Financing of the Swedish Common School, 1842-1936 (konferensbidrag). European Social Science History Conference, 13-16 april 2010, Ghent, Belgien.