PM 1997-10-31
D.Broady
ILU, Uppsala universitet

 Utkast till kursplaner
, Pedagogik med inriktning mot
utbildnings- och kultursociologi, C- och D-niv�, l� 1998/99

*********************************************************************************

Utkast 1997-10-31 till

 

Kursplan f�r
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi C1, 10 po�ng

 

1. BESLUT OCH RIKTLINJER

Kursen �r en frist�ende kurs p� C-niv�. Kursen ges p� helfart och/eller halvfart. (I studierna p� C-niv� ing�r �ven kursen C2, dvs uppsatsarbetet.)

Kursansvarig institution: Institutionen f�r l�rarutbildning.

 

2. SYFTE

Kursen skall ge en �verblick �ver f�rfattarskap, begrepp och metoder inom n�gra klassiska samh�llsvetenskapliga traditioner av betydelse f�r utbildnings- och kultursociologin.

 

3. INNEH�LL

Kursen best�r av tv� moment: "Samh�llsvetenskapliga traditioner"samt "Metod". Vardera momentet motsvarar 5 po�ng.

Momentet "Samh�llsvetenskapliga traditioner" behandlar n�gra av samh�llsvetenskapens klassiker. Under kursen ber�rs fr�mst forskningstraditioner som utg�r fr�n �ldre f�rfattarskap (Comte, Marx, Weber, durkheimanerna m.fl) men �ven"moderna" klassiker..

Momentet "Metod" innefattar studier inom tv� av f�ljande omr�den: Element�r statistik; kvantitativ metod; intervjumetodik; [to be continued]

 

4. UPPL�GGNING OCH VERKSAMHETSFORMER

Momentet "Samh�llsvetenskapliga traditioner" genomf�res i form av f�rel�sningar och seminarier. Deltagarna kommer att l�sa n�gra fullst�ndiga samh�llsvetenskapliga verk. Med dessa klassiska texter och st�ndpunkter som referenspunkter kommer samtida samh�llsvetenskap att diskuteras. Kortare skriftliga redovisningar inl�mnas under kursens g�ng. Kursen avslutas med inl�mning av en examinationsuppgift.

Momentet "Metod" genomf�res i form av f�rel�sningar, seminarier och �vningar.

 

5. F�RKUNSKAPSKRAV OCH URVAL

S�rskild beh�righet: Avklarade 40 po�ng inom historiefilosofiskt eller samh�llsvetenskapligt �mne.

Urval: Antal h�gskolepo�ng inom historiefilosofiskt eller samh�llsvetenskapligt �mne.

 

6. EXAMINATION

F�r godk�nnande p� momentet "Samh�llsvetenskapliga traditioner" kr�vs dels aktivt deltagande, dels en godk�nd inl�mnad skriftlig examinationsuppgift d�r l�sningen redovisas p� ett sj�lvst�ndigt s�tt. Samarbete till�tes och uppmuntras, men av redovisningen m�ste framg� vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar f�r. Betygen godk�nd och icke godk�nd anv�nds.

 

7. LITTERATUR

Kurslitteraturen best�r av:

Auguste Comte, �mile Durkheim, Max Weber, Tre klassiska texter, Bokf�rlaget Korpen, G�teborg 1991 (369 sidor);

�sterberg, Dag: Sosiologiens n�kkelbegreper og deres opprinnelse. Olso: J.W Cappelens Forlag, 1977. (139 sidor.) (Sv. �vers. Sociologins nyckelbegrepp och deras ursprung. G�teborg: Bokf�rlaget Korpen, 1981.)

N�got eller n�gra klassiska samh�llsvetenskapliga originalverk, vilka v�ljes i samr�d med kursledningen (ca 500 sidor) ;

Duplicerade kortare utdrag ur klassiska filosofiska och samh�llsvetenskapliga verk, utdelas i samband med kursen.

Ytterligare duplicerade texter som utdelas i samband med kursen.

Kurslitteraturen kan bytas ut mot annan, f�rutsatt att kursledningen ger sitt godk�nnande. Kurslitteraturen b�r om m�jligt l�sas p� originalspr�k, men det �r inget tv�ng. Ut�ver den egentliga kurslitteraturen l�ses handbokslitteratur och sekund�rlitteratur i m�n av tid och behov.

Om inneh�llet i kursboken Tre klassiska texter:

Antologin Tre klassiska texter (Bokf�rlaget Korpen, G�teborg 1991) inneh�ller �vers�ttningar av f�ljande texter, vilks sj�lvfallet om m�jligt b�r l�sa p� originalspr�k.

- Auguste Comte: Discours pr�liminaire sur lesprit positif, Paris 1844. Skriften utgavs i en n�got annorlunda utformning 1914 av Soci�t� positiviste internationale under titeln Discours sur lesprit positif. Den sistn�mnda utg�van �r tillg�nglig i bokhandeln i ett fotomekaniskt omtryck (f�rlaget Vrin, flera upplagor - en billig liten bok, ca 50 francs).

- �mile Durkheim: Les r�gles de la m�thode sociologique. Publicerades f�rst som en serie artiklar i Revue philosophique, 1894. Den f�rsta bokupplagan utkom �ret d�rp�, och i en andra upplaga med ett ber�mt nyskrivet f�rord 1901. M�nga senare utg�vor p� f�rlaget P.U.F. Durkheims bok i P.U.F.:s pocketutg�va �r billig och l�tt att skaffa i bokhandeln.

- Max Weber: Wissenschaft als Beruf [1919], pp. 582-613 i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre [1922] (Hrsg. Johannes Winckelmann). T�bingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 5 uppl. 1982.

- Max Weber: Politik als Beruf [1919], pp. 505-560 i Gesammelte politische Schriften [1921] (Hrsg. Johannes Winckelmann). T�bingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 4 uppl. 1980.

- Max Weber: Die Objektivit�t sozialwissenschaftlicher und sozialpolitischer Erkenntnis, pp. 22-87 i Archiv f�r Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, neue Folge, 1. Band. T�bingen: Verlag von J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1904. (Omtryck i Gesammelte Schriften zur Wissenschaftslehre, 5 uppl. 1982, pp. 146-214.)

************************

Utkast 1997-10-31 till

 

Kursplan f�r
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi C2, 10 po�ng

Kursen fullg�res i form av ett uppsatsarbete.

S�rskild beh�righet: samtidig ans�kan till eller tidigare registering p� Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi C1.

Urval: Platsgaranti.

**********************

Utkast 1997-10-31 till

 

Kursplan f�r
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi D1, 10 po�ng

 

1. BESLUT OCH RIKTLINJER

Kursen �r en frist�ende kurs p� D-niv�. Kursen ges p� helfart och/eller halvfart. (I studierna p� D-niv� ing�r �ven kursen D2, dvs uppsatsarbetet.)

Kursansvarig institution: Institutionen f�r l�rarutbildning.

 

2. SYFTE

Kursen skall dels ge en historisk orientering om grundl�ggande filosofiska och vetenskapsteoretiska problem av relevans f�r nutida humanvetenskap, dels ge en �verblick �ver f�rfattarskap, begrepp och metoder hos n�gra moderna samh�llsvetenskapliga klassiker av betydelse f�r utbildnings- och kultursociologin.

 

3. INNEH�LL

Kursen best�r av tv� moment: "Forskningstraditioner" samt "Samh�llsvetenskapens moderna klassiker". Vardera momentet motsvarar 5 po�ng.

Momentet "Forskningstraditioner" behandlar centrala str�mningar inom v�sterl�ndsk filosofi med tonvikt vid nittonhundratalets traditioner, s�som nykantianism, logisk positivism, fenomenologi, hermeneutik, pragmatism, strukturalism etc. Dessutom inneh�ller kursen tillbakablickar p� �ldre filosofiska traditioner. Dessa klassiska och nyare filosofiska traditioner kommer att tj�na som orienteringspunkter i behandlingen av nutida samh�llsvetenskapliga teoretiska och metodiska f�ruts�ttningar.

Momentet "Samh�llsvetenskapens moderna klassiker" behandlar centrala f�rfattarskap med tonvikt vid deras f�rankring i skilda forskningstraditioner. Till samh�llsvetenskapens klassiker brukar r�knas Comte, Marx, Durkheim, Weber och andra tidiga pionj�rer som behandlas i kursen Utbildnings- och kultursociologi C1; det f�ruts�tts att kursdeltagarna �r n�gorlunda bekanta med dessa f�rfattarskap. Med "moderna" klassiker avses f�rfattarskap fr�n och med ungef�rligen 1920-talet.

 

4. UPPL�GGNING OCH VERKSAMHETSFORMER

Kursen genomf�res i form av f�rel�sningar och seminarier. Deltagarna kommer att l�sa n�gra fullst�ndiga samh�llsvetenskapliga verk. Undervisningen inneb�r �ven n�rl�sning och diskussion av klassiska verk i korta utdrag. Kortare skriftliga redovisningar inl�mnas under kursens g�ng. Kursen avslutas med inl�mning av en examinationsuppgift.

 

5. F�RKUNSKAPSKRAV OCH URVAL

S�rskild beh�righet: kursen utbildnings- och kultursociologi C1, eller avklarade 60 po�ng inom historiefilosofiskt eller samh�llsvetenskapligt �mne.

Urval: kursen utbildnings- och kultursociologi C1. H�gskolepo�ng inom historiefilosofiskt eller samh�llsvetenskapligt �mne.

 

6. EXAMINATION

F�r godk�nnande kr�vs dels aktivt deltagande, dels en godk�nd inl�mnad skriftlig examinationsuppgift d�r l�sningen redovisas p� ett sj�lvst�ndigt s�tt. Samarbete till�tes och uppmuntras, men av redovisningen m�ste framg� vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar f�r. Betygen godk�nd och icke godk�nd anv�nds.

 

7. LITTERATUR

Kurslitteraturen best�r av:

V�r tids filosofi

, del 1-2 (red. Poul L�bcke), Bokf�rlaget Forum, Stockholm, 2 uppl. 1991, 821 sidor. (Originalet utgavs i Danmark 1982. �ven den f�rsta svenskspr�kiga utg�van 1987 kan anv�ndas.) F�rsta volymen b�r undertiteln "Engagemang och f�rst�else — tysk och fransk filosofi", och andra volymen undertiteln "Vetenskap och spr�k — anglosaxisk filosofi".

F�rsta bandet av andra utvidgade upplagan av Norbert Elias: �ber den Proze� der Zivilisation. Bern: Francke, 1969 (334 s.). Of�r�ndrat omtryck p� Suhrkamp, Frankfurt am Main, flera upplagor.
Sv. �vers. Sedernas historia. Stockholm: Atlantis, 1989.

Eng. �vers. The History of Manners. New York: Pantheon, 1978.

Michel Foucault: Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris: Gallimard, 1975 (318 s.).
Sv. �vers. �vervakning och straff. F�ngelsets f�delse. Lund: Arkiv F�rlag, 1987.
Norsk �vers. Overv�gning og straf. Det moderna f�ngselv�sens historie. K�behavn: Rhodos/Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1977.
Eng. �vers. Discipline and Punish: The Birth of the prison. New York: Vintage/Random House, 1979.

Pierre Bourdieu: Homo academicus. Paris: Minuit, 1984. (289 s.)
Sv. �vers. Homo academicus. Stockholm/Stehag: Brutus �stlings Bokf�rlag Symposion, 1996.
Tysk �vers. Homo academicus. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1988.
Eng. �vers. Homo academicus. Cambridge: Polity Press, 1988.

Duplicerade kortare utdrag ur klassiska filosofiska och samh�llsvetenskapliga verk, utdelas i samband med kursen.

Ut�ver den ovan n�mnda kurslitteraturen b�r deltagarna ha tillg�ng till ett filosofiskt lexikon, f�rslagsvis Filosofilexikonet (red. Poul L�bcke), Bokf�rlaget Forum, Stockholm 1988. Dessutom b�r deltagarna ha tillg�ng till filosofihistorisk handbokslitteratur som t�cker tiden f�re 1900-talet. Det �r l�mpligt att friska upp eventuella gymnasiekunskaper om filosofins historia..

Ytterligare duplicerade texter som utdelas i samband med kursen.

Kurslitteraturen kan bytas ut mot annan, f�rutsatt att kursledningen ger sitt godk�nnande. Kurslitteraturen b�r om m�jligt l�sas p� originalspr�k, men det �r inget tv�ng. Ut�ver den egentliga kurslitteraturen l�ses handbokslitteratur och sekund�rlitteratur i m�n av tid och behov.

************************

Utkast 1997-10-31 till

Kursplan f�r
Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi D2, 10 po�ng

Kursen fullg�res i form av ett uppsatsarbete.

S�rskild beh�righet: samtidig ans�kan till eller tidigare registering p� Pedagogik med inriktning mot utbildnings- och kultursociologi D1.

Urval: Platsgaranti.

**********************

[Detta kursplanef�rslag ing�r i varianten Pedagogik med inriktning mot IT]

D. Broady, Utkast 1997-10-30 till

 

Kursplan f�r
D-kurs "Digital litteratur p� Internet", 5 po�ng

 

BESLUT OCH RIKTLINJER

Kursen �r en frist�ende kurs p� D-niv� i �mnet Pedagogik. Kursen ges p� helfart och/eller halvfart. Kursen samordnas med en kurs med samma rubrik p� forskarutbildningsniv�.

Kursansvarig institution: Institutionen f�r l�rarutbildning.

SYFTE

Kursens syfte �r att ge en introduktion till hur Internet anv�nds f�r skapande och och publicering av material f�r undervisnings- och forsknings�ndam�l. Vidare skall kursen erbjuda tillf�lle till publicering av material som deltagarna sj�lva framst�ller. Tonvikt l�ggs vid principer f�r vetenskaplig digital publicering, i synnerhet inom humaniora och samh�llsvetenskap.

 

KURSENS INNEH�LL OCH STRUKTUR

Kursen genomf�res i form av f�rel�sningar, demonstrationer, seminarier, laborationer samt individuellt arbete med framst�llning av eget material. Den inneh�ller f�ljande moment.

 

5. F�RKUNSKAPSKRAV OCH URVAL

S�rskild beh�righet: avklarade 60 po�ng inom historiefilosofiskt eller samh�llsvetenskapligt �mne.

Urval: H�gskolepo�ng inom historiefilosofiskt eller samh�llsvetenskapligt �mne.

LITTERATUR

Kurslitteraturen best�r fr�mst av material h�mtat fr�n Internet. D�r finns den mest aktuella och kvalificerade informationen, exempelvis en fullst�ndig utg�va av riktlinjerna fr�n TEI. Vidare ing�r i kurslitteraturen uppsatser som delas ut vid undervisningstillf�llena samt handbokslitteratur.

EXAMINATION

Kursen f�ruts�tter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig redog�relse d�r deltagarna redog�r f�r inl�st litteratur, resultatet av inventeringar av digitalt material p� Internet samt erfarenheter av eget arbete med att framst�lla material f�r publicering p� Internet. Till redog�relsen fogas det material som deltagarna sj�lva framst�llt f�r digital publicering. Av redog�relsen skall �ven framg� vilken litteratur deltagarna studerat (motsv. minst 500 sidor, vari kan inkluderas material h�mtat fr�n Internet). Samarbete till�tes och uppmuntras, men av redog�relsen m�ste framg� vilka avsnitt varje deltagare haft eget ansvar f�r.

Redog�relserna kan antingen skrivas ut p� papper eller utformas som HTML-dokument med inlagda l�nkar till den p� Internet tillg�ngliga litteraturen. I det senare fallet skall deltagarna f�rutom den digitala versionen �ven inl�mna en version av redog�relsen utskriven p� papper, med bilagda utskrifter av de viktigaste bland de externa webbsidor som redog�relsen h�nvisar till. Utskrifter p� papper av material som h�mtats fr�n Internet m�ste vara f�rsedda med URL samt datum.


Created by Donald Broady. Last updated 31 Oct 1998