URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-021303-kursplanering.htm
Detta är ett förslag till Handledarkollegiet i pedagogik


Förslag till HK 2002 12 03

EF, CG, GH

Grundstruktur för forskarutbildning i pedagogik vid Uppsala universitet

Vi föreslår att:

 * Grundstrukturen följer den tidigare föreslagna indelningen i 100 poäng avhandling och 60 poäng kurser av tre olika slag, nämligen ämnesgemensamma, inriktningsgemensamma och valbara kurser.

 * Utrymme ska finnas att skräddarsy en individuellt utformad ”läskurs inom avhandlingspoängen” om max 10 poäng. Sådana läskurser utformas av handledare i samråd med doktorand och består av litteratur som bedöms vara central för doktorandens förmåga att klara avhandlingsarbetet. På så sätt kan det alltså bli möjligt att öka kursdelen utan att det innebär ngt avkall från en gemensam grundstruktur för olika inriktningar inom pedagogik.

 * Inledningsvis har alla doktorander en preliminär handledare (samma person). I slutet av första året skall handledargruppen ha fastställt huvudhandledare och biträdande handledare för var och en. 

 

Förslag till innehåll i de ämnesgemensamma delarna i forskarutbildning i pedagogik (20 p)

Följande två kurser är gemensamma för alla inriktningar: Ordningsföljden är inte given och eventuellt kan dessa kurser löpa – delvis parallellt - under längre tid. Särskilt den kurs som här kallas B och som dels innehåller det som nu finns i disputationskursen, dels knyts till allmänna seminarier, är lämplig att låta rulla på.

 

A: 10 poäng: Det svenska pedagogikämnet i historisk belysning

Syftet är att ge en översikt av de olika vetenskapsteoretiska inriktningar och forskningsansatser som funnits och finns representerade inom svensk pedagogik, och exempel på vilket slags forskning detta resulterat i.

Några av institutionens forskare ger sin bild av pedagogikämnet i Sverige med tyngdpunkt på utvecklingen under1900-talet och fram till i dag.

I kursen läses verk av för ämnets utveckling betydelsefulla personer.

 

B: 10 poäng: Svensk pedagogisk forskning av idag

Syftet är att ge en orientering om var den svenska pedagogiska forskningen står idag (vilka tanke- och forskningstraditioner som finns och vilka antaganden de bygger på). Kursen integreras med allmänna seminarier genom att forskare från olika håll bjuds in att berätta om sin forskningsinriktning på sådana seminarier.

Kursen skall fördjupa kunskaperna om den svenska pedagogiska forskningen såväl innehållsligt som teoretiskt och metodologiskt med fokus på vad som är specifikt för ämnet pedagogik.

Följande tre delar ingår:

I båda kurserna planeras innehållet så att pedagogikens olika basområden och vetenskapsteoretiska utgångspunkter täcks. (se förslaget från Eva F, Christan G o Ulf P)

Dvs:

  Vetenskapsteori  Forskningsansats inklusive forskningsetik
Pedagogisk filosofi    
Pedagogisk psykologi    
Pedagogisk sociologi    

 

Ett skissat förslag till den inriktningsgemensamma delen i pedagogik (20 p)

I denna del breddas och fördjupas kunskaperna om pedagogikens basområden (ovanstående områden). Samtliga studerande läser fem poäng inom varje område och väljer ytterligare fem poäng fördjupning inom ett av områdena


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/ped-021303-kursplanering.htm
This HTML version created by Donald Broady. Last updated 09 Mar 2011