Följande kurs realiseras inte.
(Introduction to philosophical and research traditions)
L�rarh�gskolan, Inst. f. pedagogik, januarimaj 1998
Kursledare Donald Broady
D. Broady, 1997-03-26
(Introduction to philosophical and research traditions)
Syfte
Kursens syfte �r att ge en historisk orientering om grundl�ggande filosofiska och vetenskapsteoretiska problem av relevans f�r nutida humanvetenskap.
Inneh�ll och arbetsformer
Kursen kommer att behandla centrala str�mningar inom v�sterl�ndsk filosofi, med tonvikt vid nittonhundratalets traditioner, s�som nykantianism, logisk positivism, fenomenologi, hermeneutik, pragmatism, strukturalism etc. Dessutom inneh�ller kursen tillbakablickar p� �ldre filosofiska traditioner.
Dessa klassiska och nyare filosofiska traditioner kommer att tj�na som orienteringspunkter i behandlingen av den nutida vetenskapens teoretiska och metodiska f�ruts�ttningar.
Kursen �r avsedd som en introduktion. Kursdeltagarna skall erh�lla hj�lp med att teckna sin egen �versiktskarta �ver nittonhundratalets forskningstraditioner och att till�gna sig n�got av den begreppsapparat och den vokabul�r som den vetenskapsteoretiska diskussionen f�ruts�tter.
Kursen �r en upptakt till forskarutbildningen i pedagogik vid L�rarh�gskolan, d�r den �r obligatorisk. �ven doktorander som kommit en bit p� v�g i sin utbildning men som tror sig ha luckor i sin filosofiska allm�nbildning �r v�lkomna.
Kursen genomf�res i form av f�rel�sningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inl�mnas under kursens g�ng.
Litteratur
Kurslitteraturen best�r av
� V�r tids filosofi, del 1-2 (red. Poul L�bcke), Bokf�rlaget Forum, Stockholm, 2 uppl. 1991, 821 sidor. (Originalet utgavs i Danmark 1982. �ven den f�rsta svenskspr�kiga utg�van 1987 kan anv�ndas.) F�rsta volymen b�r undertiteln "Engagemang och f�rst�else tysk och fransk filosofi", och andra volymen undertiteln "Vetenskap och spr�k anglosaxisk filosofi".
� n�got eller n�gra filosofiska eller vetenskapsteoretiska originalverk, vilka v�ljes i samr�d med kursledningen (verken b�r om m�jligt l�sas p� originalspr�k, men det �r inget tv�ng);
� duplicerade korta texter som delas ut i samband med undervisningstillf�llena.
Ytterligare kurslitteratur kan tillkomma
Ut�ver den ovan n�mnda kurslitteraturen b�r deltagarna ha tillg�ng till ett filosofiskt lexikon, f�rslagsvis Filosofilexikonet (red. Poul L�bcke), Bokf�rlaget Forum, Stockholm 1988. Dessutom b�r deltagarna ha tillg�ng till filosofihistorisk handbokslitteratur som t�cker tiden f�re 1900-talet. Det �r l�mpligt att friska upp eventuella gymnasiekunskaper om filosofins historia..
Examination
Kursen f�ruts�tter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig inl�mningsuppgift. Inl�mningsuppgifterna kan vara av olika slag, f�rslagsvis:
� en n�rl�sning av en vetenskaplig text, i syfte att vaska fram filosofiska och vetenskapsteoretiska premisser som texten i fr�ga vilar p�;
� en j�mf�relse mellan ett par filosofiska eller vetenskapliga texter eller traditioner;
� en j�mf�rande studie av hur ett best�mt problem behandlas inom n�gra filosofiska eller vetenskapliga traditioner.
�ven andra slag av inl�mningsuppgifter kan v�ljas i samr�d med kursledningen.
Riktlinjer f�r arbetet med inl�mningsuppgiften:
Det kursen framf�r allt kan erbjuda �r en m�jlighet till f�rdjupning i f�rfattarskap och problemomr�den som du har intresse av. V�lj litteratur som du tror att du kommer att ha gl�dje av �ven i framtiden. L�t inte kurspo�ngen bli den enda beh�llningen av l�sarbetet.
Inl�mningsuppgiften skall redovisa ett sj�lvst�ndigt l�sarbetet. Det skall framg� vad du p� egen hand f�tt ut av litteraturen. T�nk sj�lv! vilket inte hindrar att du dessutom tar hj�lp av handb�cker och sekund�rlitteratur. Undvik rena referat av den l�sta litteraturen, och undvik att okritiskt �terge uppfattningar som cirkulerar i sekund�rlitteraturen. Din inl�mningsuppgift skall vittna om att du sj�lv g�tt i n�rkamp med originallitteraturen.
Inl�mningsuppgiften skall best� av en text som �r genomarbetad, �ven i spr�kligt avseende. D�r skall finnas korrekta och precisa k�llh�nvisningar med angivande av sidor. Det skall framg� vad du bygger dina slutsatser p�. L�saren m�ste kunna skilja mellan det du h�mtar ur originalliteraturen, det du h�mtar ur sekund�rlitteraturen och dina egna sj�lvst�ndiga tolkningar. Inl�mningsuppgiften skall f�rses med en f�rteckning �ver inl�st litteratur. Inl�mningsuppgiftens omfattning har ingen avg�rande betydelse 10 eller 15 sidor kanske kan vara lagom. Samarbete �r till�tet och uppmuntras, men i s� fall skall varje deltagare ansvara f�r f�rfattandet av en egen del av den gemensamt inl�mnade texten.
Deltagare
Deltagarna �r forskarstuderande vid L�rarh�gskolan samt forskarstuderande fr�n andra institutioner. �ven deltagare med annan bakgrund �r v�lkomna efter �verenskommelse med kursledningen. (Studerande med annan hemvist �n L�rarh�gskolan m�ste f�r att tillgodr�kna sig kurspo�ngen inh�mta samtycke fr�n ansvariga l�rare vid den egna institutionen.)
Inom forskarutbildningen i pedagogik vid L�rarh�gskolan tillh�r denna kurs de obligatoriska kurserna. Nyantagna forskarstuderande uppmanas att l�sa denna kurs s� tidigt som m�jligt.
Tid
Kursen ges under perioden janmaj 1998. Undervisningstillf�llena f�rl�ggs till vissa m�ndagar kl 17.00-19.00.
Plats
L�rarh�gskolan, Institutionen f�r pedagogik.
Kursledning och sekretariat
Kursledare och examinator: tf professor Donald Broady, e-post broady@nada.kth.se.
F�r aktuell information om kursen, se URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vet98/.
Sekretariat f�r forskarutbildningen: Barbara H�gberg, tel 08-7375560, e-post barbara.hogberg@lhs.se.
Postadress: L�rarh�gskolan, Inst. f. pedagogik, Box 34103, 100 26 Stockholm.
Fax 08-7375610.
Anm�lan
Skriftlig anm�lan till Barbara H�gberg, adress som ovan.
URL to this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vet98.html
Back to SEC home page
Created by Donald Broady.
Last updated 22 April 1997