Forskarutbildningskursen
Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner (5 poäng)
januari-maj 1997

<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97.html>

Kursen "Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner", jan-maj 1997, ingår i den obligatoriska delen av forskarutbildningen vid Lärarhögskolan i Stockholm

Kursledare Donald Broady


Aktuellt
Kursplan
Schema
Anvisningar och meddelanden till kursdeltagarna
Deltagarlista. Här finns även länkar till bidrag som deltagarna skriver under kursens gång.
Se http:www.lhs.se/~melker/samtrad/samtrad.html för annan information och senaste nytt.

Kursassistenternas adresser:
Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>, URL http://www.lhs.se/~melker/, tel 08-7375576
(skicka per e-post sådana texter ni vill göra tillgängliga för alla deltagare till Hans Melkersson )
Mikael Börjesson <mikael.borjesson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~mikbor/, tel 08-7375655;
Jonas Gustafsson <jonas.gustafsson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~jongus/, tel 08-7375557.


Aktuellt

Rubriker och litteraturlistor för examinationsuppgifter som flutit in till sista dagen för inlämning, 16 maj 1997 . Under det avslutande seminariet måndagen den 26 maj diskuteras inlämningsuppgifterna.

En inlämnad uppgift är tillgänglig i HTML-version, nämligen Mikael Börjesson, En modifierad skeptiker - centrala begrepp och vetenskapsteoretiska ståndpunkter i Max Webers sociologi <http://www.lhs.se/~mikbor/weber.html>.

Ett annat exempel på en inlämningsuppgift, skriven i samband med en tidigare kurs, är Elisabeth Hultqvist, Vad ska vi göra och varför? Om pedagogiken på det individuella programmet <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/hultq1.html>

Vidare har Inger Tell inom kursens ram gjort en �vers�ttning till svenska av "Chapter II. Education as a social function", pp. 12—27 ur John Dewy, Democracy and Education. An introduktion to the philosophy of education [1916], 15 uppl. 1925. Fulltext HTML version.

Jag påminner återigen om att Lübckes översiktsverk Vår tids filosofi fanns till förmånligt pris på bokrean, fortfarande tillgänglig i somliga boklådor.

Tillfälle till seminariediskussion för dem som har tid och lust har givits kl 16.00 - 17.00 före varje ordinarie undervisningstillfälle. Samling i vanliga lokalen, dvs. Duvslaget. Syftet har varit att ge deltagarna möjlighet att diskutera med varandra och med kursassistenterna Hans Melkersson, Mikael Börjesson och Jonas Gustafsson, särskilt om uppläggningen av läsarbetet och skrivarbetet.


Kursplan för forskarutbildningskursen Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner, baskurs (5 poäng)

Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, januari-maj 1997

Kursplanen daterad 1996-04-15, senast reviderad 1997-01-27, men inga innehållsliga skillnader.

Syfte

Kursens syfte är att ge en överblick över klassiska samhällsvetenskapliga traditioner.

Innehåll och arbetsformer

Kursen är av introducerande karaktär. En hel del av tiden kommer att användas till närläsning och diskussion av utdrag ur klassiska samhällsvetenskapliga verk av Comte, Durkheim, Weber, Marx, Pareto, Parsons, och även nyare klassiker som Lazarsfeld, Habermas, Elias etc. Med dessa klassiska texter och ståndpunkter som referenspunkter kommer den samtida samhällsvetenskapen att diskuteras.

Kursen är obligatorisk för nyantagna studerande inom forskarutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan.

Kursen genomföres i form av föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång.

Litteratur

Kurslitteraturen best�r av

Auguste Comte, �mile Durkheim, Max Weber, Tre klassiska texter, Bokf�rlaget Korpen, G�teborg 1991 (369 sidor);

�sterberg, Dag: Sosiologiens n�kkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977. (Sv. �vers. Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. G�teborg: Bokf�rlaget Korpen, 1981.)

n�got eller n�gra klassiska samh�llsvetenskapliga originalverk, vilka v�ljes i samr�d med kursledningen;

duplicerade korta texter som delas ut i samband med undervisningstillf�llena.

Deltagarna skall till inl�mningsuppgiften foga en f�rteckning �ver inl�st litteratur (minst 1000 sidor, i enlighet med den g�ngse tumregeln 200 sidor per po�ng). Ut�ver den egentliga kurslitteraturen l�ses sekund�rlitteratur i m�n av tid och behov.

Om inneh�llet i kursboken Tre klassiska texter

Antologin Tre klassiska texter (Bokf�rlaget Korpen, G�teborg 1991) inneh�ller �vers�ttningar av f�ljande texter. Om m�jligt �r det f�rst�s b�st att l�sa p� originalspr�k.

Auguste Comte: Discours pr�liminaire sur lesprit positif, Paris 1844.

Skriften utgavs i en n�got annorlunda utformning 1914 av Soci�t� positiviste internationale under titeln Discours sur lesprit positif. Den sistn�mnda utg�van �r tillg�nglig i bokhandeln i ett fotomekaniskt omtryck (f�rlaget Vrin, flera upplagor - en billig liten bok, ca 50 francs).

�mile Durkheim: Les r�gles de la m�thode sociologique. Publicerades f�rst som en serie artiklar i Revue philosophique, 1894. Den f�rsta bokupplagan utkom �ret d�rp�, och i en andra upplaga med ett ber�mt nyskrivet f�rord 1901. M�nga senare utg�vor p� f�rlaget P.U.F.

Durkheims bok i P.U.F.:s pocketutg�va �r billig och l�tt att skaffa i bokhandeln (f�rslagsvis Hedengrens vid Stureplan, vars utl�ndska avdelning �r effektiv, tel 08-611 51 32).

Max Weber: Wissenschaft als Beruf [1919], pp. 582-613 i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre [1922] (Hrsg. Johannes Winckelmann). T�bingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 5 uppl. 1982.

Max Weber: Politik als Beruf [1919], pp. 505-560 i Gesammelte politische Schriften [1921] (Hrsg. Johannes Winckelmann). T�bingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 4 uppl. 1980.

Max Weber: Die Objektivit�t sozialwissenschaftlicher und sozialpolitischer Erkenntnis, pp. 22-87 i Archiv f�r Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, neue Folge, 1. Band. T�bingen: Verlag von J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1904. (Omtryck i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre, 5 uppl. 1982, pp. 146-214.)

Examination

Kursen f�ruts�tter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig inl�mningsuppgift. Inl�mningsuppgifterna kan vara av olika slag, f�rslagsvis:

en n�rl�sning av en nutida vetenskaplig text, i syfte att j�mf�ra med st�ndpunkter inom klassiska samh�llsvetenskapliga traditioner;

ett svar p� fr�gan: p� vad s�tt skulle metoderna och begreppen i den litteratur du l�st kunna anv�ndas i samh�llsvetenskapliga unders�kningar av utbildning, undervisning eller uppfostran i Sverige?

en j�mf�relse mellan ett par samh�llsvetenskapliga traditioner.

�ven andra slag av inl�mningsuppgifter kan v�ljas i samr�d med kursledningen.

Riktlinjer f�r arbetet med inl�mningsuppgiften:

Det kursen framf�r allt kan erbjuda �r en m�jlighet till f�rdjupning i f�rfattarskap och problemomr�den som du har intresse av. V�lj litteratur som du tror att du kommer att ha gl�dje av �ven i framtiden; l�t inte kurspo�ngen bli den enda beh�llningen av l�sarbetet!

Inl�mningsuppgiften skall redovisa ett sj�lvst�ndigt l�sarbetet. Det skall framg� vad du p� egen hand f�tt ut av litteraturen. T�nk sj�lv! - vilket inte hindrar att du dessutom tar hj�lp av handb�cker och sekund�rlitteratur. Undvik rena referat av den l�sta litteraturen, och undvik att okritiskt �terge uppfattningar som cirkulerar i sekund�rlitteraturen. Din inl�mningsuppgift skall vittna om att du sj�lv g�tt i n�rkamp med originallitteraturen.

Inl�mningsuppgiften skall best� av en text som �r genomarbetad, �ven i spr�kligt avseende. D�r skall finnas korrekta och precisa k�llh�nvisningar med angivande av sidor. Det skall framg� vad du bygger dina slutsatser p�. L�saren m�ste kunna skilja mellan det du h�mtar ur originalliteraturen, det du h�mtar ur sekund�rlitteraturen och det som �r dina egna sj�lvst�ndiga tolkningar. Inl�mningsuppgiften skall f�rses med en f�rteckning �ver inl�st litteratur. Inl�mningsuppgiftens omfattning har ingen avg�rande betydelse - 10 eller 15 sidor kanske kan vara lagom. Samarbete �r till�tet och uppmuntras, men i s� fall skall varje deltagare ansvara f�r f�rfattandet av en egen del av den gemensamt inl�mnade texten.

Deltagare

Deltagarna �r forskarstuderande vid L�rarh�gskolan samt forskarstuderande fr�n andra institutioner. �ven deltagare med annan bakgrund �r v�lkomna efter �verenskommelse med kursledningen. (Studerande med annan hemvist �n L�rarh�gskolan m�ste f�r att tillgodr�kna sig kurspo�ngen inh�mta samtycke fr�n ansvariga l�rare vid den egna institutionen.)

Inom forskarutbildningen i pedagogik vid L�rarh�gskolan tillh�r denna kurs de obligatoriska kurserna.

Tid

Kursen ges under v�rterminen 1997. Undervisningstillf�llena f�rl�ggs till vissa m�ndagar kl 17.00-19.00.

Plats

H�gskolan f�r l�rarutbildning, Institutionen f�r pedagogik, V�sterbroplan 1 (en tegelbyggnad mellan SvD-huset och V�sterbron), f�rsta v�ningen, Duvslaget.

Kursledning och sekretariat

Kursledare och examinator: Donald Broady <broady@nada.kth.se>, URL http://www.nada.kth.se/~broady/, tel 08-7375602.

Kursassistenter: Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>, URL http://www.lhs.se/~melker/, tel 08-7375576; Mikael B�rjesson <mikael.borjesson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~mikbor/, tel 08-7375655; Jonas Gustafsson <jonas.gustafsson@lhs.se>, URL http://www.lhs.se/~jongus/, tel 08-7375557.

Postadress: L�rarh�gskolan i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, Box 34103, S-100 26 Stockholm.

V�ra postfack f�r internpost finns i Lysbomben, en trappa upp (samma plan som Duvslaget).

Sekretariat f�r forskarutbildningen: Barbara Lindstr�m <barbara.lindstrom@lhs.se>, tel 08-7375560.


Schema, forskarutbildningskursen "Samh�llsvetenskapliga forskningstraditioner", jan—maj 1997

Ordinarie undervisningstillf�llen f�r forskarutbildningskursen "Samh�llsvetenskapliga forskningstraditioner", jan—maj 1997, intr�ffar vissa m�ndagar kl 17—19, n�ml. 27 jan, 17 febr, 10 mars, 24 mars, 14 april och 26 maj. Ytterligare seminarier kan tillkomma. Lokalen blir Duvslaget, V�sterbroplan 1.

�ven diskussionseminarier ordnas, med b�rjan den 10 febr. Vid dessa blir det inga f�rel�sningar utan deltagarna f�r chans att diskutera med varandra och med kursassistenterna Hans Melkersson, Mikael B�rjesson och Jonas Gustafsson, s�rskilt om uppl�ggningen av l�sarbetet och skrivarbetet.


D. Broady, inf�r seminariet 1997-01-27 (reviderad 1997-02-14)

Anvisningar till forskarutbildningskursen
"Samh�llsvetenskapliga forskningstraditioner"
jan—maj 1997

Hj�rtligt v�lkomna till kursen!

Program

Ordinarie seminarier intr�ffar f�ljande m�ndagar kl 17.00—19.00 i Duvslaget, V�sterbroplan 1, f�rsta v�ningen: 27 jan, 17 febr, 10 mars, 24 mars, 14 april och 26 maj.

Prel. program:

27 jan. Introduktion, samh�llsvetenskapens eviga fr�gor (som vi kommer att �terv�nda till under hela kursen)

17 febr. Positivismen m.m. (l�s i f�rv�g Comte, "Discours pr�liminaire sur l'esprit positif", sv. �vers. i Tre klassiska texter).

10 mars. Durkheimianismen (l�s i f�rv�g Durkheim, Les r�gles de la m�thode sociologique, sv. �vers. i Tre klassiska texter.)

24 mars. Weber (l�s i f�rv�g Webers uppsatser, sv. �vers. i Tre klassiska texter.)

14 april. F�rsta genomg�ng av inl�mningsuppgifter

26 maj. Grand final: genomg�ng av inl�mningsuppgifter

Dessutom tillkommer seminarier d�r deltagarnas f�r tillf�lle diskutera sina litteraturstudier.

F�ruts�ttningar

Kursen bygger vidare p� den kurs "Vetenskapsteori" som under n�gra �r givits som inledning till forskarutbildningen, nu senast h�sten 1996 (se kursplan, litteraturf�rslag m.m. p� URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vet96.html).

Vidare f�ruts�ttes att deltagarna p� C- eller D-niv�n skaffat sig en allm�n vetenskapsteoretisk orientering motsvarande introduktioner som exempelvis Bengt Molander, Vetenskapsfilosofi, Thales, Stockholm, 2 uppl. 1988, en bok som ofta anv�nts i grundutbildningen i pedagogik vid L�rarh�gskolan.

Inl�mningsuppgiften, tidpunkt f�r inl�mning

Ett prelimin�rt utkast skall vara kursledningen tillhanda senast fred 4 april.

Den definitiva uppgiften skall skall vara kursledningen tillhanda senast fred 16 maj.

Viktiga teman: samh�llsvetenskapens "eviga fr�gor"

H�r ett antal teman som vi ofta kommer att �terv�nda till under kursen. N�r ni j�mf�r olika f�rfattare och traditioner kan ni fundera �ver hur de f�rh�ller sig till fr�gor s�som de f�ljande.

Alternativa arbets- och redovisningsformer

Eftersom flertalet av deltagarna torde ha tillg�ng till Internet, erbjuds arbets- och redovisningsformer som utnyttjar m�jligheterna till kommunikation via e-post och www, samt �ven m�jlighet f�r deltagarna att publicera mer genomarbetat material p� www. (Den som i st�llet f�redrar att genomf�ra kursen p� traditionellt s�tt kan f�rst�s g�ra s�.)

Kursplan och �vrig allm�n information n�s via http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97.html. H�r kommer �ven att finnas l�nkar till aktuellt arbete inom kursens ram.

Deltagarna kan ha kontakt med kursassistenterna per e-post och till varandra skicka utkast eller prelimin�ra versioner av de texter som skrivs under kursens g�ng. En aktuell lista �ver e-postadresser administreras av Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>, URL http:// www.lhs.se/~melker/.

Deltagarna uppmanas att utnyttja informationsk�llor p� internet (diskussionsgrupper, bibliotekskataloger, digitala tidskrifter etc) f�r att finna material som kan anv�ndas under kursen.

De deltagare som s� �nskar kan redovisa inl�mningsuppgiften i form av en HTML-presentation som p� L�rarh�gskolans webbserver g�rs tillg�nglig f�r �vriga kursdeltagare. Denna inl�mningsuppgift skall i s� fall �ven l�mnas till kursledningen utskriven p� papper, f�rsedd med datum och kompletterad med utskrifter av de viktigaste bland de externa webbsidor till vilka det egna materialet �r l�nkat.

De deltagare som har lust uppmanas dessutom att ut�ver den egentliga inl�mningsuppgiften (som �r obligatorisk f�r samtliga deltagare) f�rs�ka �stadkomma en www-presentation som f�rtj�nar en vidare spridning, dvs en presentation som �r av s� stort allm�nt intresse att den �r v�rt att publiceras p� www. Det blir d� normalt inte fr�ga om att publicera hela inl�mningsuppgiften in extenso, utan i st�llet f�rslagsvis en kommenterad samling l�nkar till anv�ndbara k�llor p� internet av intresse f�r samh�llsvetare, eller en kommenterad digital version av n�gon text av Comte, Durkheim, Weber eller n�gon annan klassiker. Omf�nget beh�ver inte vara stort, en eller ett par websidor kan r�cka. Kvaliteten och inte kvantiteten �r avg�rande. Vid publicering p� www �r det allts� inte n�dv�ndigt att f�rfatta ett helt nytt material. Lika anv�ndbara �r t.ex. en litteraturgenomg�ng med h�nvisningar till relevanta tryckta k�llor och l�nkar till relevanta digitala arkiv, eller en kommenterad utg�va av en befintlig text.

Deltagare som v�ljer att arbeta med den sist n�mnda uppgiften, dvs. publicering p� www, kan d�rmed kombinera deltagandet i tv� p�g�ende forskarutbildningskurser, dels "Samh�llsvetenskapliga forskningstraditioner", dels "Digital litteratur p� internet" (f�r den sistn�mnda kursen, se kursplan p� URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ppu.html).


D. Broady, kursen Samh�llsvetenskapliga forskningstraditioner, 10 mars 1997

De mest centrala medarbetarna i f�rsta serien av
L'Ann�e sociologique Vol I-XII, 1896-1912

Durkheim, �. (1859-1917)

Mauss, M. (1872-1950)

Hubert, H. (1872-1927)

Herz, R. (1881-1915)

Simiand, F. (1873-1935)

Halbwachs, M. (1877-1945)

Bourgin, H. (1874-1955)

Bougl�, C. (1870-1940)

Lapie, P. (1869-1927)

Parodi, D. (1870-1955)

Fauconnet, P. (1874-1938)

Davy, G. (1885-1976)

-------------

Senare tillkom bl.a.:

Granet, M. (1884-1940)

L�vy-Bruhl, L. (1857-1939)

 

Durkheims publicerade verk

H�r n�mns enbart de som publicerats i bokform.

 

1893 - De la division du travail social : �tude sur l'organisation des soci�t�s sup�rieurs [Om det sociala arbetets delning: studie av h�gre samh�llens organisation].

1895 - Les r�gles de la m�thode sociologique [Den sociologiska metodens regler].

1897 - Le suicide : �tude de sociologie [Sj�lvmordet: sociologisk studie].

1912 - Les formes �l�mentaires de la vie religieuse : le syst�me tot�mique en Australie [Det religi�sa livets element�ra former: totemsystemet i Australien].

1915 - Qui a volou la guerre?: Les origines de la guerre d'apres les documents diplomatiques [Vem ville kriget? Krigets uppkomst enligt de diplomatiska dokumentet]. (tills. m. E. Denis).

1915 - L'Allemange au-dessus de tout : la mentalit� allemande et la guerre [Tyskland bakom allt: den tyska mentaliteten och kriget].

Postumt:

1922 - �ducation et sociologie [Utbildning och sociologi].

1924 - Sociologie et philosophie [Sociologi och filosofi].

1925 - L'�ducation morale [Moralisk utbildning, eller Moralisk fostran].

1928 - Le socialisme [Socialismen].

1938 - L'�volution p�dagogique en France [Den pedagogiska utvecklingen i Frankrike].

1950 - Le�ons de sociologie : physique des moeurs et du droit [F�rel�sningar i sociologi: sedernas och r�ttens fysik].

1953 - Montesquieu et Rousseau, pr�curseurs de la sociologie [Montesquieu och Rousseau, sociologins f�rel�pare].

1955 - Pragmatisme et sociologie [Pragmatism och sociologi].

1969 - Journal sociologique.

1970 - La science sociale et l'action [Samh�llsvetenskapen och handlandet].

1975a - Textes 1. �l�ments d'une th�orie sociale.

1975b - Textes 2. Religion, morale, anomie.

1975c - Textes 3. Fonctions sociales et institutions.

Dessutom ett otal uppsatser, artiklar, anm�lningar i L'Ann�e sociologique och p� andra h�ll.

 

Den som vill dyka ned i durkheimianernas f�rfattarskap och inte l�ser franska rekommenderas f�ljande tv� b�cker:

Durkheim, �mile: The Evolution of Educational Thought. Lectures on the formation and development of secondary education in France. London, Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977. 354 s.
[�vers. av L'�volution p�dagogique en France (ed. Maurice Halbwachs). Paris: P.U.F.,1938 2, uppl 1969].

Mauss, Marcel: G�van. Uppsala: Argos F�rlag, 1972, 178 s.
[�vers av "Essai sur le don. Forme et raison de l’�change dans les soci�t�s archa�ques" (1925), pp. 143-279 i Mauss, Sociologie et anthropologie (1950). Paris: P.U.F., 7 uppl. 1980.]


D. Broady, kursen Samh�llsvetenskapliga forskningstraditioner, inf�r seminariet 24 mars 1997

Liten l�sanvisning till
Dag �sterberg, Sosiologiens n�kkelbegreper og deres opprinnelse
J.W. Cappelens forlag, Oslo 1977

Boken kan anv�ndas t.ex st�lla objektivistiska f�rklaringar (avsnitt 1, 2, 5, 6, 20, 29) mot subjektivistiska (avsnitt 7, 10, 15,16, 17, 18). Mot slutet finns avsnitt (22, 23, 24, 25) som ber�r teman (legitimitet, klass, statusgrupper) som vi skall diskuterar den 24 mars med anledning av Weberl�sningen.

H�r n�gra exempel p� samh�llsvetenskapliga begrepp vilkas genes och inneb�rd �sterberg presenterar (i den ordning vi kommer att n�mna dem 24/3):

 


URL to this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-sam97.html

Back to SEC home page

Created by Donald Broady. Last updated 18 May 1997