This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
    The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.
   Start |  About |  Research |  Courses |  Events |  Archives |  Tools
 |  
  Search all SEC 
 Utbildnings- och kultursociologi
    Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-07-ukmet.htm
Utbildning och kultur, forskningsmetoder I (5 p)
Läskurs vårterminen 2007 vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet
För mer information kontakta kursledaren Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>
Fastställd av Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämndens  grundutbildningsutskott 2006-09-19
          Kursbenämning: Utbildning och kultur, forskningsmetoder I
          Kurskod: 4LU035 
          Poäng: 5.0
            Nivå: C
  Annan nivå: Djup: 
  Betygsskala: UV
  Flaggor: Fristående kurs
  Behörighet: 40 poäng i ett humanistiskt eller  samhällsvetenskapligt ämne.
  Beslut och riktlinjer: Kursen är en fristående kurs. 
  Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning
Syfte
          Efter genomgången kurs skall de studerande kunna 
          - översiktligt redogöra för centrala forskningsmetoder,  tekniker för datainsamling och databearbetning samt tillvägagångssätt vid  tolkning av data 
          - praktiskt tillämpa några av dessa metoder, tekniker och  tillvägagångssätt, exempelvis observationer, enkäter, intervjuer, statistisk  bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor 
          - påbörja planeringen av ett självständigt arbete motsvarande  ett examensarbete eller en C-uppsats. 
          Kursen skall vara ett stöd för de deltagare som förbereder  sig för att skriva D-uppsats.
Innehåll
          - Forskningsverktyg och tillvägagångssätt vid arbete med  observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av  skriftliga källor. 
          - Tillämpningar inom aktuell forskning om utbildning, kultur  och utbildningspolitik. 
          I kursen ingår att bevista och i efterhand kommentera  åtminstone en doktorsdisputation, gästföreläsning eller liknande.
        
Undervisning
          Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.  Deltagarna skall lämna in kortare skriftliga uppgifter under kursens gång samt  en avslutande skriftlig examinationsuppgift.
        
Examination
          Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga  examinationsuppgiften. 
          För denna kurs ges betygen väl godkänd, godkänd eller  underkänd. 
          Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs vid  examination har rätt att genomgå förnyad examination för att få godkänt betyg.
Övriga föreskrifter
          Efter samråd med de studerande fastställs vilka uppgifter och  undervisningsmoment som ingår i examinationen.
Boli, John & Francisco Ramirez (1993): ”Compulsory schooling in the Western Cultural Context”. I: R.F. Arnove, Philip G. Altbach & Gail B. Kelly (Eds.): Emergent issues in education. Comparative perspectives. Albany, N.Y.: State University of New York Press, 1993, s. 25-38 (13 s.).
Broady, Donald & Mikael Börjesson (2002): ”En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet”, Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. E-tidskrift, 2002:1 (Uppsala universitet, red. Ulf P. Lundgren). (9 s.)
 Broady, Donald (1998): Kapitalbegreppet som  utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från  Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. (26 s.)
          [PDF  version, 129 kb, tillgänglig på
            http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf]
Börjesson, Mikael (2006): ”Om att klassificera social grupper”. I: Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red): Fältanteckningar. Uppsala: Uppsala universitet, SEC, Skeptronserien, s. 249-258. (10 s.)
 Moi, Toril (1996): Simone de Beauvoir. Hur man skapar en kvinnlig intellektuell.  Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1995, s. 21-102 (dvs.  inledningen samt kapitel 1 och 2). (82 s.)
          [Övers. av  Simone de Beauvoir: The Making of an intellectual woman. Oxford,  UK/Cambridge, USA: Blackwell Publishers, 1994] (82 s.)
Ödman, Per Johan (1998): Kontrasternas spel En svensk mentalitets- och pedagogikhistoria. Del I-II. Stockholm: Bokförlaget Prisma, i urval ca 150 s.
En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen, ca  250 s.
          Ett förslag är Ingrid Heyman (1995): Gånge hatt till...  Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. Sjuksköterskors avhandlingar  1974-1991, Daidalos, Göteborg 1995 (346 s.).
  [Se engelsk  summary <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/hey-sum.htm>]
Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen (minst 450 s.)
Summa sidor: 987
![]()
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-07-ukmet.htm
Created by Donald Broady. Last updated 2007
Back to SEC home page