UPPSALA
UNIVERSITET :
EDU
:
Utbildnings- och kultursociologi (SEC)
SEC Home
| Coordinators
| Staff
| Research
| Courses
| Archives
| Events |
Internt
Kurs inom Utbildningssociologi A
Uppsala universitet, nov. 2010-jan. 2011
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-10-utbsoc-klassiska.htm
Kursledn. Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>
Lärare: Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>, Martin Gustavsson <martin.gustavsson@ekohist.su.se>, Esbjorn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>, Ida Lidegran <ida.lidegran@edu.uu.se>, Mikael Palme <mikael.palme@ped.su.se>, Johannes Westberg <johannes.westberg@edu.uu.se>
Start tisd. 9 nov kl 11.15-12.00 i Blåsenhus, rum 12:131.
Avslutning med salstenta tisd 11 jan kl 08.00-12.00 i Blåsenhus, lokal meddelas
senare
Nedan enbart kursplan och litteraturlista. Övrig information om kursen finns på Studentportalen vid Uppsala universitet, https://studentportalen.uu.se
[Nedladdad fr http://www.uu.se/node701?kpid=19840&lasar=&typ=1]
Utbildningssociogi, klassiska och moderna traditioner
Sociology of Education, Classical and Modern Traditions
Kursplan
7,5 högskolepoäng
Kurskod: 4UK058
Utbildningsnivå: Grundnivå
Nivå/successiv fördjupning: har endast gymnasiala förkunskapskrav
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi G1N
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Inrättad: 2010-02-16
Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Kursplan gäller från: vecka 27, 2010
Behörighet: Hi A, Sh A (områdesbehörighet 1)
[Beteckningen "Utbildningssociologi G1N" anger kursens
tillhörighet till grundnivå eller avancerad nivå och plats i huvudområdets
successiva fördjupning för generell examina och karaktär av examensarbete:
G1N: grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav,
innehåller examensarbete för kandidatexamen
A1N: avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
GXX: grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras.
AXX: avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras.]
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs. Den är identisk med delkursen
Utbildningssociologi, klassiska och moderna traditioner inom kursen
Utbildningssociologi A. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Mål
Kursen ger en grundläggande orientering om de samhällsvetenskapliga och
humanistiska forskningstraditioner som ligger till grund för dagens
utbildningssociologi.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande drag i de samhällsvetenskapliga och humanistiska
forskningstraditioner som ligger till grund för dagens utbildningssociologi
- redogöra för de större utbildningssociologiska strömningarna och skillnader
dem emellan
- diskutera hur dagens utbildningssociologi förhåller sig till de
samhällsvetenskapliga och humanistiska forskningstraditioner som utgör dess
grund
Innehåll
- De samhällsvetenskapliga och humanistiska forskningstraditioner som
ligger till grund för dagens utbildningssociologi
- Moderna utbildningssociologiska traditioner
- Förhållandet mellan dagens utbildningssociologi och de traditioner som den
vilar på
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte medtas i examen tillsammans med Utbildningssociologi A,
30 hp.
[Nedladdad fr http://www.uu.se/node701?kpid=19840&lasar=&typ=1]
Becker, Gary
The Economic Way of Looking on Behavior: The Nobel Lecture.
Journal of Political Economy, Vol. 101, No. 3 (Jun., 1993) s. 385-409.
Obligatorisk
Bourdieu, Pierre; Gimdal, Gustaf; Jordebrandt, Stefan
Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori. Göteborg : Daidalos,
1999 - 202 s. ; 21 cm
ISBN: 91-7173-134-2
"Den biografiska illusionen", s. 68-75. "Praktiskt förnuft: bidrag till en
handlingsteori", s. 31-48.
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Bourdieu, Pierre
Raisons pratiques : sur la théorie de l'action
Paris : Seuil, 1994 - 251 s.
ISBN: 2-02-023105-0
LIBRIS-ID: 4638190
Bourdieu, Pierre, ”L’illusion biographique”, p. 81-89. Sv övers: ”Den
biografiska illusionen”, i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till
en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 68-75 (8 s)
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Colman, James
Social Capital in the Creation of Human Capital
Ingår i:
American journal of sociology
Chicago : Univ. of Chicago Press, 1895-
ISSN: 0002-9602
s. 95-120
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Conell, R.W
Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education
Ingår i:
Oxford review of education
Dorchester-on-Thames, Oxford : Carfax Publ. Co., 1975-
ISSN: 0305-4985
LIBRIS-ID: 3641576
(1989) s. 291-303
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Davies, Bronwyn
The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings
Ingår i:
Oxford review of education
Dorchester-on-Thames, Oxford : Carfax Publ. Co., 1975-
ISSN: 0305-4985 LIBRIS-ID: 3641576
(1989) s. 229-241
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Durkheim, Émile
Education and sociology
2. pr : New York, [1956] 1968 - 163 s.
ISBN: 0-02-907920-9
LIBRIS-ID: 88187
"Education: Its Nature and Role", s.61-90.
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Foucault, Michel
Surveiller et punir : naissance de la prison
Paris : Gallimard, 1975 - 318 s., [12] pl.-bl.
LIBRIS-ID: 8082208
Del III: Discipline, s. 137-229. Sv. Övers.: Övervakning och straff.
Fängelsets födelse. Lund: Arkiv, 1987, del III, ”Disciplinen”, s. 157-269
(112 s)
Obligatorisk
[Sv. övers. av ovanstående:]
Foucault, Michel
Övervakning och straff : fängelsets födelse
övers. Bjurström, C. G.
4., översedda uppl. : Lund : Arkiv, 2003 - xvii, [1], 355, [2] s.
ISBN: 91-7924-169-7
LIBRIS-ID: 9344452
Del III: "Discipline", s. 157-269.
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Goffman, Erving
Asylums : essays on the social situation of mental patients and other
inmates
Harmondsworth : Penguin, 1991 - 336 s.
ISBN: 0-14-013739-4
LIBRIS-ID: 8403653
Kapitlen "Introduction", p. 11-13, "On the Characteristics of Total
Institutions", p. 13-115, "The Underlife of a Public Institution", p. 157-280.
Sv övers: Totala institutioner. Fyra essäer om anstaltslivet sociala villkor.
Stockholm: Norstedts, 2004, urval. (220 s)
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
[Sv. övers. av ovanstående:]
Goffman, Erving
Totala institutioner : fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor
övers. Fredriksson, Göran
1. uppl., 2. tr. /b efterskrift av Malin Åkerström : Stockholm : Rabén &
Sjögren, 1983 - 301 s.
ISBN: 91-29-43398-3
LIBRIS-ID: 7233060
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Klassisk och modern samhällsteori
Andersen, Heine; Kaspersen, Lars Bo; Andersson, Sten
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 663 s.
ISBN: 91-44-00286-6
LIBRIS-ID: 7274516
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Lyotard, Jean-François
La condition postmoderne : rapport sur le savoir
Paris : Éd. de minuit, 1979 - 109 s.
ISBN: 2-7073-0276-7
LIBRIS-ID: 5856912
Eng övers: The Postmodern Condition, Manchester: Manchester University
Press, 1984. (106 s)
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
[Eng. övers av ovanstående:]
Lyotard, Jean-François
The postmodern condition : a report on knowledge
Manchester : Manchester Univ. Press, cop. 1984 - xxv, 110 s.
ISBN: 0-7190-1454-9 (inb.)
LIBRIS-ID: 8302439
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Morgan, Mary
Economic man as model man. Ideal types, idealizations and caricatures
Ingår i:
Journal of the history of economic thought
Carbondale, Ill. : History of Economics Society, 1990-
ISSN: 1053-8372
LIBRIS-ID: 899806
(2006) s. 1-28
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Organizations and institutions : sociological and economic approaches to the
analysis of social structure
Rosen, Sherwin; Winship, Christopher
Chicago : University of Chicago Press, 1988 - 268 s.
LIBRIS-ID: 755956
Coleman, James, "Social Capital in the Creation of Human Capital", s 95-120.
Obligatorisk
Parsons, Talcott
The School Class as a Social System: Some of its Functions in American Society
1959
[Ingår i: Harvard Ed. Rev., Vol. XXIX, No. 4, 1959, pp. 297-318.
[Omtryck i bl.a. Parsons: Social Structure and Personality. London: The
Free Press/Macmillan, 1964]
Obligatorisk
artikel
Walkerdine, Valerie
Femininity as Performance
Ingår i:
Oxford review of education
Dorchester-on-Thames, Oxford : Carfax Publ. Co., 1975-
ISSN: 0305-4985
LIBRIS-ID: 3641576
(1989) s. 267-279
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Marx, Karl; Engels, Friedrich; Linderborg, Åsa
Kommunistiska manifestet
1. uppl. : Linköping : Nixon, 2004 - 107, [2] s.
ISBN: 91-972019-7-9 LIBRIS-ID: 9726058
valda delar, kap. 1 Borgare och proletärer (13 s.)
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Power and ideology in education
Karabel, Jerome; Halsey, Albert Henry
New York : Oxford U.P., 1977 - 670 s.a (xi, 670 s.)
ISBN: 0-19-502139-8
LIBRIS-ID: 4608346
Valda delar
Se bibliotekskatalogen
Obligatorisk
Start tisd 9 nov,avslutning tisd 11 jan (tentamen).
Detaljerat schema, se
http://schema.angstrom.uu.se/4DACTION/WebShowSearch/2/1-0?wv_text=text&wv_obj1=78989000&wv_startWeek=1034&wv_stopWeek=1102
URL of this page is
www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-10-utbsoc-klassiska.htm
SEC home | Coordinators | Staff | Research | Courses | Archives | Events | Internt
©-2010 SEC/EDU, Uppsala University, Box 2136, SE-750 02 Uppsala
Last updated:
2011-09-11 | Responsible:
Donald Broady