Vetenskapliga traditioner
F�rel�sningsserie h�stterminen 2006
i anslutning till kursen L�rares Arbete B

 

<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-06-ht.htm>

F�rel�sningarna "Vetenskapliga traditioner" ing�r i delkursen "Vetenskaplig verksamhet" inom L�rares arbete B. �ven alla andra intresserade �r v�lkomna.

 

Ansvariga f�r f�rel�sningsserien �r professor Donald Broady och doktorand Ida Lidegran <ida.lidegran@ilu.uu.se>, b�da verksamma vid ILU. Kontakta n�gon av dem om du undrar �ver n�got.

 

F�rel�sningarna intr�ffar vissa sena torsdagseftermiddagar i Aulan, Institutionen f�r l�rarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala. Det �r l�mpligt att vara i god tid om du vill vara s�ker p� att f� plats. Om det kommer fler �n aulan rymmer, g�ller principen f�rst till kvarn, dvs. de sist anl�nda f�r inte plats.

 

Fyra f�rel�sningar kommer att ordnas under h�stterminen, se schema nedan. V�lj de tv� som intresserar dig mest (du �r f�rst�s v�lkommen till fler om du vill).

 

Om du tidigare genomf�rt och examinerats p� momentet Vetenskapliga traditioner i L�rares Arbete A f�r du tillgodr�kna dig detta i denna delkurs. Kontakta i s� fall Ida Lidegran via mejl och tala om vilket �r och termin (h�st eller v�r) som du l�ste L�rares Arbete A. Du �r naturligtvis �nd� varmt v�lkommen att ta del av h�stens f�rel�sningsserie.

 

Se �ven f�rel�sningar tidigare terminer
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/tra.htm>
 


Schema ht 2006

 

Lokalen �r Aulan, ILU, Seminarieg. 1, Uppsala

 

***

 

Torsdag 21 september kl. 17.15-18.30
Ola Winberg, doktorand i historia
"Utbildningshistoria: Resa i Europa. Utrikesresan som utbildningsmetod p� 1600-talet"

***

Torsdag 19 oktober kl. 17.15-18.30
Carina Fast, doktorand i pedagogik
"Etnografisk metod som  redskap - en unders�kning av sju barns l�sande och skrivande i hem och skola"
 

F�rslag till l�sning:

Fast, C. (2006): "Vad kan vi l�ra av sju-�riga Oskar och hans dataspelande? Manus till Svenskl�rarf�reningens �rsbok, 2006.
PDF-version (59 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-fast-carina-060909-vad-kan-vi-lara.pdf>

Ehn, B. & Klein. B. (1999: Fr�n erfarenhet till text. Stockholm: Carlssons Bokf�rlag.
 

Hammersley, M. & Atkinson, P. (1995): Ethnography. Principles in Practice. London: Routledge.

***

Torsdag 7 december kl. 16.15-17.30
G�sta Arvastson, professor i etnologi
"Etnologi - en kulturvetenskap"

F�rslag till l�sning:
G�sta Arvastson, "En bra skola f�r alla. Kulturforskning om samh�llsf�r�ndring och utbildning", i G�sta Arvastson & Billy Ehn (red.): Vad ska du bli? Framtidsperspektiv bland barn, l�rare och f�r�ldrar.
HTML-version (26 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-arvastson-gosta-06-en-bra-skola.htm>

***

Torsdag 14 december kl. 16.15-17.30
Michael Thun�, professor i prof. i teknisk databehandling
"L�randeforskning: Hur l�r studenter? Exempel fr�n datavetenskaplig undervisning"

 

 


Tanken med f�rel�sningarna

 

Syftet med f�rel�sningsserien �r att l�rarstudenter ska f� inblickar i den livaktiga forskningen i Uppsala om utbildningsvetenskapliga fr�gor, dvs. fr�gor som ber�r bildning, utbildning, undervisning, fostran och l�rande. S�dan forskning p�g�r inom m�nga olika �mnen och vid m�nga av universitets institutioner, alltifr�n studier av fysikdidaktik vid Fysiska institutionen till livs�sk�dningsstudier vid Teologiska institutionen. Vid Institutionen f�r psykologi intresserar man sig f�r ADHD-barn och andra s.k. bokstavsbarn. Vid Historiska institutionen p�g�r en rad avhandlingsarbeten om utbildningens historia. Lingvisterna unders�ker klassrumsspr�ket. Pedagogerna vid Pedagogiska institutionen och vid ILU unders�ker klassrumsinteraktionen, skolreformerna, skolans och h�gskolans sociologi och IT i utbildningen. En hel del didaktisk forskning f�rekommer b�de vid ILU och andra institutioner, och didaktik har nyss blivit ett eget examens�mne vid universitet. Det finns mycket mer.


F�rel�sningsserien om forskningstraditioner ger dej tillf�lle att m�ta n�gra f� bland alla dessa forskare och du f�r f�rst�s bara glimtar av allt som p�g�r. Men under den �vriga l�rarutbildningen kommer du att erbjudas m�jligheter till f�rdjupningar i n�gon eller n�gra forskningstraditioner som du blir nyfiken p�. F�rs�k g�rna sj�lv ta reda p� mer, till exempel genom att ta del av artiklar och rapporter fr�n n�gon forskargrupp, eller genom att bes�ka �ppna f�rel�sningar vid n�gon institution eller n�gon doktorsdisputation (alla disputationer �r �ppna f�r alla intresserade). F�rs�k g�rna hitta ett omr�de inom vilket du s� sm�ningom kan t�nka dig att skriva ditt examensarbete, kanske med handledare fr�n n�gon forskningsmilj� som du tycker verkar sp�nnande. Under vissa betingelser kan examensarbetet genomf�ras som en C-uppsats i n�got �mne. Du kanske till och med har lust att f�rbereda dig f�r att i framtiden eventuellt s�ka till n�gon forskarutbildning.


I den obligatoriska utbildningen ing�r att du ska bes�ka minst tv� av f�rel�sningarna. Du v�ljer sj�lv vilka.

 


Back to Kollegiet f�r utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet
URL to this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-06-ht.htm
Created by Donald Broady and Ida Lidegran. Last updated 09 Mar 2011