Litteratur att diskuteras under 
Workshop
Kulturellt kapital och sociala klasser
Uppsala universitet, 12-14 okt 2001

 <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ws-oct01-litt.htm>

 

Litteratur:

Andersen, Goul Jørgen, Jens Hoff : ”The Danish Class Structure”, Acta Sociologica, 1989, vol 32, pp 23-54.

Pierre Bourdieu (1986): Distinction, London, Routledge and Kegan Paul, Part II The Economy of practices 97-256.Part III Class Tastes and Life Styles.Conclusion:Classes and classifications 466-484.

Pierre Bourdieu (1987): What makes a Social Class? On the Theoretical and Practical Existence of Groups.Berkeley Journal of Socioloogy;vol 32 , s 1-17.

Börjesson, Mikael (1996):Det naturliga valet. En studie i studenters utbildningsval och livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi
(Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115

Börjesson, Mikael (1998): Kampen om det "internationella". En kartläggning av transnationella strategier vid högskolor och universitet i Stockholm. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115

Börjesson, Mikael (2001): ”Det svenska högskolefältet hösten 1993”, In: presenterat på Lärarområdets doktorandförenings forskningsdag, 27. April, 2001, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala Universitet, pp. 01-13 og 8 grafer. (Uppsala Universitet)

Mikael Börjesson och Mikael Palme: Social klassificering - analyser av olika nomenklaturer för social klassificering och sociala gruppers karakteristika. Paper presenterat på Workshop ”Kulturellt kapital och sociala klasser”, Uppsala 12-14 okt 2001.

Broady, Donald (2001): ”Gymnasieskolan och eliterna”, In: Pedagogiska magasinet nr 2, pp. 56-61.

Broady, Donald/Mikael Palme (1992): Högskolan som fält och studenternas livsbanor. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi
(Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115

Broady, Donald (red.), Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier, 2000. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115 - HTML-version av inledningen http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-inledn.html

Calander, Finn, Marie Karlsson, Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström (2001): Tilsammans? – om svensk barnomsorg som en samhällig mötesplats. Bidrag presenteret i 2001 års NFPF-kongress i Stockholm 15-18 mars, 27 p.

Calander, Finn, Marie Karlsson, Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström (2001): http://www.ped.uu.se/forskning/foprojekt/Fisk/Rapporter/NFPF2001.pdf

Englund, Boel (1999): Läsa ord i bok eller söka kunskap? Två uppsatser om kunskapens vågar och villkor. Pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet, 100 p.

 Hansen, Erik Jørgen (1990): Den maskerede klassekamp.København: Hans Reitzels Forlag.

 Hansen, Erik Jørgen (1995): En generation blev voksen. København: Socialforskningsinstituttet. Rapport 95:8.

 Hansen, Erik Jørgen (1997): Perspektiver og begrænsninger i studiet af den sociale rekruttering til uddannelserne. København: Socialforskningsinstituttet. Rapport 97:17.

Hansen, Erik Jörgen (1992/1998): ” Social Klasser og social ulighed”, In: Andersen, Heine (red.): Sociologi – en grundbog til et fag, Hans Reitzels Forlag, pp. 87-109.

 Heyman, I. (1997):  "...det är utbildningen som gjort att vi kommit någonstans". Studier av tre elitgymnasier med internationalisering på programmet. Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Skeptronhäfte nr 13, juli.

 Heyman, Ingrid, Héctor Pérez Prieto (red.): Om berättelser som redskap i pedagogisk forskning. En rapport frän forskningsgruppen: Utbildning: Kultur-interaktion-.karriär UTKIK. Pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet, 178 p.

 Heyman, Ingrid, Héctor Pérez prieto (red.) (2000): Berättelser om yrken. En antologi från ett seminarium: Utbildning-profession-praktik. Arbetsrapporter från pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet nr. 219, 108 p.

 Lindblad, Sverker (1997): ” Towards a Social Understanding of Teachers: Swedish Positions and Experiences”, In: B.J. Biddle et al: International Handbook of teachers and teaching, pp. 303-352. Kluwer Academic Publishers, printed in the Neterlands.

 Lindblad & Sohlberg (2001): A life more common: On changes in teachers’ work and life in Scandinavian welfare states. Presentation at the NERA annual meeting in Stockholm, March 15-18 2001. Uppsala University, Sweden and Norwegian University of Technology and Science, 16 p.

Munk, Martin D. (1999) Studier af social mobilitet, klasser og ulighed, en oversigt, manuskript, 129 pp., Aalborg: Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet (meget om social mobilitet, et "supplement" til Livsbaner gennem et felt.)

Munk, Martin D. (2000) "Social elimination - uddannelse som ulighed og strukturel homologi", i: Praktikker i Erhverv og uddannelse, red. K. A. Petersen, København: Akademisk Forlag, pp. 225-271 (ISBN: 87-500-3615-7)

Munk, Martin D. (forthcoming) Livschancer og intergenerationel mobilitet - Nye og gamle generationer vilkår, kohorteanalyser, arbejdspapir, oktober 2000 (Tidsskriftet Dansk Sociologi 2001, der er en del om social mobilitet)

Olesen, Søren Gytz: Om eksistensen af sociale klasser. En diskussion af klassebegreberne hos Erik Olin Wright og Pierre Bourdieu. Paper presenterat på Workshop ”Kulturellt kapital och sociala klasser”, Uppsala 12-14 okt 2001.

Palme, Mikael (1992) En "trygg" uppväxtmiljö. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115.

Palme, Mikael (1994): Valet till gymnasiet. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115.

Palme, Mikael (1994): Gymnasieskolans sociala struktur i Stockholmsregionen före 1991 års skolreform. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi
(Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,  ISSN 1103-1115.

 Prieto, Pérez Héctor (2000): Historien om räaven och andra berättelser. Om klasskamrater och skolan på en liten ort – ur ett skol- och livsberättelseperspektiv.Pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet, 94 p.

 Rosenlund, Lennart: Social Structures and Change: Applying Pierre Bourdieu’s Approach and Analytic Framework. Høgskolen i Stavanger, 2000.  

Rosenlund, Lennart (2001??): Postmodern disorder or social regularities of the advanced and differentiated society;  Högskolen i Stavanger, 31 p.

 Roos, Gunilla (2001): ”Nya” studerande eller ”gamla”? Rekrutering till studiecentra i Hälsingland. Bidrag presenteret i 2001 års NFPF-kongress i Stockholm 15-18 mars, 18 p.

 Roos, Gunilla, Johnny Engström, Jan Bäcklin (1999 ): Högskoleutbildning på hemmaplan. Studerande och deras erfarenheter av distansstudier vid studiecentra i Hälsingland. Studiecentra Hälsingland rapport 2, 71 p.

 Roos, Gunilla, Urban Dahlöf, Maud Baumgarten (2000): Studiecentra i samverkan om högre utbildning i Hälsingland. En studie om tillgänglighet i kommunalt perspektiv. Studiecentra Hälsingland rapport 3, 184 p.

Roos, Gunilla, Urband Dahllöf (2000): Municipal study centres for hugher education in Sweden. A reprot on a joint project for increased acess in the province of Hälsingland. Studie centras Hälsingland reprot no 4, 102 p.

Therborn, Göran (1974): ”Working-class struggles and the theoretical breaks: The social and theoretical formation of historical materialism” In: Science,Class and Society. On the Formation of Sociology and Historical Materialism. Chapter 6, pp. 241-312 samt noteapperatet, pp. 397-412.

Therborn, Göran (1973): Den svenske klassamhället 1930-70. Zenit särtryck, Sverige.

Therborn, Göran (1981): Klasstrukturen i Sverige 1930 – 80, Zenit Forlag, Lund  

Therborn, Göran (1971): ”Om det marxistiska klassbegreppet”, In: Klasser och ekonomiska system, ZENIT särtryck 14, i samarbejde med Bo Cavefors Bokförlag.

Therborn, Göran (1971): ”Om klasser i Sverige 1930-1970”, In: Klasser och ekonomiska system, ZENIT, Särtryck 14, i samarbejde med Bo Cavefors Bokförlag.

Wright, Eric Olin (1978): Class, Crisis and the State, NLB, London

Wright, Eric Olin (1997): Class counts. Cambridge University press. Kap 1, pp. 1-42.

Wright, Eric Olin: ”The comparative project on class structure and class  consciousness”. Acta Sociologica, 1989, vol 32, pp. 3-22


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ws-oct01-litt.htm

Written by Karin Anna Petersen. This HTML page created by Donald Broady.  Last updated 11 Aug 2011

Back to SEC home page