Utbildningens sociala och ekonomiska historia
(Social and Economic History of Education)
Arbetsgruppens publikationer
Här följer en lista över medlemmarnas publikationer inom området utbildningshistoria.Observera: listan uppdaterad juni 2010.
Monografier
- Esbjörn Larsson, Från adlig uppfostran till borgerlig utbildning. Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866, Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala 2005
- Johan Prytz, Speaking of Geometry: a study of geometry textbooks and literature on geometry instruction for elementary and lower secondary levels in Sweden, 1905-1962, with a special focus on professional debates, Uppsala 2007
- Johannes Westberg, Förskolepedagogikens framväxt: pedagogisk förändring och dess förutsättningar, ca 1835-1945, Uppsala 2008
Antologier
- Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red.), Fältanteckningar: utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, SEC, Uppsala 2006
- E-tidskriften Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, nr 2005:3 (Gästredaktör Esbjörn Larsson)
- Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Johannes Fredriksson [Westberg] & Esbjörn Larsson (red.), Att rätt förfoga över tingen: historiska studier av styrning och andra former av maktutövning, Opuscula Historica Upsaliensia, Historiska institutionen, Uppsala 2007
Källutgåvor
- Kadettminnen av överste Claës Bratt. Redigerade och kommenterade av Esbjörn Larsson, Uppsala 2007
Artiklar
- Anne Berg, "Skapandet av en skiktad nationell gemenskap: patriotisk bildning för underklassen decennierna kring 1800-talets mitt", i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Anne Berg, "Medelklassens fruntimmer: fruntimmersbildningen och skapandet av medelklasskvinnor, ca 1780-1870", i i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Anne Berg & Hanna Enefalk, "Introduktion: ett mångsidigt verktyg", i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Esbjörn Larsson, ”Det svenska utbildningssystemets födelse: olika perspektiv på den svenska läroverksutbildningens utveckling under 1800-talet” i Hans Albin Larsson (red.) Forskningsfronten flyttas fram: utbildningskultur och maktkultur, Bromma 2003
- Esbjörn Larsson, ”Temaintroduktion: trender inom utbildningshistorisk forskning” i E-tidskriften Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2005:3
- Esbjörn Larsson, ”Manligt och omanligt på Karlberg: en studie av pennalistiskt våld inom Krigsakademiens kadettkår”, i Historisk tidskrift, 2007:3
- Esbjörn Larsson, ”Klasser i sig och för sig: skillnader i växelundervisningens tillämpning för olika samhällsklasser i Sverige, ca 1820–1870”, i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Esbjörn Larsson, "Från lärd skola till läroverk: läroverksutbildningens utveckling i Sverige från rikets delning till 1878 års skollag" i Skolhistoriskt arkiv 32, Helsingfors 2009
- Esbjörn Larsson & Ola Winberg ”Från färdighet till skolämne: franskundervisningen och inflytandet från fransk kultur i Sverige under 1600-, 1700- och 1800-talen”, i Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red.), Fältanteckningar: utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, SEC, Uppsala 2006
- Johan Prytz, ”Goodbye Newton, welcome Cauchy”, i, Otto B. Bekken (red.), Study the Masters: The Abel-Fauvel Conference, Göteborg 2003
- Johan Prytz, ”Geometriundervisningen i realskolan”, i Gerd Brandell, Barbro Grevholm, Karin Wallby & Hans Wallin (red.), Matematikdidaktiska frågor – resultat från en forskarskola, Göteborg 2009
- Stefan Rimm, ”Nya perspektiv på retorikundervisningen i 1700-talets skola”, i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Johannes Fredriksson [Westberg], "Från undervisning till lek. Barnet, folkskolan och förskolepedagogikens förändring, ca 1860-1900" i E-tidskriften Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2005:3
- Johannes Westberg, "Förskolepedagogikens etablering: pedagogisk förändring i svenska förskolor, ca 1835-1945", i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Johannes Westberg, ”Och fram växer en ’småskog af otuktade telningar’. Hemmen, formbarheten och inrättandet av småbarnsskolor” i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
- Johannes Westberg, ”Det uppfostrande rummet: om liberala och disciplinära styrningsrationaliteters materiella kultur i svenska förskolor under första hälften av 1900-talet”, i Anna B. Larsson (red.), Fostran i skola och utbildning: historiska perspektiv, Uppsala 2010
- Andreas Åkerlund, "Åke Ohlmarks in the Third Reich: a Scientific Career between Adaptation, Cooperation and Ignorance", i Horst Junginger (red.), The study of religion under the impact of fascism, Leiden 2008
- Andreas Åkerlund, "Lektorer som kulturattachéer: Riksföreningen för Svenskhetens Bevarande i Utlandet, upplysningsnämnden och de svenska utlandslektoraten", i Esbjörn Larsson (red.), Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala 2008
- Andreas Åkerlund & Karl Ahnlund "Svenskhetens bevarande som bildningsprojekt: storsvenskheten, det svenska språket och nationell integration i utlandet under första hälften av 1900-talet", i Anne Berg & Hanna Enefalk (red.), Det mångsidiga verktyget: elva utbildningshistoriska uppsatser, Uppsala 2009
Recensioner och meddelanden
- Anne Berg, '[Recension av: En helt annan historia]', Historisk tidskrift 2006:3
- Esbjörn Larsson, '[Recension av: Lövheim, Daniel: Att inteckna framtiden: läroplansdebatter gällande naturvetenskap, matematik och teknik i svenska allmänna läroverk 1900-1965]', Historisk tidskrift 2007:3
- Esbjörn Larsson, '[Recension av: Frangeur, Renée: Pojkar, pli och pedagogik: vanart och manligheter på Bonaanstalten 1905-1948]', Historisk tidskrift 2008:2
- Johannes Fredriksson [Westberg], ’[Recension av: Christine Quarfood, Positivism med mänskligt ansikte]’, Historisk tidskrift 2007:2
- Johannes Westberg, ’[Meddelande från: The Second Biennial Conference of the International Froebel Society, Dublin, 29 juni – 1 juli 2006]’, i H-Net Discussion List on History of Education H-EDUCATION@H-NET.MSU.EDU, 7 juli 2008
- Johannes Westberg, '[Meddelande från: Utbildningshistoriska konferensen i Utrecht, 26-29 augusti 2009]', Historisk tidskrift, 2010:1
- Johannes Westberg, '[Meddelande från: The Fourth Nordic Conference in the History of Education, Uppsala 1-2 oktober 2009]', i H-Net Discussion List on History of Education H-EDUCATION@H-NET.MSU.EDU, 11 mars 2010
- Andreas Åkerlund, "De svenska universiteten och nazismen. Med anledning av ett seminarium i Uppsala", i Historisk Tidskrift 2009:1
Populärvetenskapliga publikationer
- Donald Broady & Esbjörn Larsson, ”Utbildningshistorisk forskning vid svenska lärosäten och bildandet av en nationell forskarskola i utbildningshistoria”, i Vägval i skolans historia, nr 2–3, 2007
- Esbjörn Larsson, ”Pennalism – en övning i ledarskap”, understreckare i SvD 19 okt 2003
- Esbjörn Larsson, ”På Karlberg blev pojkar män”, populärvetenskaplig presentation under rubriken ”Forskare funderar”, Populär historia, nr 3, 2006
- Esbjörn Larsson, "Skolpolitik med en aura av 1800-tal", Krut, vol 1-2, nr 137-138, 2010
- Johan Prytz, ”’Moderna’ idéer från förr och nu – artikel om matematikdidaktiska idéer i Sverige under slutet av 1800-talet”, Nämnaren, nr. 1, 2003
- Johannes Westberg, "Förskolorna som försvann: småbarnsskolornas marginalisering, 1860–1937" i Vägval i skolans historia, nr 3–4, 2009
- Johannes Westberg, "Pedagogisk förändring - barnträdgårdsrörelsens förtjänst?", i TAM-Revy, 2009:3