Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/skrifter-urval.htm
Donald Broady, publikationer, urval fr.o.m. 1995
(Publications, selection, from 1995)
See also:
» A more extensive list of publications and other writings
<www.skeptron.uu.se/broady/skrifter.pdf>
» List of publications extracted from Uppsala
University's publication system DiVA
Donald Broady, Boel Englund & Eva Trotzig: Moderna läromedel för 1870-talet. Förteckning över Statens exposition av skolmateriel. Meddelanden från Forum för pedagogisk historia, nr 3. Stockholm: HLS Förlag, 1995. (204 p.)
Donald Broady: "Det nya handbiblioteket", pp. 83-107
i Biblioteken, Kulturen och den sociala intelligensen (ed. Lars
Höglund). Göteborg: Forskningsrådsnämnden/Valfrid, 1995.
[Bland korta artiklar i samma ämne bl.a. "Biblioteken och den digitala
litteraturen", Biblioteksbladet, nr 1 1995; "Nya vägar för
litteraturspridning", FRN-Nytt. Stockholm: Forskningsrådsnämnden,
1993.]
Claus Huitfeldt, Allan Janik, Lou Burnard, Donald Broady, Anders Burius, Richard de Peyre & Heinz Hauffe): Networking of Literary Archives (NOLA). [Ansökan till EU, Main Programme Sector: B-5 (Libraries), June 1995] (17 p. samt bilagor)
Donald Broady: "Normer och kritik, nutid och dåtid. Inledning till den svenska utgåvan", pp. ix-xiii i Åsmund Lønning Strømnes: Kunskapssyn och pedagogik. En historisk analys och jämförelse. Stockholm: Liber Utbildning, 1995.
Les élites : formation, reconversion, internationalisation. Colloque de Stockholm, 24-26 septembre 1993 (éd. Donald Broady, Monique de Saint Martin & Mikael Palme). Paris/Stockholm: CSEC, École des Hautes Études en Sciences Sociales/FUKS, Lärarhögskolan, 1995. (212 p.)
Donald Broady & Hasse Haitto: Internet and the
humanities: the promises of Integrated Open Hypermedia, konferensen
"Contemporary computer and network technologies. Unlimited possibilities to
expand world-wide cultural and scientific bridges", Moskva, 17-18 januari
1996. Report IPLab -106, Dept. of Numerical Analysis and Computing Science,
jan. 1996 (12 p.)
[Äv. publ. på WWW av Children’s Computer Club, Moskva, URL
http://www.child.org/, samt som
Rapport CID-1, KTH, 1997.]
Donald Broady: Artiklarna "Bernstein" (p. 68), "Utbildningssociologi" (pp. 666-668), "Bourdieu" (p. 85), "Fält" (p. 196), "Habitus" (p. 85), "Kapital" (p. 299) i Pedagogisk uppslagsbok. Stockholm: Lärarförbundets Förlag/Informationsförlaget, 1996.
Donald Broady: "Kapital, habitus, fält. Några nyckelbegrepp i Pierre Bourdieus sociologi", pp. 41-72 i Kunskapsmål, teori, empiri (ed. Anders Gustavsson), Etnolore 17, Skrifter från Etnologiska avdelningen, Uppsala universitet, 1996.
Donald Broady & Ingrid Heyman: "Omvårdnadsforskning. Ett vetenskapligt fält i vardande?", Pedagogisk forskning i Sverige, årg. 1, nr 4 1996, pp. 193-209.
Donald Broady: Digitala utgåvor av August
Strindbergs verk, version 3, 27 augusti 1996, KTH, Institutionen för
Numerisk Analys och Datalogi.
[I samma ämne bl.a. D. Broady, Digital Critical Editions. The case of the Swedish
National Edition of August Strindberg’s collected works. Konferensen DRH 96
(Digital Resources For The Humanities), Oxford, England, 1-3 juli 1996.]
Formation des élites et culture transnational. Colloque de Moscou 27-29 avril 1996 (éd. Donald Broady, Natalia Chmatko & Monique de Saint Martin). Paris/Uppsala: CSEC, École des Hautes Études en Sciences Sociales/SEC, ILU, Université d’Uppsala, 1997. (385 p.)
Donald Broady & Mikael Börjesson: Transnational strategies in Swedish higher education. Konferensen ”Europe Researched”, Prag 17-19 oktober 1997. (18 p.)
Donald Broady: ”The epistemological tradition in French sociology”, pp. 97-119 i Gripsrud, Jostein (Ed.): Rhetoric and Epistemology. Papers from a seminar at the Maison des sciences de l’homme in Paris, September 1996. Rhetoric-Knowledge-Mediation Working Papers No. 1 1997. Department of Media Studies, University of Bergen, 1997.
Läsestycken för samhällsvetare, i urval och översättning av Donald Broady. SEC Resaerch reports nr 6. ILU, Uppsala universitet, version 5, oktober 1998. (65 p.)
Kulturens fält (ed. Donald Broady). Göteborg: Daidalos, 1998. (476 p.)
Donald Broady: "Kapitalbegrebet som
uddannelsessociologisk værktøj", pp. 415-452 i Jens Bjerg (ed.):
Pædagogik — en grundbog til et fag. København: Hans Reitzels Forlag,
1998.
(Pp. 453-490 i 2 rev. uppl., 2000.)
[Svensk version: "Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg", pp.
435-470 i Jens Bjerg (ed.): Pedagogik. En grundbok. Stockholm:
Liber, 2000]
Donald Broady: "Det svenska hos ramfaktorteorin", Pedagogisk forskning i Sverige, årg. 4, nr 1 1999, pp. 111-121.
Donald Broady: "Skolmästarkonst och vetenskap",
Artes, årg. XXV, nr 1 1999, pp. 80-85.
[Installationsföreläsning vid Uppsala universitet den 16 oktober 1998.]
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-broady-981016-skolmastarkonst-faks.pdf>
Donald Broady tills. m. Espen S. Ore, Harold Short et. al.,: "Chapter 3. European studies on textual scholarship and humanities computing", pp. 63-88 i Koenraad de Smedt, Hazel Gardiner, Espen Ore, Tito Orlandi, Harold Short, Jacques Souillot & William Vaughan (eds): Computing in Humanities Education. A European Perspective. SOCRATES/ERASMUS thematic network project on Advanced Computing in the Humanities. Bergen: University of Bergen, 1999.
Monika Olofsson, Donald Broady & Per-Johan Ödman (eds): Pedagogikhistorisk forskning. Perspektiv, betydelse och funktion i dagens samhälle. Konferens 10-12 september 1998. Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, 1999 (608 p.).
Donald Broady: "Nutid och dåtid. Inledningsanförande", pp. 7-10 i a.a., Pedagogikhistorisk forskning, 1999.
Donald Broady: "Hur kodar man Röda Rummet?", pp. 48-61 i Mats Rolén (ed.): ABM, IT och forskningen. Rapport från en konferens på Kungliga Biblioteket den 17 november 1999. Stockholm; Riksbankens Jubileumsfond, 2000. Elektronisk publikation, www.rj.se
Donald Broady, Mats B. Andersson, Mikael Börjesson, Jonas Gustafsson, Elisabeth Hultqvist, Mikael Palme: "Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier", pp. 5-133 i SOU 2000:39, Välfärd och skola. Antologi från Kommittén Välfärdsbokslut, Stockholm 2000.
Donald Broady & Mikael Palme: "Pierre Bourdieus kultursociologi", "Pierre Bourdieus uddannelsessociologi", pp. 203-221, resp. pp. 223-243 i Harald Thuen & Sveinung Vaage (eds): Opdragelse til det moderne. É. Durkheim, G. H. Mead, J. Dewey, P. Bourdieu. Århus, Danmark: Forlaget Klim, 2000.
Donald Broady: "Inledning", pp. 9-28 i Pierre
Bourdieu: Konstens regler. Det litterära fältets uppkomst och struktur.
Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 2000.
[Rev. version av artikel i Kvinnovetenskaplig tidskrift nr 1 1994
pp. 27-39]
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-broady-980919-inledn-konstens-regler.pdf>
Donald Broady: "Digitala arkiv och portföljer", pp. 11-16 i IT i skolan - mirakelmedicin eller sockerpiller? Rapport 45/2001. Stockholm: IT-kommissionen, 2001.
Donald Broady & Annika Ullman: " 'Ständigt var man i farten med att grunda och stifta'. Om fält, offentligheter och nätverk vid sekelskiftet 1900", Kvinnovetenskaplig tidskrift, nr 2 2001, pp. 27-46.
Donald Broady: "Gymnasieskolan och eliterna", Pedagogiska magasinet, nr 2 2001, pp. 56-61.
Donald Broady: ”När fältbegreppet inte räcker till. Några svårigheter i studiet av kvinnors nätverk”, Meddelanden från Forum för pedagogisk historia, nr 4, 2001, pp. 5-11.
Donald Broady, Studier av högskolan och gymnasieskolan som fält. Forskningsprogram 2002-2004. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 28, dec. 2001. (22 p.)
Donald Broady: "Nätverk och fält", pp. 49-72 i Sociala nätverk och fält (ed. Håkan Gunneriusson). Opuscula Historica Upsaliensia 28, Uppsala universitet, 2002.
Donald Broady & Mikael Börjesson: "En social karta
över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet", Studies in
Educational Policy and educational Philosophy, E-tidskrift 2002:1
(Uppsala universitet, ed. Ulf P. Lundgren).
[Äv. i Kritisk utbildningstidskrift, nr 106 (nr 1 2003), pp. 2-13.]
<www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-020407-social-karta.pdf>
Donald Broady: "What Is Cultural Capital? Comments on Lennart Rosenlund’s Social Structures and Change", Sosiologisk Årbok/Yearbook of Sociology 2001.2, Oslo 2002, pp. 45-59.
Donald Broady, Mikael Börjesson & Mikael Palme:
"Go West! O sistema de ensino sueco e os mercados transnacionais", pp.
192-222 i A Escolarização das elites. Um panorama internacional da
pesquisa (ed. Ana Maria F. Almeida & Maria Alice Nogueira). Petrópolis,
Brasil: Editora Vozes, Coleção Ciências Sociais da Educação, 2002.
[Portugisisk övers. av Go West! Swedish higher education and
transnational markets. Paper presented at the conference "Empirical
Investigations of Social Space," Universität zu Köln, 7-9 Oct. 1998.]
Mikael Börjesson, Donald Broady & Mikael Palme: "Det svenska högskolefältet under 1990-talet. Den sociala rekryteringen och konkurrensen mellan lärosätena", pp. 13-47, 135-154 i Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige (ed. Thomas Furusten). Stockholm: Högskoleverket, 2002.
Donald Broady: "French prosopography: definition and suggested readings", Poetics [Elsevier Science Publishers, Holland], Volume 30, Issues 5-6, October-December 2002, p. 381-385.
Donald Broady & Mikael Palme: "Recherche et refus d’une modernité incertaine. Quelques remarques sur la privatisation, l’islamisation et la globalisation du système de l’éducation au Mozambique", pp. 201-211 i État et acteurs émergents en Afrique. Démocratie, indocilité et transnationalisation, sous la direction de Yann Lebeau, Boubacar Niane, Anne Piriou, Monique de Saint Martin. Paris: Éditions Karthala, 2003.
Boel Englund, Ingrid Heyman & Donald Broady: Formation pour l’espace publique. Une biographie collective de femmes stockholmoises de 1880 à 1920, seminariet "Transformations et restructurations des groupes dirigeants et des pouvoirs", École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris, 2003-01-21.
Ida Lidegran & Donald Broady: Forskning och forskarutbildning av utbildningsvetenskaplig relevans vid Uppsala universitet. Planering och Uppföljning, Rapport 2003:2. Uppsala universitet, Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2003. (170 p.)
Mikael Börjesson, Donald Broady, Monica Langerth Zetterman, Ida Lidegran, Sverker Lundin, Ingrid Nordqvist & Mikael Palme: Using correspondence analysis for exploring regional differences in the education system. Decentralization, marketization and the social structure of the field of secondary education in four Swedish regions, konferensen CARME 2003 (Correspondence Analysis and Related Methods), Pompeu Fabra University, Barcelona, 29 juni - 2 juli 2003, 17 p.
Mikael Börjesson, Donald Broady & Mikael Palme: The Implication of Social Classification for the Analyses of the Field of Higher Education. The Case of Sweden, konferensen CARME 2003 (Correspondence Analysis and Related Methods), Pompeu Fabra University, Barcelona, 29 juni - 2 juli 2003 ( 30 p.)
Esbjörn Larsson & Donald Broady: Inventering av svensk utbildningshistorisk forskning, paper till 2:a nordiska pedagogikhistoriska konferensen, Stockholm, 25-27 sept. 2003 (14 p.)
Donald Broady & Monica Langerth Zetterman: TEI Markup as Research Tool in the Prosopograhic Study Formation for the Public Sphere. Paper read at the conference DRH2003 (Digital Resources in the Humanities), University of Gloucestershire, England, Aug. 2003.
Donald Broady, Mikael Börjesson, Sverker Lundin & Mikael Palme: Swedish Education in Science and Technology. Expansion and Transformations, International working group on science and technology enrolments in higher education, First meeting, Villeneuve d’Ascq, France, 20-21 Nov. 2003. (33 p.)
Donald Broady: "Konstmarknaden och staten", Historisk tidskrift, nr 1 2004, pp. 109-113.
Mikael Börjesson & Donald Broady: Nouvelles stratégies dans le marché mondial de l’enseignement supérieur. Les cas des étudiants suédois à Paris et à New York. Contribution au colloque international « Lire les intellectuels à travers la mondialisation. Trajectoires, réseaux, modes d’action, productions », l’Université de Pau et des Pays de l’Adour, 17-19 mars 2005 ( 14 p.)
Donald Broady: "L’art de l’autoréflexion. Un témoignage d'Ultima Thule", pp. 435-440 i Gérard Mauger (ed.): Rencontres avec Pierre Bourdieu. Broissieux: Éditions du Croquant, 2005.
Mikael Börjesson & Donald Broady: New Strategies on the Transnational Higher Education Market. The Case of Swedish Students in Paris and New York, The 37th World Congress of the International Institute of Sociology, Stockholm, July 5-9, 2005.
Donald Broady & Mikael Borjesson: "Gymnasieskolans
sociala karta", pp. 32-37 i Utbildningsvetenskap 2005 - resultatdialog
och överblick. Vetenskapsrådets rapportserie 13:2005. Stockholm.
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-broady-borjesson-050630-gy-karta.pdf>
Donald Broady & Ulf P. Lundgren, "Hela havet stormar - om skolpolitikens förvandlingar", Ord & Bild, nr 3-4, 2006, pp. 8-19.
Donald Broady et al.: Utvärdering av
Rekryteringsdelegationen, Rapporter från Forskningsgruppen för
utbildnings- och kultursociologi 39. Uppsala, 2 rev. uppl. augusti
2006 (165 p.).
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-39.pdf>
Donald Broady & Mikael Börjesson: "Swedish Law Studies in Transition. National Divisions and Transnational Educational Strategies", Retfærd. Nordisk juridisk tidskrift, vol. 29, 2006, nr 3, PP. 80-107.
Ida Lidegran, Mikael Börjesson, Ingrid Nordqvist &
Donald Broady: "I korsningen mellan kön och klass. Gymnasieskolan i riket, i
Uppsala och i Gävle". Stockholm: Skolverket, 2006 (30 p.)
[Bilaga till Könsskillnader i måluppfyllelse och utbildningsval,
Rapport 287. Stockholm: Skolverket, 2006.]
<www.skolverket.se/publikationer?id=1653>
Donald Broady & Mikael Börjesson: "En social karta
över gymnasieskolan", Ord & Bild, nr 3-4, 2006, 90-99.
[Även publ. i I: Ulf P Lundgren (ed.), Individ - samhälle - lärande.
Åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning, Vetenskapsrådets
rapportserie 2:2008. Stockholm: Vetenskapsrådet, pp. 24-35.]
<www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-080520-karta-gy-vr-preprint.pdf>
Mikael Börjesson & Donald Broady: "Nouvelles
stratégies dans le marché transnational de l'enseignement supérieur. Le cas
des étudiants suédois à Paris et à New York", pp. 387-397 i Abel Kouvouama,
Abdoulaye Gueye, Anna Piriou & Anne-Catherine Wagner (eds), Figures
croisées d'intellectues. Trajectories, modes d'action, productions.
Paris: Éditions Karthala, 2003.
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-borjesson-broady-060104-nouvelles-strategies.pdf>
Mikael Börjesson & Donald Broady: (2007),
Griftetal över en svensk modell. Några hypoteser om det svenska
utbildningssystemets omvandlingar. Paper presenterat vid Sjunde
nationella ekonomisk-historiska mötet, Stockholm, 12-14 oktober 2007, 12 p.
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-borjesson-broady-070929-griftetal.pdf>
Donald Broady: "Studier av kulturella fält", pp. 219-236 i Johan Fornäs & Bodil Axelsson (eds), Kulturstudier i Sverige. Lund: Studentlitteratur, 2007.
Callewaert, Staf, Donald Broady & Mikael Palme
(2008), "En dront bland mesar. Samtal med Staf Callewaert". I: Karin Anna
Petersen & Marianne Høyen (eds), At sætte spor på en vandring fra
Aquinas til Bourdieu - æresbog til Staf Callewaert. København: Forlaget
Hexis, pp. 53-68.
<www.skeptron.uu.se/broady/080120-dront.htm>
Donald Broady, Donald: "En illa vald titel.
Noteringar till 2008 års utgåva på svenska av Pierre Bourdieu och
Jean-Claude Passeron, Reproduktionen", Pedagogisk Forskning i Sverige,
vol. 13, nr 3, 2008, pp. 176-192.
[Äv. publ. som "Förord till den svenska översättningen", pp. 7-30 i Pierre
Bourdieu & Jean-Claude Passeron, Reproduktionen. Bidrag till en teori om
utbildningssystemet. Lund: Arkiv, 2008.]
Donald Broady, Mikael Börjesson & Emil Bertilsson: "Temaintroduktion:
Lärarutbildningens hierarkier", Praktiske Grunde. Nordisk tidsskrift for
kultur- og samfundsvidenskab, nr 4 2009, pp. 7-17.
<http://praktiskegrunde.dk/>
Donald Broady: "Pierre Bourdieu", pp. 61-63 i Søren Kolstrup, Gunhild Agger, Per Jauert & Kim Schrøder (eds), Medie- og kommunikationsleksikon. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2009.
Donald Broady, Mikael Börjesson, Emil Bertilsson,
Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Ingrid Nordqvist: "Skolans kungsväg. Det
naturvetenskapliga programmets plats i utbildningssystemet", pp. 25-31 i
Resultatdialog 2009. Aktuell forskning om lärande. Stockholm:
Vetenskapsrådet, 2009.
<http://www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-090524-kungsvag-faksimil.pdf>
Mikael Börjesson, Donald Broady,Dag Blanck, Andreas Melldahl, Mona Mårtensson & Mikael Palme (2009): À la recherche d’un capital transnational. Étudiants et chercheurs suédois aux États-Unis et en France. Paper presenterat vid konferensen "Les mondes universitaires face aux logiques du marché: circulation des savoirs et pratiques des acteurs", l’Université Hassan II Mohammedia, Casablanca, 18-19 juni 2009 (23 p.). [Publ. i Les mondes universitaires face au marché : circulation des savoirs et pratiques des acteurs (éds. M. Leclerc-Olive, G. Scarfò Ghellab & A.-C. Wagner. Paris, Éditions Karthala, 2011, pp. 33-49]
Donald Broady: "Om bildning och konsten att ärva", pp. 359-378 i Anders Burman & Per Sundgren (eds): Bildning. Texter från Esaias Tegnér till Sven-Eric Liedman. Göteborg: Bokförlaget Daidalos, 2010.
Donald Broady, Esbjörn Larsson & Johannes Westberg: "Utbildningens sociala och kulturella historia: En översikt", pp. 9-19 i Esbjörn Larsson & Johannes Westberg (eds): Utbildningens sociala och kulturella historia. Utbildningshistoriska meddelanden 1. Uppsala: Uppsala universitet, 2010.
Donald Broady: "Den löftesrika informationstekniken.
Hågkomster från pionjäråren", pp. 27-36 i Kunskapens nya världar. Mötet
mellan pedagogik och teknik vid Uppsala Learning Lab. Uppsala: Uppsala
Learning Lab, 2010.
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-broady-101121-informationstekn-ull.htm>
Mikael Börjesson, Dag Blanck & Donald Broady et al.: Étudiants et chercheurs suédois aux États-Unis et en France : stratégies transnationales collectives et individuelles", pp. 31-47 i Les mondes universitaires face au marché : circulation des savoirs et pratiques des acteurs (éds. M. Leclerc-Olive, G. Scarfò Ghellab & A.-C. Wagner. Paris: Éditions Karthala, 2011.
Donald Broady: "Inledning
– Att utforska 68", Praktiske Grunde. Nordisk tidsskrift for kultur-
og samfundsvidenskab, vol. 5, nr 4, 2011, pp. 5-10.
<www.hexis.dk/praktiskegrunde-04-2011.html>
Donald Broady: "Skolan, medelklassen och statsprogressivismen",
Kritisk utbildningstidskrift, nr 142-144, 2011, pp. 73-89.
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-broady-11-skolan.htm>
Donald Broady, Mikael Börjesson, Tobias Dalberg, Josefine Krigh & Ida
Lidegran: Inventering av svensk utbildningsvetenskaplig forskning.
Vetenskapsrådets rapportserie 2011:2. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011, 94
p.
<http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2011_02.pdf>
Donald Broady: "Om avant-gardes", pp. 37-46 i Jan Fredrik Hovden & Karl Knapskog (eds), Hunting high and low - Skriftfest til Jostein Gripsrud på 60-årsdagen. Oslo: Spartacus Forlag/Scandinavian Academic Press, 2012.
Donald Broady & Mikael Börjesson: Oraison funèbre du modèle suédois. Paper pour La marchandisation de l’enseignement supérieur dans le monde. Colloque international de l’ARESER (Association de réflexion sur les enseignements supérieur et la recherche), Paris, le 5 octobre 2012 (12 p.)
Donald Broady: "Bildningstankens krumbukter. Några blad ur historien från 1970-tal till 2010-tal", pp. 285-308 i Anders Burman & Per Sundgren (ed.), Svenska bildningstraditioner. Göteborg: Daidalos, 2012.
Donald Broady: "Förord", pp. 7–10 i Martin Gustavsson, Mikael Börjesson & Marta Eding (eds), Konstens omvända ekonomi. Tillgångar inom utbildningar och fält 1938–2008. Göteborg: Daidalos, 2012.
Mikael Börjesson, Donald Broady, Tobias Dalberg & Josefine Krigh: Utbildningsvetenskapens förankring i discipliner. Kompletterande inventering av forskning finansierad av Vetenskapsrådet genom utbildningsvetenskapliga kommittén 2005-2011. Rapport, Uppföljning. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2013.
Donald Broady: "Värdeform och symboliskt kapital. Ett försök att konfrontera Marx med Bourdieu", Tekla, nr 16, mars 2014, pp. 11-25.
Ida Lidegran, Mikael Börjesson, Caroline Olsson & Donald Broady: Utbildningssociologiska analyser av könsskillnader i utbildningssystemet och arbetslivet.
Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC Reports) 53. Uppsala universitet, dec. 2014, 46 p.
Donald Broady: "Capital: Cultural, Symbolic and Social", pp. 99–102 i Denis Phillips (ed.), Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2014.
Ida Lidegran, Mikael Börjesson, Germund Larsson & Donald Broady: Forskning och forskarutbildning av utbildningsvetenskaplig relevans vid Uppsala universitet. Inventering 2013. Redovisning av ett uppdrag från Fakulteten för utbildningsvetenskaper. Uppsala: Uppsala universitet, 2014. (28 p.)
Donald Broady (ed.), (2015), Text Pieces / Läsestycken för samhällsvetare, 6 uppl. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC
Research Reports) 6. Uppsala universitet, 2015, 70 p.
Mikael Börjesson & Donald Broady: "Elite Strategies in a Unified System of Higher Education. The Case of Sweden", L’Année sociologique, vol. 66, no 1, 2016, pp. 115-146.
Mikael Börjesson, Donald Broady, Tobias Dalberg & Ida Lidegran: "Elite Education in Sweden: a contradiction in terms?", pp. 92-103 i Claire Maxwell & Peter Aggleton (eds), Elite Education. International perspectives. Oxon/New York: Routledge, 2016.
Mikael Börjesson, Donald Broady, Brigitte Le Roux, Ida Lidegran & Mikael Palme: "Cultural Capital in the Elite Subfield of Swedish Higher Education", Poetics, vol. 56, 2016, pp. 15–34.
Mikael Börjesson, Donald Broady & Tobias Dalberg: "A Reversed Order. Expansion and Differentiation of Social Sciences and Humanities in Sweden 1945–2015". I: Christian Fleck, Victor Karady & Matthias Duller (eds), The Institutionalization of the Social Sciences and Humanities since 1945. London: Palgrave Macmillan, 2018, in press.
Ida Lidegran, Mikael Börjesson, Donald Broady & Ylva Bergström: "High-octane Educational Capital. The space of orientations of upper secondary school pupils in Uppsala". I: Jörg Blasius, Brigitte Le Roux, Frédéric Lebaron & Andreas Schmitz (eds), Empirical Investigation of Social Space. Thousand Oaks, California: Sage, 2018, in press.
Mikael Börjesson, Donald broady, Ida Lidegran & Mikael Palme: , "'In our school we have students of all sorts.' Mapping the space of elite education in an seemingly egalitarian system", i François Denord, Mikael Palme & Bertrand Réaud (eds), Researching Elites and Power. Theory, Methods, Analyses. Methodos Series. Switzerland: Springer Nature, 2018, in press.