Personalized Access to Distributed Learning Repositories (PADLR)

Ett projekt finansierat av WGLN (Wallenberg Global Learning Network) i samarbete mellan Uppsala Learning Lab, KTH Learning Lab, Learning Lab Lower Saxony och Stanford Learning Lab

<http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/padlr.htm>

Projektets överordnade välkomstsida <http://padlr.kbs.uni-hannover.de/>
Urspr. ansökan 27 mars 2001 <http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/padlr-proposal-010325.pdf>
Ansökan för andra året 5 juni 2002 <http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/020605-padlr-proposal.pdf>
Progress reports, se bl.a.  moca--progressreport.htm

Vid sammanträdet 27 mars 2001 beslutade WGLNs directors att bevilja medel för projektet PADLR. Ansökan var daterad 25 mars 2001 och projektplaneringen hade samordnats av Wolfgang Nejdl <nejdl@kbs.uni-hannover.de>, som även fortsättningsvis leder samordningen av hela projektet. Donald Broady <broady@nada.kth.se> koordinerar den svenska medverkan. Projektet är indelat i moduler och submoduler. Tack vare extern finansiering tillkommer fler moduler än de som nämns i den ursprungliga ansökan.

Projektet är planerat att pågå i två år, med slutdatum den 30 augusti 2003. Det av WGLN anslagna beloppet till projektet för första årets verksamhet är 585K USD, varav 200K USD skall gå till svensk medverkan.

Projektets första workshop arrangerades vid Universität Hannover 9-11 september 2001. Den andra workshopen anordnades vid Uppsala universitet 11-12 mars 2002. Vid både tillfällena deltog ett fyrtiotal projektmedarbetare.

Nedan en förteckning över de sex submoduler som har svensk medverkan. För varje submodul anges projektledare (PI = principal investigator, med Learninglab-terminologi).

SUBMODULER MED SVENSK MEDVERKAN INOM PADLR

1. Submodule ”Exchange facilites/Base infrastructure” in the module ”Infrastructure and Intelligent Sevices”. Swedish contact: Ambjoern Naeve <amb@nada.kth.se>.

2. Submodule ”Personalized Queries and Views over Distributed Learning Materials” in the module ”Infrastructure and Intelligent Sevices”. Swedish contact: Tore Risch <tore.risch@dis.uu.se>.

3. Submodule “Modular Content Archives” in the module ”Server and Client Side Tools”. Swedish contact: Donald Broady <broady@nada.kth.se>.

4. Submodule “Personalized Learning Sequences” in the module ”Shared and Personalized Access to Educational Media”. Swedish contact: Lars Borin <lars.borin@ling.uu.se>.

5. Submodule “Personalized Access to Large Text Archives” in the module ”Shared and Personalized Access to Educational Media”. Swedish contacts: Lars Borin <lars.borin@ling.uu.se>, Donald Broady  <broady@nada.kth.se>.

6. Submodule ”Personalized and Shared Mathematics Courselets” in the module ”Shared and Personalized Access to Educational Media”. Swedish contacts: Carl Gustav Jansson <calle@dsv.su.se>, Ambjoern Naeve <amb@nada.kth.se>.

ETT SYSTERPROJEKT

Åtskillig samverkan sker med andra WGLN-projekt. I synnerhet fungerar projektet “Personal Learning Portfolios: Folio Thinking” delvis som systerprojekt till PADLR. Personal Learning Portfolios beviljades 350.000 USD för första året vid WGLNs Directors sammanträde 23 april 2001. Ansökan var signerad Janne Backlund (Uppsala), Jonas Gustafsson (Uppsala), Leif Handberg (KTH), Andrea Lunsford (Stanford), Jennifer Stringer (Stanford), Helen Chen (SLL), John Nash (SLL) och Dave Cannon (SLL). Svenska medarbetare ansvarar för följande tre moduler:

-Testbed 1: Media Technology Program (KTH). Testbed Coordinator: Leif Handberg.

-Testbed 2: Library and Information Science Program and Historical Department (Uppsala). Testbed Coordinator: Janne Backlund

- Testbed 3: Department of Teacher Education (Uppsala). Testbed Coordinator: Jonas Gustafsson 


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/padlr.htm
Created by Donald Broady. Last updated May 2002
Back to Digital Literature