INDE Capacity Building Programme innefattar forsknings-, utv�rderings- och utbildningsinsatser i Mo�ambique. Programmet leds fr�n Forskningsgruppen f�r utbildnings- och kultursociologi men engagerar �ven pedagoger, lingvister och psykologer fr�n institutioner vid andra svenska och n�gra utl�ndska universitet (i USA, Danmark, Portugal).
Programmet startade i augusti 1992, finansieras av Sida och �r j�mf�relsevis omfattande med en genomsnittlig �rlig budget p� cirka fem miljoner kronor. Det fr�msta syftet �r att bygga upp inhemsk skolforsknings- och utvecklingskompetens vid det mo�ambikiska institutet INDE (Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educa��o <http://www.tropical.co.mz/~lhs/Index.htm>). Syftet �r att �verf�ra forskningstraditioner med s�rskild relevans f�r nyckelomr�den inom den mo�ambikiska prim�rskolan, dvs lingvistik och flerspr�kighetsproblem, matematikdidaktik, naturkunskaps- och teknologiundervisning, pedagogisk m�tning, samt utbildnings- och kultursociologi.
Detta har inneburit genomf�rande av ett antal st�rre och mindre forskningsprojekt inom de n�mda omr�dena, uppbyggnad av internationella och regionala forskningsn�tverk samt utbildningsprogram f�r de mo�ambikiska forskarna.
Mikael Palme <mikael.palme@lhs.se> ansvarar f�r samordningen av programmet i dess helhet samt handleder tillsammans med Staf Callewaert vid K�penhamns Universitet utbildningssociologisk inriktade studier. Christopher Stroud och Kenneth Hyltenstam, Centrum f�r tv�spr�kighetsforskning vid Stockholms Universitet, �r ansvariga f�r forsknings- och utvecklingsarbete med lingvistisk inriktning. Wiggo Kilborn, Institutionen f�r �mnesdidaktik vid G�teborgs Universitet, leder matematikdidaktisk forskning och utveckling. Oleg Popov, knuten till L�rarh�gskolan i Stockholm, ansvarar f�r forskning inriktad mot naturkunskap och teknologi. Vidare �r Jan-Erik Johansson, Pedagogiska Institutionen, G�teborgs Universitet, engagerad inom omr�det pedagogisk m�tning och Kerstin Simberg, L�rarh�gskolan i Stockholm, leder ett s�rskilt biblioteksutvecklingprogram.
I anslutning till programmet har �ven ordnats �rliga skolforskningskonferenser i Mo�ambique, med allt starkare inslag av forskare fr�n andra afrikanska l�nder: 1991 om utbildningsv�sendet i Mo�ambique, 1992 om utv�rdering av skolb�cker, 1993 om naturvetenskapsundervisningens villkor, 1994 om spr�kundervisning i flerspr�kiga l�nder.
Ur verksamheten har ett n�tverk "Utbildningsforskning i utvecklingsl�nder" vuxit fram.
Ett stort antal rapporter p� portugisiska har redan utgivits, j�mte n�gra engelskspr�kiga �vers�ttningar, bl.a.:
Mikael Palme: The Meaning of school. Repition and drop out in the Mozambican primary school, Education Division Documents No. 60. Stockholm: SIDA, 1993
Mikael Palme: Final Report and recommendations from the evaluation of teaching materials for lower primary education in Mozambique. I. General Issues; Maputo: INDE, 1993
Kenneth Hyltenstam/Christopher Stroud: Final Report and recommendations from the evaluation of teaching materials for lower primary education in Mozambique. II. Language issues; Maputo: INDE, 1993
Wiggo Kilborn: Final Report and recommendations from the evaluation of teaching materials for lower primary education in Mozambique. III. Mathematics; Maputo: INDE, 1993
Oleg Popov: Quality and assessment in Primary Science teaching in Mozambique. Maputo: INDE, 1994
Mikael Palme och Obede Baloi: Voca��tio ou exclus�o. Um estudo sobre o professor prim�rio mo�ambicano, Maputo: INDE, 1995
Calisto Linha/Mikael Palme/Const�ncio Xerinda: O ensino de Ci�ncias Naturais e as concep��es das crian�as, Maputo: INDE, 1997
Christopher Stroud: "The development of Metropolitan Languages in Post-Colonial Contexts: Language Contact and Language Change and the Case of Portuguese in Maputo", Nordic Journal of Linguistics, No. 19, 1996, pp. 183-214
Wiggo Kilborn: Research and development work in Primary School Mathematics in Mozambique. Maputo: INDE, 1997
I serien Rapporter fr�n Forskningsgruppen f�r utbildnings- och kultursociologi (SEC Research Reports) finns f�ljande skrifter tillg�ngliga:
Mikael Palme, The Meaning of School. Repetition and Drop Out in the Mozambican Primary School, SEC Research Reports No. 16, ILU, Uppsala University 1998.17. Mikael Palme, Final Report and Recommendations from the Evaluation of Teaching Materials for Lower Primary Education in Mozambique. I. General Issues, SEC Research Reports No. 17, ILU, Uppsala University 1998.
Kenneth Hyltenstam & Christopher Stroud, Final Report and Recommendations from the Evaluation of Teaching Materials for Lower Primary Education in Mozambique. II. Language Issues, SEC Research Reports No. 18, ILU, Uppsala University 1998.
Wiggo Kilborn, Final Report and Recommendations from the Evaluation of Teaching Materials for Lower Primary Education in Mozambique. III. Mathematics, SEC Research Reports No. 19, ILU, Uppsala University 1998.
Ulla Alfredsson & Calisto Linha, Where God lives. Introduction to a Study of the Independent Protestant Churches in the Maputo Area, SEC Research Reports No. 20, ILU, Uppsala University 1998.
Kenneth Hyltenstam & Christopher Stroud, Proposals for Revised Language Curricula for Mozambican Primary Schools. A Discussion Document, SEC Research Reports No. 21, ILU, Uppsala University 1998.
Utbildningsinsatserna har varit ett viktigt inslag i "INDE Capacity Building Programme". I september 1992 utformades ett studieprogram f�r en internationell mastersutbildning i "Educational Sciences" som godk�ndes av samh�llsvetenskapliga fakultetsn�mnden vid Stockholms universitet och kunde starta i augusti 1993 med 17 studerande fr�n Mo�ambique handplockade med tanke p� att de senare skall verka som skolforskare i sitt hemland. �ven ett par doktorander handleds fr�n Sverige.
F�r mer information, kontakta Mikael Palme <mikael.palme@lhs.se> eller Kerstin Simberg <kerstin.simberg@lhs.se>
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated 2011-08-11