Ulf P. Lundgrens skrifter 1966-1991.
En bibliografi

(Ulf P. Lundgrens writings 1966-1991. A bibliography)

 

URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-7.htm

This is an HTML-version of:

Ulf P. Lundgrens skrifter 1966—1991. En bibliografi
Skeptronh�ften 7. Stockholm: HLS F�rlag, 1992. (41 s.)
ISSN 0284-0731. ISBN 91-7656-271-9.

Notice to the English-speaking reader: This bibliography lists both printed and mimeographed works by Ulf P. Lundgren. It does not, however, include articles by Lundgren published in Swedish newspapers, nor interviews with Lundgren. Some Swedish abbreviations have been used. Tills. med stands for (written) together with, �ven som; �ven i for also (published) as; also in. Red. av means edited by.


ULF P. LUNDGRENS
SKRIFTER 1966-1991


En bibliografi sammanst�lld av

Donald Broady och Boel Englund

 

 

F�rord

 

 

Det finns goda sk�l att inf�r Ulf P. Lundgrens femtio�rsdag i augusti 1992 st�lla samman en bibliografi �ver hans skrifter. F�r n�got �r sedan �vergav han den akademiska v�rlden och blev �mbetsman. D�rmed satte han �tminstone tills vidare — vi, hans forna l�rjungar och medarbetare vill og�rna tro att avskedet till vetenskapen �r slutgiltigt — punkt f�r en fruktb�rande g�rning som forskare och l�rare. De skriftliga sp�ren d�rav f�rtecknas p� de f�ljande sidorna.

Till Lundgrens best�ende insatser h�r att han bidragit till att g�ra empiriska studier av undervisning till en angel�genhet f�r pedagogisk forskning. Hans avhandling fr�n 1972 byggde p� s�dana studier. Vid den tiden var svensk pedagogik i allt v�sentligt antingen praktisk pedagogisk verksamhet eller ocks� till�mpad psykologi. Man f�rklarade undervisningens effekter med h�nvisning till antingen l�rarens inst�llning och metoder eller till elevernas f�rst�ndsg�vor. Sj�lva undervisningssituationen l�mnades �sido. Lundgrens, liksom hans l�rom�stare Urban Dahll�fs, intresse f�r de ramar som styr och begr�nsar undervisningssituationen var en innovation, inte bara bland svenska pedagoger utan inom hela den anglosaxiska inflytandesf�ren. Vid sidan av de stora svenska exportprodukterna p� pedagogikens omr�de — Lings gymnastik, Salomons sl�jd, enhetsskolan — har f� insatser vunnit geh�r inom internationell pedagogisk forskning. "Ramfaktorteorin" h�r dit.

Ulf P. Lundgren �r en stor b�rjare. Han har satt ig�ng mycket, och m�nga. Han har samlat forskargrupper kring sig, f�rst i G�teborg och fr�n mitten av sjuttiotalet i Stockholm. Som l�rare och handledare har han bland mycket annat lotsat fram tjugo av sina elever till doktorsexamen. Han har medverkat i talrika kommitt�er och utredningar i Sverige och utomlands och �stadkommit underlag f�r politiska och administrativa beslut — om framtidens skolhistoriker letar fram de skrifter som f�rtecknas p� de f�ljande sidorna kommer de att finna id�er och formuleringar som sedan �terkommer i statliga reformprogram, i forsknings- och utv�rderingsprogram, i propositioner, i l�roplanstexter.

I allt detta har Lundgren h�llit fast vid det slag av fr�gor han st�llde i sina tidiga studier. Hur �r skolan infogad i den statliga maktut�vningen? Vilken �r kopplingen mellan � ena sidan det som sker i klassrummen i rikets skolor, � andra sidan statens m�jligheter att styra och kontrollera, via "ramar", lagar och reglementen, l�roplaner, utv�rderings- och uppf�ljningsprogram? Lundgren har uppeh�llit sig vid samband mellan fenomen som annars brukar skiljas �t och tas om hand av olika specialister: politiker och administrat�rer, statsvetare och beteendevetare, skolfolk och debatt�rer. Paradoxalt nog lyckas han med detta f�retag genom att betona varje verksamhets autonomi. Hans h�llning �r ungef�r: Den pedagogiska forskningen �r en verksamhet som m�ste tillf�rs�kras ett visst m�tt av oberoende. Forskarna f�r inte bli lydiga redskap f�r skoladministrationen eller den ena eller andra intressegruppen. Men �ven politikerna, adminstrat�rerna och inte minst l�rarna och eleverna m�ste var f�r sig erh�lla ett spelrum. Forskarna kan presentera underlag men b�r avh�lla sig fr�n att skriva ut recept f�r hur politiker, administrat�rer eller l�rare skall agera. Administrat�rer och politiker kan s�rja f�r att "ramarna" inneb�r gynnsamma f�ruts�ttningar f�r verksamheten i skolan, men de skall hysa tilltro till l�rarna och eleverna och inte agera ideologer eller f�rs�ka detaljstyra undervisningens form och inneh�ll — f�r �vrigt har Lundgren i sina egna studier visat att s�dana bem�danden, om �n aldrig s� behj�rtansv�rda, brukar misslyckas. I sitt nya �mbete som generaldirekt�r f�r Skolverket har han m�jlighet att dra praktiska konsekvenser av den insikten.

Det f�rfattarskap som g�rs synligt i denna bibliografi har genoml�pt en utveckling som �ven varit den svenska pedagogiska forskningens under det senaste kvartseklet. Fr�n b�rjan var den amerikanska psykologins redskap s� gott som enar�dande. Efter hand har arsenalen ut�kats med redskap fr�n statsvetenskapen, historievetenskapen, sociologin, etnologin. Lundgren tillh�r dem som tidigast och mest verksamt bidragit till att sk�nka utrymme �t samh�llsvetenskaperna.

Bibliografin �r kronologisk. Skrifterna inom varje �r f�rtecknas p� s� vis att monografier st�r f�rst, d�refter bidrag till antologier samt f�rord, s� bidrag till periodica och slutligen arbeten d�r Lundgren varit redakt�r eller p� annat vis mera indirekt ansvarig. Inom varje kategori st�r skrifterna i alfabetisk ordning. I bibliografin ing�r �ven otryckt material. Tv� typer av material saknas helt: de artiklar Lundgren sj�lv skrivit i svensk dagspress (i Dagens Nyheter, Arbetet m.m.) samt de m�nga intervjuer han givit. Olika utg�vor av samma text har i regel f�rtecknats p� separata nummer.

Med f� undantag har vi sj�lva h�llit den f�rtecknade skriften i handen och h�mtat uppgifterna d�rifr�n. Vid s�kningarna har vi anv�nt tidigare f�rteckningar �ver Lundgrens skrifter, externa databaser (Libris, Artikels�k, Pepsy, S�dok, Eric, Social Scisearch, Psychological abstracts) samt skandinaviska bibliografier �ver tidskriftsartiklar och andra tryckta bibliografiska hj�lpmedel. Vi har �ven letat i relevanta �rg�ngar av skandinaviska pedagogiska tidskrifter. �tskilliga av skrifterna finns tillg�ngliga i de arkiv som uppr�ttats inom Lundgrens forskningsgrupp och som nu f�rvaras vid dels H�gskolan f�r l�rarutbildning, dels Skolverket.

Det �r m�nga vi vill tacka f�r hj�lp med arbetet. Tidigare har Charlotta Broady berett marken genom att bringa reda i Lundgrens forskningsgrupps arkiv, och Sonja Jansson genom att f�rteckna publikationerna. Carin Rasa, Taina Szente och Liselotte Teir p� HLS bibliotek har hj�lpt oss med s�kningar av olika slag, liksom Eva Trotzig och hennes medarbetare p� Statens Psykologisk-Pedagogiska Bibliotek. Tryckningen har bekostats av Avdelningen f�r studier av utbildningspolitik och kulturreproduktion vid H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm samt av HLS F�rlag.

 

 

Stockholm i juli 1992

 

Donald Broady

Boel Englund

 

 

 

Notice to the English-speaking reader:

 

This bibliography lists both printed and mimeographed works by Ulf P. Lundgren. It does not, however, include articles by Lundgren published in Swedish newspapers, nor interviews with Lundgren. Some Swedish abbreviations have been used. Tills. med stands for (written) together with, �ven som; �ven i for also (published) as; also in. Red. av means edited by.

 

 

 

 

1966

1. Meritgrupper - socialgrupper. Skillnader i attityder och beteenden hos elever i �k. 8 grupperade i tv� stratifieringsvariabler. [Merit groups - social groups. Differences in attitudes and behaviour among pupils in grade 8 stratified into two variables] Tills. med Jarl Bengtsson. Trebetygsarbete i pedagogik vid G�teborgs universitet april 1966. 33 s.

1967

2. UG 65: Instrument, population och genomf�rande. Val av utbildningsv�gar i grundskolans �rskurs 8. [UG 65: Instruments, population and design. The choices of courses in grade 8 of the comprehensive school system] G�teborg: Pedagogiska institutionen, 1967. 67 s. (Rapporter fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet) (Projekt UG [Ungdom i G�teborg] 5)

1968

3. Modellstudier i utbildningsplanering och analyser av skolsystem. En j�mf�relse p� kunskapsprov i matematik, engelska och svenska mellan grundskolan och det traditionella skolsystemet. [Model analyses of educational planning and analyses of school systems. A comparison of achievements in mathematics, English and mothertongue between pupils in the comprehensive school system and the traditional school system] Tills. med Jarl Bengtsson. G�teborg: Pedagogiska institutionen, 1968. 203 s. (Licentiatavhandlingar fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet) (Kompass-projektet 10)

1969

4. A project concerning macro-models for the curriculum process. A short presentation. Tills. med Urban Dahll�f. G�teborg: Institute of Education, 1969. 15 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 5) (Kompass-projektet 12)

5. Studieeffektivitet - en teoretisk och empirisk studie av effektivitetsbegreppet inom den h�gre utbildningen. [Study efficiency - A theoretical and empirical study of the efficiency concept in higher education] Tills. med Bengt-�ke Lundvall. G�teborg: Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet, 1969. 67 s. (Rapporter fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet 37) (Kompass-projektet 14) (Ekonomisk-pedagogiska studier) — �ven som: G�teborg: Nationalekonomiska institutionen, 1969. 67 s. (Skriftserie B: memoranda, 4) (Ekonomisk-pedagogiska studier)

6. Utbildningsplanering och j�mf�relser av skolsystem. [Educational planning and comparisons between school systems] Tills. med Jarl Bengtsson. Lund: Studentlitteratur, 1969. 69 s.

7. Group Comparisons and Simple Arithmetic. Tills. med Ference Marton. I: Pedagogisk Forskning, vol. 13 [Scandinavian Journal of Educational Research, no. 2, 1969], s. 121-126.

1970

8. Forskningsteknik f�r samh�llsvetare. [Research technology for social scientists] Tills. med Karl-Lennart Nilsson. Lund: Studentlitteratur, 1970. 87 s. (Kompass-projektet) — Reviderad version av nr 9.

9. Kompendium i forskningsteknik. [Teaching material in research technology] Tills. med Karl-Lennart Nilsson. G�teborg: Pedagogiska institutionen, 1970. 73 s. (Kompass-projektet 25) — Reviderad version som nr 8.

10. Macro and Micro Approaches Combined for Curriculum Process Analysis: a Swedish educational field project. Tills. med Urban Dahll�f. G�teborg: Institute of Education, 1970. 36 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 10) (Kompass-projektet 23)

1971

11. Basdatainsamlingen f�r Kompass-projektet l�s�ret 1967/68. Design, m�tinstrument och population. [The basic data collection for the Compass project the academic year 1967/68. Design, instruments and population] Tills. med Annika Andrae, Urban Dahll�f och Karl-Lennart Nilsson. G�teborg: Pedagogiska institutionen, 1971. 27 s. (Rapporter fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet 68) (Kompass-projektet 38)

12. Reform Implementation Studies as a Basis for Curriculum Theory: Three Swedish Approaches. Reprint from Curriculum Theory Network 7, 1971: Monograph Supplement: Elements of Curriculum Development, edited by P. Michael Connelly with the assistance of John Herbart and Joel Weiss. Tills. med Urban Dahll�f och Margareta Si��. S. 99-117. G�teborg: Institute of Education, 1971. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 16) (Kompass-projektet 39) — �ven i nr 14.

13. Tentamensstatistikens validitet. En explorativ studie. [The validity of examination statistics. An exploratory study] Tills. med Urban Dahll�f. G�teborg: Pedagogiska institutionen, 1971. 9 s. (Rapporter fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet 58)

14. Reform Implementation Studies as a Basis for Curriculum Theory: Three Swedish Approaches. Tills. med Urban Dahll�f och Margareta Si��. I: Curriculum Theory Network, no. 7, 1971. Monograph Supplement: Elements of Curriculum Development. Edited by P. Michael Connelly with the assistance of John Herbart and Joel Weiss. S. 99-117. — �ven som nr 12.

1972

15. An Empirical Study of the Teaching Process. Theory, Design and Methodology. G�teborg: Institute of Education, 1972. 24 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 17) (Kompass-
projektet 40)

16. Educational Process Analysis. Two Articles. G�teborg: Institute of Education, 1972. 40 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 24) (Kompass-projektet 48)

17. Frame Factors and the Teaching Process. A contribution to curriculum theory and theory on teaching. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1972. 378 s. Diss., G�teborgs universitet. (G�teborg studies in educational sciences 8) (Kompass-projektet) — S. 12-14, 40-44 �ven i: Donald E. Orlosky & B. Othanel Smith: Curriculum Development: Issues and Insights. S. 31-34. Chicago: Rand McNally Publishing Company, 1978.

18. Klassens sammans�ttning och undervisningsprocessen. [The composition of the class and the teaching process] (Utredningen om skolans inre arbete-SIA, PM 50 [51?], 31.8 1972) [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1972] 86 s.

19. En diskussion av f�ruts�ttningar och riktlinjer f�r f�rs�ksverksamhet med individanpassad universitetsundervisning. [A discussion of conditions and guidelines for experiments with individual instruction in university teaching] Tills. med Daniel Kall�s. 40 s. I: F�rhandsmaterial till diskussioner inf�r den s�rskilda pedagogiska f�rs�ksverksamheten. [Stockholm: Universitetskanslers�mbetet, 1972-09-15]

20. Educational Process Analysis - A Contribution of Methods for Curriculum Theory and Curriculum Planning. I: Classroom Interaction Newsletter, vol. 7, no. 2, May 1972, s. 58-69. — �ven i nr 16.

21. Analys och utv�rdering av utbildningssystem. Ett litteraturkompendium. [Analysis and evaluation of educational systems. A literature review] [Sammanst�llt av Ulf P. Lundgren. G�teborg: Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet, 1972] 625 s.

1973

22. En presentation av ett forskningsprojekt r�rande svagpresterande elevers undervisning i matematik. [A presentation of a research project concerning the teaching of low-achievers in mathematics] Tills. med Wiggo Kilborn. G�teborg: Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet, 1973. 38 s. (PUMP-projektet 1) (MAP-gruppen 1973:1)

23. Ergebnisse der Unterrichts- und Curriculumforschung in Schweden, unter besonderes Berucksichtigung den Instrumenten zur Datenertrebung. [The outcome of research on teaching and curriculum research in Sweden, with special respect to the use of instruments for data collection] [Kiel: Institut f�r Didaktik der Naturwissenschaften, Universit�t von Kiel, 1973] 65 s.

24. "IMTEC Status Paper". Sweden. Tills. med Lars-Ove Dahlgren. [Oslo: IMTEC 1973] 17 s.

25. Komparative Ziele und Prozessanalysen von Schulsystemen. [Comparative goal- and process analyses of school systems] Tagung der Organisation "ITEM" vom 24.9-27.9. 1973. [Kiel: Internationaler Erfahrungsaustausch �ber Test- und Evaluationsmethoden, 1973] 60, 10 s.

26. Nordiskt samarbete om pedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete. [Nordic cooperation in educational research and development] Kung�lv 6-7 september 1973. K�penhamn: Sekretariatet f�r nordiskt kulturellt samarbete. [1973] 54, 4 s.

27. Pedagogical Frames and the Teaching Process. A report from an empirical curriculum project. Paper read at the AERA Meeting in New Orleans, 26 feb.-1 March 1973. G�teborg: Institute of Education, 1973. 50 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 25) (Kompass-projektet 51)

28. Pedagogical Roles in the Classroom. A contribution to Eggleston, J. 1973: Contemporary Research in the Sociology of Education. London: Methuen. G�teborg: Institute of Education, 1973. 18 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 27) (Kompass-projektet 56) — �ven som nr 37.

29. Pedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete i Sverige. [Educational research and development in Sweden] G�teborg: Pedagogiska institutionen, 1973. 42 s. (Rapporter fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet 104)

30. Some Notes on Education as a Science. Tills. med Erik Wallin. G�teborg: Institute of Education, 1973. 20 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 32)

31. Educational Theory. Like in a Mirror Image or by One's Own Will. Paper presented at a Scandinavian conference on epistemological problems within educational research, Jyv�skyl�, Finland, 28-30 September, 1973. I: Reports from the Institute for Educational Research, University of Jyv�skyl�, Finland, 213/1973, s. 25-43.

1974

32. F�rs�k med friare resursanv�ndning. [Experiments with the free use of resources] Tills. med Wiggo Kilborn. G�teborg: Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet, 1974. 134 s. (MAP-gruppen 1974:2)

33. Skolans inre arbete. Ett debattinl�gg. [The inner work of the school - A contribution to the debate] Tills. med Wiggo Kilborn. Stockholm: PAN/Norstedts, 1974. 85 s. (MAP-gruppen 1974:7)

34. Undervisningsforskning. N�gra fr�gest�llningar och utvecklingslinjer. [Research on teaching. Some areas of inquiry and some lines of development] G�teborg: Pedagogiska institutionen, 1974. 14 s. (Rapporter fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet 106) (MAP-gruppen 1974:1)

35. Evaluering av universitetsundervisning som pedagogiskt vetenskapligt problem. [Evaluation of university teaching as an educational scientific problem] Tills. med Daniel Kall�s. I: Utv�rdering av universitet. Tredje nordiska universitetspedagogiska symposiet, Ronneby den 12-15 maj 1974. Redakt�r: Daniel Kall�s. S. 47-57. [Nordiska r�det och Sekretariatet f�r nordiskt kulturellt samarbete, 1974] (Nordisk utredningsserie 1974:20)

36. Fr�gor kring utv�rdering. [Inquiries into evaluation] I: Social utveckling i skolan. En symposierapport under redaktion av Bengt-Erik Andersson, Mats Ekholm och Sven Winberg. S. 80-89. Stockholm: Skol�verstyrelsen, 1974.

37. Pedagogical Roles in the Classroom. I: Contemporary Research in the Sociology of Education. Ed. by John Eggleston. S. 200-213. London: Methuen, 1974. — �ven som nr 28.

38. Att f�rst� eller inte f�rst� - �r det fr�gan? [To understand or not to understand - is that the question?]. Tills. med Daniel Kall�s. I: Forskning om Utbildning, nr. 2, 1974, s. 17-27. — �ven i: Psykolognytt, nr. 15, 1974, s. 20-23.

39. Myten om styrgruppen. [The myth of the steering group] I: Forskning om Utbildning, nr. 2, 1974, s. 43-45.

1975

40. A Contribution to the Analysis of Arithmetic Teaching and Learning. A paper presented at the first DIMO-Workshop 31st of August-5th of September 1975 in Wasserlos, BRD. M�lndal: Institute of Education, University of G�teborg, 1975. 20 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 45) (MAP-gruppen 1975:14) (PUMP 8) — �ven som nr 43.

41. Analyse von Curriculumprozessen - der engere Ansatz: Curriculumprozess als Instruktionsgeschehen. [Analysis of curriculum processes - the narrow design: Curriculum processes as teaching processes] �vers. till tyska av Wolfgang-P. Teschner. G�teborg: Institute of Education, 1975. 22 s. (Reports from the Institute of Education, University of G�teborg 43) (MAP-gruppen 1975:1) — �ven som nr 44.

42. V�rdyrkesutbildning. En studie av teoretiska modeller och forskningsstrategier. [The training of nurses. A study of theoretical models and research strategies] Tills. med Britt Johansson. M�lndal: Pedagogiska institutionen, 1975. 64 s. (MAP-gruppen 1975:4) (PASS-projektet 1)

43. A Contribution to the Analysis of Arithmetic Teaching and Learning. Tills. med Wiggo Kilborn. I: Schriftenreihe des IDM 5/1975. Herausgegeben von H. Bauersfeld, M. Otte, H. G. Steiner. S. 75-95. Bielefeld: Universit�t Bielefeld, Institut f�r Didaktik der Mathematik, 1975. — �ven som nr 40.

44. Analyse von Curriculumprozessen - der engere Ansatz: Curriculumprozess als Instruktionsgeschehen. [Analysis of curriculum processes - the narrow design: Curriculum processes as teaching processes] I: Curriculum-Handbuch. Band 1. Herausgeber: Karl Frey in Zusammenarbeit mit Frank Achtenhagen, Henning Haft, Hans-D. Haller, Uwe Hameyer, Hans A. Hesse, Gotthilf G. Hiller, Wolfgang Klafki, Wolfgang-P. Teschner, Edmund A. van Trotsenburg, Christoph Wulf. S. 220-233. M�nchen: R. Piper & Co. Verlag, 1975. — �ven som nr 41.

45. S�S-medlen. En �tg�rdsv�rdering i fem kommuner. [The S�S-resources. An evaluation of the use of the resources in five districts] Tills. med Wiggo Kilborn, under medverkan av Hans Lindgren, Bengt Pettersson. I: C. Ahrnbom:Rapport �ver s�rskilda �tg�rder p� skolomr�det. L�s�ret 1974/75. Bil. 2. 65 s. Stockholm: Skol�verstyrelsen, 1975. (MAP-gruppen 1975:11)

46. Educational Psychology: Its Scope and Limits. Tills. med Daniel Kall�s. I: British Journal of Educational Psychology, vol. 45, pt. 2, 1975, s. 111-121.

1976

47. An Enquiry concerning Curriculum: Foundations for Curriculum Change. Tills. med Daniel Kall�s. M�lndal: Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet, 1976. 87, 14 s. (MAP-gruppen 1976:3)

48. Experimentgymnasiet - En besvarande utv�rdering. [The experimental upper secondary school - A responsive evaluation] Tills. med Ingrid Carlsson. M�lndal: Pedagogiska institutionen, G�teborgs Universitet, 1976. 125 s. (Rapporter fr�n Pedagogiska institutionen, G�teborgs universitet 147) (MAP-gruppen 1976:7)

49. Lessons from a Comprehensive School System for Theory and Research on Curriculum. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association in San Fransisco, as part of an invited symposium entitled "Some Recent European Approaches to Curriculum Theory and Development", April 20, 1976. Tills. med Daniel Kall�s. Stockholm: Department of Educational Research, School of Education [1976]. 77 s. (Research report 03 1976) (MAP-gruppen 1976:2) — Reviderad version i nr 63.

50. Till fr�gan om SIA-reformen och utv�rdering. [On evaluation and the SIA-reform] Pedagogiska institutionen, L�rarh�gskolan i Stockholm, 1976. 25 s. (Rapport nr. 9 1976 fr�n pedagogiska institutionen vid L�rarh�gskolan i Stockholm)

51. A Brief Survey of the Swedish School Reform. S. 1-9. I: nr 58.

52. Educational Research and Educational Policy. Some notes on strategic elements in the links between curriculum development and educational research. I: Schriftenreihe des IDM 6/1975. Herausgegeben von H. Bauersfeld, M. Otte, H. G. Steiner. S. 327-340. Bielefeld: Universit�t Bieldefeld, Institut f�r Didaktik der Mathematik, 1976.

53. Introduction; Purpose and Comments; The Papers. Tills. med Daniel Kall�s. S. 1-14. I: nr 59.

54. Preface. S. i-iv. I: nr 59.

55. Undervisningsforskning och social reproduktion. [Research on teaching and social reproduction] Tills. med Staf Callewaert. I: J�mlikhetsmyt och klassherrav�lde. Red. av Svante Lundberg, Staffan Selander och Ulf �hlund. S. 74-94. Lund: Cavefors, 1976.

56. Von der Bildungsforschung zur bildungspolitischen Entscheidung �ber die Curriculumreform. [From educational research to educational policy considerations concerning curriculum reforms] I: Bedingungen und Modelle der Curriculuminnovation. Bericht �ber das CERI/IPN-Seminar vom 28. September bis 11. Oktober 1975 in Schliersee/Obb. Hrsg.: Uwe Hameyer, Kurt Aregger, Karl Frey. S. 118-129. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 1976.

57. L�rarnas m�jligheter �r begr�nsade n�r l�roplanerna �r �verfyllda. [The means of the teachers are limited when curricula are crowded] I: Utbildningstidningen, nr. 6, 1976, s. 223-225.

58. Educational Evaluation: the Case of Sweden. [Red. av Ingemar F�gerlind och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Pedagogiska institutionen, L�rarh�gskolan i Stockholm, 1976] [110 s.]

59. Relating Theory to Practice in Educational Research. A report on an international conference held in Bielefeld 13-17 December 1976. [Red. av Michael Otte i samarbete med R. Bromme, D. Kall�s, U. Lundgren, Th. Mies och D. Walker.] Bielefeld: Institut f�r Didaktik der Mathematik der Universit�t Bielefeld, 1976. 149 s. (Materialen und Studien Band 6)

1977

60. Breve Introdu��o � Avalia��o em Educa��o. [A brief introduction to educational evaluation] Tills. med Am�lia Mendonca Oliveira och Emilia Ribeiro Pedro. Lisboa: Gabinete de Estudos e Planeamento, Minist�rio da Educa��o e Cultura, 1977. 26 s. (Estudos de Avalia��o)

61. Demand for Pre-service and In-service Training and Education in Portugal. Report on the main findings and recommendations of the SIDA/Stockholm institute of education mission to Portugal on June 20th-July 23rd 1977. [Tills. med Per Eklund, Stefan Haglund, Oscar Wiklund, Olle �sterling. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, 1977] 91, 3 s.

62. Model Analysis of Pedagogical Processes. Lund: Liber L�romedel/CWK Gleerup, 1977. 285 s. (MAP-gruppen 1977:6) (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 2; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 2) — S. 24-38 �ven i: Curriculum & Instruction. Alternatives in Education. Ed. by Henry A. Giroux, Anthony N. Penna, William F. Pinar. S. 198-208. Berkeley, Calif.: McCutchan Publishing Corporation, 1981. — S. 24-38 �ven i: The Hidden Curriculum and Moral Education: Deception or Discovery?. Ed. by Henry Giroux and David Purpel. S. 185-196. Berkeley, California: McCutchan Publishing Company, 1983. — Reviderad upplaga i nr 107.

63. Lessons from a Comprehensive School System for Curriculum Theory and Research. Tills. med Daniel Kall�s. I: Curriculum Studies, vol. 9, no. 1, 1977. S. 3-20. — Reviderad version av nr 49. — �ven som nr 85, nr 141.

64. Maktens l�roplaner. [The curricula of power] I: Utbildningstidningen, nr. 7, 1976, s. 26, 29.

1978

65. Att organisera omv�rlden: Om l�roplansutveckling och l�roplanst�nkande. P.M. till gymnasieutredningen. [To organise the world around us: On curriculum development and curriculum thinking] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1978] 350 s. — Reviderad version i nr 77.

66. Educational Evaluation. Urbana: Center for Instructional Research and Curriculum Evaluation, University of Illinois at Urbana-Champaign, 1978. — Reviderad version i nr 67.

67. Educational Evaluation. A base line for or a legitimation of educational policy. CIRCE, University of Illinois. Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research [1978]. 18 s. (Research Report 02 1978) — Reviderad version i nr 86.

68. Analysen und Modelle am Beispiel von Schweden. [Analyses and models - Sweden as an example] Tills. med Daniel Kall�s. S. 56-123. I: nr 74.

69. Inledning. [Introduction] Tills. med Lars-Olof Jiveskog och Kerstin Mattsson. S. 4-12. I: nr 76.

70. Inledning. [Introduction] Tills. med Lars-Olof Jiveskog och Kerstin Mattsson. S. 1-2. I: nr 75.

71. Undervisningsspr�ket. [The teaching language] S. 137-173. I: nr 75.

72. Using Evaluation to Monitor Educational Change. I: Monitoring Ongoing Programs. Guest editor Donald L. Grant. S. 75-86. Washington, London, San Fransisco: Jossey-Bass Inc. Publishers, 1978. (New directions for program evaluation 3, 1978)

73. Att f�r�ndra undervisning: en fr�ga om vilja eller skola? [To change teaching: A question of will or shall?] Tills. med Christina Gustafsson. I: Forskning om Utbildning, nr. 3, 1978, s. 42-48.

74. Curriculumreform unter europ�ischen Perspektiven. [Curriculum reforms in a European perspective] Tills. med Kurt Aregger, Karl Frey och Daniel Kall�s. Frankfurt am Main, Berlin, M�nchen: Diesterweg; Aarau, Frankfurt am Main: Sauerl�nder, 1978. 135 s.

75. Spr�k och socialisation. [Language and socialisation] En symposierapport under redaktion av Lars-Olof Jiveskog, Ulf P. Lundgren och Kerstin Mattsson. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, 1978. 273 s. (Rapport 3 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion)

76. Utv�rdering inom utbildningens omr�de. En konferensrapport. [Educational evaluation. A conference report] Rapport fr�n en konferens om pedagogisk utv�rdering 3-5 februari 1977 arrangerad av Nordisk F�rening f�r Pedagogisk forskning och pedagogiska institutionen, L�rarh�gskolan i Stockholm. [Red. av] Lars-Olof Jiveskog, Ulf P. Lundgren och Kerstin Mattsson. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik [1978]. 225 s. (Rapport fr�n institutionen f�r pedagogik vid H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm 4 1978)

1979

77. Att organisera omv�rlden. En introduktion till l�roplansteori. [To organise the world around us. An introduction to curriculum theory] Stockholm: LiberF�rlag p� uppdrag av Gymnasieutredningen, 1979. 248 s. (Publica) — 2:a uppl. 1981. 3:e uppl. 1983. 4:e uppl. 1989: Stockholm: Utbildningsf�rlaget, 1989.— Reviderad version av nr 65.

78. Curriculum as a Pedagogical Problem. Tills. med Daniel Kall�s. Lund: LiberL�romedel/CWK Gleerup, 1979. 132 s. (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 7; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 4)

79. School Curricula: Content and Structure and Their Effects on Educational and Occupational Careers. [Article presented for an invited address on an international conference on guidance and the school curriculum 2 - 6 July, 1979, at Cambridge University, England.] Stockholm: Stockholm Institute of Education [1979]. 56 s. (Reports on Education and Psychology nr. 2 1979)

80. Background; The Conceptual Framework. S. 5-35. I: nr 89.

81. F�rord. [Preface] I: Margaret Donaldson: Hur barn t�nker. S. 7-8. Lund: LiberL�romedel, 1979.

82. F�rord. [Preface] S. 7-9. I: nr 90.

83. F�rord. [Preface] I: Christina Gustafsson och Elisabet Lindqvist: Arbeta sj�lvst�ndigt i skolan. S. 5-8. Stockholm: Wahlstr�m & Widstrand, 1979. (W & W serien 482)

84. Introduction. Tills. med Sten Pettersson. S. 1-4. I: nr 89.

85. Lessons from a Comprehensive School System for Curriculum Theory and Research. Tills. med Daniel Kall�s. I: New Directions in Curriculum Studies. Ed. & introduced by Philip H. Taylor. S. 97-114. The Falmer Press, 1979. — �ven som nr 63, nr 141.

86. Educational Evaluation. A Basis for, or a Legitimation of, Educational Policy. I: Scandinavian Journal of Educational Research, 23, 1979, s. 31-45. — Reviderad version av nr 67.

87. Framtidens skola b�rjar i de demokratiska processerna. [The school of the future begins in the democratic processes] I: Skolv�rlden, nr. 16, 1979, s. 28-30.

88. Noteringar om den nya utbildningsteknologin. [Notes on the new educational technology] I: Utbildningstidningen, nr. 8, 1979, s. 10-11.

89. Code, Context and Curriculum Processes.Seven papers presented at the annual meeting of the American Educational Research Association 1979. Edited by Ulf P. Lundgren & Sten Pettersson. Lund: LiberL�romedel/CWK Gleerup, 1979. 173 s. (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 6; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 3)

90. Michail Jarosjevskij: 1900-talets psykologi. Den psykologiska vetenskapens utveckling i Europa, USA och Sovjetunionen. [The psychology of the 20th century. The development of psychological science in Europe, USA and USSR] Bearbetning av Ulf P. Lundgren. �vers�ttning: Philippa Wiking. Stockholm: Wahlstr�m & Widstrand, 1979. 300 s. (ALMA-serien 98)

1980

91. Att v�rdera utbildning. Del 1. En introduktion till pedagogisk utv�rdering. [To appraise education. Vol. 1: An introduction to educational evaluation] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. Stockholm: Wahlstr�m & Widstrand, 1980; copyright: 1979. 163 s. (ALMA-serien 103) — 2:a uppl. 1980. 3:e uppl. 1985.

92. The Development of School Curricula as a Context for Work. [Preliminary discussion and summary of a report that will be published by OECD] Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research, 1980. 72 s. (Reports on Education and Psychology nr. 4, 1980)

93. F�rest�llningar om yrken. En studie om grundskoleelevers uppfattning om yrken. [Conceptions of work. A study of comprehensive school children's ideas of professions and vocations] Tills. med Donald Broady, Kerstin Mattsson och Barbro Nydahl. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, 1980. 198 s. (Rapport 9 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion)

94. F�rord. [Preface] Tills. med Sven G. Hartman. S. 7-8. I: nr 99.

95. Inledning. [Introduction] Tills. med Sven G. Hartman. S. 9-37. I: nr 99.

96. Inledning. [Introduction] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. S. 7-10. I: nr 100.

97. Utv�rdering och rationell utbildningsplanering. [Evaluation and the rational planning of education] I: Oppf�ljning av m�nsterplanens intensjoner. Oslo: Grunnskoler�det, 1980.

98. Skolarbetet �ndras inte i takt med debattens kast och krumbukter... [School work does not change with the ups and downs of the debate] Tills. med Kjell H�rnqvist. I: L�rartidningen-Svensk skoltidning, nr. 26, 9 okt. 1980, s. 18-21.

99. Individ, skola och samh�lle. Pedagogiska texter av John Dewey. [Individual, school and society. Pedagogical texts by John Dewey] Urval, inledning och kommentarer av Sven G. Hartman och Ulf P. Lundgren. 162 s. Stockholm: Natur och Kultur, 1980. — 2:a uppl. 1991.

100. Karri�r och levnadsbana. En antologi om studie- och yrkesval. [Career and personal development. An anthology on the choice of courses and occupations] Red. av Sigbrit Franke-Wikberg och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Wahlstr�m & Widstrand, 1980. 248 s. (ALMA-serien 106)

1981

101. A caminho duma reforma do ensino secund�rio unificado. [On the way to a reform of the secondary level of the comprehensive school] Relat�rio final de avalia��o do ensino secund�rio unificado. Tills. med Emilia Riberio Pedro, Leonor Cunha Leal, Marie-Anne Colliander, Maria de Lurdes Costa, Maria de Lurdes Coutinho, Stefan Haglund. Gabinete de estudos e planeamento, Minist�rio da Educa��o e das Universidades, 1981. 553 s. (Projecto de avalia��o do ensino secund�rio unificado)

102. Curriculumentwicklung in Schweden. [Curriculum development in Sweden] Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research, 1981. 47 s.

103. Curriculum Development and the Quality of Education. Groningen: R.I.O.N. [Research Instituut voor het Onderwijs in het Noorden, University of Groningen, The Netherlands], 1981.

104. Education as a Context for Work. Opening address to the annual meeting for the Australian Association for Research in Education, Sydney, the 6th of November, 1980. Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research, 1981. 42 s. (Reports on Education and Psychology nr. 1, 1981) — �ven som nr 120.

105. The Educational Response to the Changing Needs of Youth: Curriculum as a Context for Work. Paris: OECD/Centre for Educational Research and Innovation, 1981. 58 s. — �ven som: Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, u �. 58 s. (Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial)

106. The Invisible Work and the Visible School. Paper presented at the European Forum Conference, 11-12 April 1981 Cardiff, Wales. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik [1981]. 40 s. (Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial) — Portugisisk version i nr 108, nr 135.

107. Model Analysis of Pedagogical Processes. 2nd edition. Lund: Liber L�romedel/CWK Gleerup, 1981. 295 s. (Stockholm Institute of Education, Department of Educational Research: Studies in Education and Psychology 9; Studies in Curriculum Theory and Cultural Reproduction 5) — Reviderad upplaga av nr 62.

108. O trabalho invis�vel e a escola vis�vel. [The invisible work and the visible school] [Lisboa: Comiss�o Instaladora de um Curso para Forma��o de Formadores, 1981] 28 s. — �ven i nr 135. — Engelsk version i nr 106.

109. Anteckningar fr�n en konferens om S�:s l�roplansarbete. [Notes from a conference on the curriculum work of the National Board of Education] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 15-53. I: nr 125.

110. F�rord. [Preface] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. S. 7-12. I: nr 124.

111. F�rord. [Preface] Tills. med Christina Gustafsson. S. 1-5. I: nr 127.

112. F�rord. [Preface] I: Lars Lundman: Forskning om l�rare. S. 5-11. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, rapport 2 1981. (Rapport 11 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion)

113. F�rord. [Preface] I: Donald Broady: Den dolda l�roplanen. KRUT-artiklar 1977-1980. S. 9-12. Stockholm: Symposion Bokf�rlag, 1981.

114. F�rord. [Preface] I: Bertil Gustafsson, Eva Stigebrandt och Roger Ljungvall: "Den dolda l�roplanen". S. 7-9. V�llingby: Liber UtbildningsF�rlaget, 1981.

115. Observationsstudier av undervisning. [Observational studies of teaching] Tills. med Christina Gustafsson. S. 9-88. I: nr 127.

116. Progressivism, skolreformer och pedagogik som vetenskap. En f�rel�sning om anv�ndandet av begreppet utveckling inom pedagogiken. [Progressivism, school reforms and education as a science. A lecture on the use of the concept of development within education] S. 9-30. I: nr 126.

117. Die Schwedischen Lehrpl�ne. [The Swedish curricula] I: Curriculumentwicklung im internationalen Vergleich. Herausgeber: Wolfgang H�rner, Dietmar Waterkamp. S. 44-75. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 1981.

118. Vad skall man ha pedagogisk utv�rdering till? [What is the use of educational evaluation?]. I: V�rdera h�gskolan. Sju inl�gg om verksamhetsv�rdering. Sammanst�lld av Ann-Marie Furumark. S. 21-36. Stockholm: UH�-rapport 1981:17. (UH� Verksamhetsv�rdering) (Forskning och utvecklingsarbete f�r h�gskolan)

119. Vad �r pedagogisk utv�rdering? [What is educational evaluation?] Tills. med Sigbrit Franke-Wikberg. S. 13-16. I: nr 124.

120. Education as a Context for Work. Outlines for a Theory on Educational Transmission. I: Australian Educational Researcher, vol. 8, no. 2, 1981, s. 5-29. — �ven som nr 104.

121. Nya l�romedelsutredningen - flera steg tillbaka. [The new commission on teaching material - several steps backwards] Tills. med Erik Wallin. I: Kritisk Utbildningstidskrift, �rg. 5, nr. 17, 1981, s. 66-70.

122. Skolklassen som socialt system [The school class as a social system] I: Forskning om Utbildning, nr. 1, 1981, s. 6-14. — Engelsk version i nr 137.

123. Reformas na escola e avalia��o pedag�gica: O caso da Su�cia. [School reforms and educational evaluation: The case of Sweden] I: [Lisboa:] Di�rio de Not�cias, 18 aug. 1981.

124. Att v�rdera utbildning. Del 2. En antologi om pedagogisk utv�rdering. [To appraise education. Vol. 2: An anthology on educational evaluation] Red. av Sigbrit Franke-Wikberg och Ulf P. Lundgren. Stockholm: Wahlstr�m & Widstrand, 1981. 351 s. (ALMA-serien 110)

125. Fr�n Lgr 69 till Lgr 80.Erfarenheter fr�n S�:s l�roplansarbete. [From the compulsory school curriculum of 1969 to the one of 1980. Experiences from the curriculum work of the National Board of Education] Tillsammans med Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, 1981. 183 s. (Rapport 3 1981) (Rapport 12 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion)

126. Inneh�llsrelaterad pedagogisk forskning.En konferensrapport. [Content-related educational research. A conference report] Red. av Ulf P. Lundgren, Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, 1981. 267 s. (Rapport 9 1981) (Rapport 14 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion)

127. Pedagogisk processanalys: noteringar om metodik. [Educational process analysis. Notes on research methodology] Red. av Christina Gustafsson och Ulf P. Lundgren. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning, Institutionen f�r pedagogik, 1981. 179 s. (Rapport 8 1981) (Rapport 13 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion.)

1982

128. Between Schooling and Education. Notes on curriculum changes within the second generation of school reforms in Sweden. Paper presented at the convention of the American Educational Research Association in New York, 19-23 March, 1982. 37 s. [ERIC: Ed 218193] — �ven som: Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik. 34 s. (Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial)

129. Educational Research. Priorities within educational research in Sweden. Paper presented at the convention of the American Educational Research Association in New York, 19-23 March, 1982. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik [1982]. 11 s. (Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion: Arbetsmaterial)

130. Evaluation of Proposal for Support to the Establishment of a Section for Educational Research and Planning within the Ministry of Education in Swaziland. Tills. med Bj�rn Aggestam. Mbabane, June 1982. [Stockholm:] SIDA, 1982. 20 s.

131. F�rord. [Preface] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 5-6. I: nr 138.

132. Inledning: l�romedlen i skolan och deras samh�lleliga funktioner. [Introduction: teaching materials and their social functions] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 9-15. I: nr 138.

133. L�romedlen i skolan och deras samh�lleliga funktioner: en sammanfattning. [Teaching materials and their social functions: a summary] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 218-226. I: nr 138.

134. Pedagogisk forskning och v�rdpedagogik. [Educational research and care instruction] I: Dokumentation fr�n symposium Omv�rdnadsforskning 16/3 - 17/3 1982. S. 4-11. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning, Institutionen f�r omv�rdnadsforskning, 1982.

135. O trabalho invis�vel e a escola vis�vel. [The invisible work and the visible school] I: Maria de Jesus Lima, Stefan Haglund, com a colabora��o de Luiza Porto, M. L. Marinho Antunes, Rosa Lima, Ulf Lundgren: Escola e mudan�a. O sistema educativo - A escola - A aula - O professor. (Colec��o Ser Professor) (Acordo Luso-Sueco) S. 185-205. Porto: Bras�lia Editora, 1982. — �ven i nr 108. — Engelsk version i nr 106.

136. Utbildning f�r arbete. [Education for work] I: Boken om arbetet. Fakta och id�er f�r undervisning. S. 234-246. Stockholm: LiberUtbildningsf�rlaget, 1982. (Faktabas)

137. The School Class as a Social System. I: Acta Sociologica, vol. 25, no. 2, 1982, s. 187-194. — Svensk version i nr 122.

138. L�roplaner och l�romedel. En konferensrapport. [Curricula and teaching material. A conference report] Red. av Ulf P. Lundgren, Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, 1982. 230 s. (Rapport 13 1982) (Rapport 17 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion)

1983

139. Between Hope and Happening: Text and Context in Curriculum. Victoria, Australia: Deakin University, 1983. 57 s. (ECS 802 Curriculum Theory)

140. Curriculum Development and Educational Quality. I: De kwaliteit van het onderwijs. Redactie: B. Creemers, W. Hoeben, K. Koops. S. 150-160. R.I.O.N. [Research Instituut voor het Onderwijs in het Noorden], Wolters-Noordhoff, 1983. (Onderwijsonderzoek 1)

141. Lessons from a Comprehensive School System for Curriculum Theory and Research. Tills. med Daniel Kall�s. I: Change and Stability in Schooling: The dual quality of educational reform. [Ed. by] Thomas Popkewitz. S. 77-91. Victoria, Australia: Deakin University, 1983. — �ven som nr 63, nr 85.

142. Utbildning och arbete. Ett f�rs�k att best�mma utbildningens f�rh�llande till den samh�lleliga produktionen. [Education and work. An attempt to determine the relationships between education and social production] S. 9-21. I: nr 146.

143. F�rbereder skolan f�r dagens och morgondagens arbetsliv? [Does the school prepare for the working life of today and tomorrow?] I: Riksm�tet skolan-arbetslivet. En dokumentation fr�n Riksm�tet Skolan-Arbetslivet 8-10 februari 1983 i Folkets Hus i Stockholm. S. 20-27. (Arbetsliv och utbildning 19/1983)

144. Att utv�rdera utv�rdering. [To evaluate evaluation] Tills. med Bo Lindensj�. I: Forskning om Utbildning, nr. 2, 1983, s. 6-20.

145. Social Production and Reproduction as a Context for Curriculum Theorizing. I: Journal of Curriculum Studies, vol. 15, no. 2, 1983,
s. 143-154.

146. Makt, kontroll och pedagogik. Studier av den kulturella reproduktionen. [Power, control and pedagogics. Studies of the cultural reproduction] Tills. med Basil Bernstein, under medverkan av Gunilla Dahlberg, Janet Holland, Emilia Pedro, Sten Pettersson, Gunnar �s�n. Lund: Liber F�rlag 1983. 216 s.

1984

147. Assessment of Models in Evaluation Research. Tills. med Bo Lindensj�. I: Evaluation Research. Proceedings from the MURA Symposium. Editors: Claes Edlund, G�ran Hermer�n. S. 110-124. Lund: Studentlitteratur, 1984. (Metoder f�r utv�rdering av reformer i arbetslivet 6)

148. Avslutande kommentar: Om l�roplansforskning och m�jligheter till samordnade perspektiv. [Final remarks: On curriculum research and the possibilities of coordinated perspectives] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 275-279. I: nr 153.

149. F�rord. [Preface] Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 5-6. I: nr 153.

150. Inledning: Makt och kontroll �ver l�roplaner - vad best�mmer l�roplaners inriktning? [Introduction: Power and control over curricula - what decides the direction of curricula?]Tills. med Gunilla Svingby och Erik Wallin. S. 9-26. I: nr 153.

151. "Ramfaktorteorins" historia [The history of the "frame factor theory"] S. 69-81. I: nr 154.

152. Undervisningens ramar [The frames of teaching] I: Handbok i metodik f�r arbetet inom skola och barnomsorg. Redaktion: Jon Naeslund. S. 267-274. Stockholm: Liber Utbildningsf�rlaget, 1984. (Faktabas)

153. Makten �ver l�roplaner. En konferensrapport. [The power over curricula. A conference report] Red. av Ulf P. Lundgren, Gunilla Svingby och Erik Wallin. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, 1984. 279 s. (Rapport 9 1983) (Rapport 21 fr�n Forskningsgruppen f�r l�roplansteori och kulturreproduktion)

154. Skeptron 1. Texter om l�roplansteori och kulturreproduktion utgivna av Donald Broady och Ulf P. Lundgren. Tema: R�tten att tala. Stockholm: Symposion Bokf�rlag, 1984. 108 s.

1985

155. Evaluation of the Support to the Unit for Educational Research and Planning within the Ministry of Education in Swaziland and Recommendations for Bilateral Support. [Stockholm:] SIDA, 1985.

156. Utv�rderingar - begrepp och modeller. Erfarenheter fr�n pedagogiska utv�rderingar. [Evaluations - concepts and models. Experiences from educational evaluations] Stockholm: Stockholms universitet, F�rvaltningsh�gskolan, 1985. 14 s. (F�rvaltningsh�gskolans rapportserie 6)

157. Curriculum from a Global Perspective. I: Current Thought on Curriculum. 1985 ASCD Yearbook. [Ed. by Alex Molnar] S. 119-136. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, VA 22314, 1985.

158. Curriculum Pacing. Tills. med Marie-Anne Colliander. I: The International Encyclopedia of Education. Research and Studies. Vol. 2. Editors-in-chief: Torsten Hus�n, T. Neville Postlethwaite. S. 1233-1235. Oxford: Pergamon Press, 1985. — �ven i nr 244.

159. Educational Research and Educational Change: The Case of Sweden. I: Research, Policy and Practice. World Yearbook of Education 1985. Ed. by John Nisbet & Stanley Nisbet. S. 218-230. London: Kogan Page; New York: Nichols Publishing Company, 1985.

160. Frame Factors and the Teaching Process. I: The International Encyclopedia of Education. Research and Studies. Vol. 4. Editors-in-chief: Torsten Hus�n, T. Neville Postlethwaite. S. 1957-1962. Oxford: Pergamon Press, 1985. — �ven som nr 192.

161. M�nniskans verksamhet och det m�nskliga handlandet. Om Enerstvedts avhandling "Mennesket som virksomhet". [Human activity and the actions of humans. On Enerstvedt's dissertation "Man as activity"] I: Sosiologisk �rbok 1985. [Red. Dag �sterberg och Per Otnes] S. 229-247. Oslo: Instituttet for sosiologi, Universitetet i Oslo, 1985.

162. Skarp-projektet. [The Skarp-project] I: Gunnar Berg: Skolans sociala arbetsmilj� - vad forskningen visar. En kunskaps�versikt med genm�len, f�rfattad p� uppdrag av Arbetarskyddsfonden. Lund: Studentlitteratur, 1985, s. 136-138.

163. Om huvuddragen i f�r�ndringarna av det svenska utbildningssystemet. [On main development lines in the Swedish educational system] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, 1985,
s. 295-297.

1986

164. A Case Study on Education and Training Provision at the Post-Compulsory Level in Sweden. Paris: OECD, 1986.

165. Att organisera skolan. Om grundskolans organisation och ledning. [To organise the school. On the organisation and leadership of the comprehensive school] Stockholm: Liber Utbildningsf�rlaget, 1986. 160 s.

166. Politisk styrning och utbildningsreformer. [Political steering and educational reforms] Tills. med Bo Lindensj�. Stockholm: Liber L�romedelsf�rlaget, 1986. 85 s. (Skol�verstyrelsen B 86:3) (Gymnasieskola i utveckling)

167. Quality in Education. The vital roles of teachers. Opening adress to the joint Italy/OECD conference, Rome 6-8 May, 1986. Paris: OECD, 1986.

168. Att skilja det goda fr�n det d�liga. [To distinguish good from bad] Tills. med Bo Lindensj�. I: Utv�rdering av offentlig verksamhet. Den offentliga f�rvaltningens roll i samh�llet. Red. av Ingar Palmlund. S. 95-106. Stockholm: Liber F�rlag, 1986.

169. Den pedagogiske filosofi og Erling Lars Dale. [The philosophy of education and Erling Lars Dale] F�rord till [Preface to]: Erling Lars Dale: Oppdragelse fri fra "mor" og "far". Pedagogikkens grunnlag i det moderne samfunn. S. 15-18. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1986.

170. European Traditions of Curriculum Research: A comparative view. Tills. med Karl Frey. I: Curriculum Research in Europe. Edited by Uwe Hameyer, Karl Frey, Henning Haft, Friedrich Kuebart. Under the Auspices of the Secretary General, Council of Europe [Strasbourg]. S. 9-26. Berwyn: Swets North America Inc.; Lisse: Swets & Zeitlinger B.V., 1986.

171. F�rord. [Preface] I: Skolan som arbetsplats. En sammanfattning av ett forskningsprojekt om l�rares och skolledares arbetsvillkor. S. 5-6. Stockholm: Arbetarskyddsfonden, 1986. (SLAM-projektet) (Arbetarskyddsfondens serie nr. 926, maj 1986)

172. Om centrala begrepp i l�roplaner. [On central concepts in curricula] I: Kunskap och begrepp. Centrala motiv i v�ra l�roplaner. S. 23-35. Stockholm: Liber Utbildningsf�rlaget, 1986. (Skol�verstyrelsen F 86:3/Vad s�ger forskningen?)

173. Pedagogik som vetenskap? [Education as a science?] I: Kunskapens villkor. En antologi om vetenskapsteori och samh�llsvetenskap. Red. av Staffan Selander. S. 77-103. Lund: Studentlitteratur, 1986.

174. Politisk styrning och utbildningsreformer. [Political steering and educational reforms] Tills. med Bo Lindensj�. I: Gymnasieskola i utveckling. N�gra forskningsperspektiv. En symposiedokumentation sammanst�lld av Kenneth Abrahamsson och Mats Myrberg. S. 27-37. Stockholm: Skol�verstyrelsen, 1986. (R 86:29/Rapporter - planering, uppf�ljning, utv�rdering)

175. Skolans och l�rarutbildningens framv�xt. [The progress of the school and of teacher education] I: P� v�g mot en ny grundskoll�rarutbildning. Reflexioner och id�er kring f�ruts�ttningar och intentioner. Red. av �sa Malmros. S. 34-53. Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning, 1986.

176. Skolevurdering - erfarenheter og problemanalyse. [School evaluation - experiences and problem analysis] I: Arbeidskonferense om skolevurdering. Oslo: Kirke og undervisningsdepartementet, 1986.

177. Vad skall man ha l�roplaner till? [What is the use of curricula?] I: Utbildningskvalitet. Villkor och framtidskrav. S. 85-118. Stockholm: Liber, 1986. (Vidare skola)

178. Vart tog klassikerna v�gen? [What happened to the classics?] I: Pedagogikens gr�nser och m�jligheter. En bok till�gnad Kjell H�rnqvist p� hans 65-�rsdag. Red. av Jan-Eric Gustafsson och Ference Marton. S. 14-28. Lund: Studentlitteratur, 1986.

179. Att styra utbildning. [To steer education] Tills. med Bo Lindensj�. I: Nordisk Pedagogik, nr. 3, 1986, s. 173-177.

 

180. Den nygamla didaktiken i Sverige. Del I. [The new-old didactics in Sweden. Part I] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 3, 1986, s. 202-208.

181. Den nygamla didaktiken i Sverige. Del II. [The new-old didactics in Sweden. Part II] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, 1986, s. 268-277.

1987

182. Ansvarsf�rdelning och styrning p� skolomr�det. [Distribution of responsibility and steering within the educational field] Ett beredningsunderlag utarbetat inom utbildningsdepartementet av Lars Du Rietz, Ulf P. Lundgren och Olof Wenn�s. Stockholm: Allm�nna f�rlaget, 1987. 319 s. (DsU 1987:1)

183. Diagnoser av grundl�ggande f�rdigheter i aritmetik bland elever i �rskurserna 3 och 6 i Stockholms skolor. [Diagnostic tests in basic arithmetic in grades 3 and 6 in the schools of Stockholm] Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning, 1987.

184. En id�skiss till ett forskningsinstitut. [An outline for a research institute] Oslo: Norges Allmenvitenskapelige forskningsr�d, 1987.

185. M�lstyrning och l�roplaner. [Steering by goals and curricula] [Stockholm: Utbildningsdepartementet. PM till styrberedningen, 1987]

186. New Challenges for Teachers and Their Education. Council of Europe. Standing Conference of European Ministers of Education, 15th session, Helsinki, 5-7 May 1987. Strasbourg, 1987. 63 s. — Fransk version i nr 188. — Spansk version i nr 208.

187. Notes on Teacher Education, Professionalisation and Decentralisation of Schooling. Paper presented at a conference Six country studies of Teacher Education at Wingspread, Wisconsin, 27-30 October, 1987. Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Studies in Educational Policy and Cultural Reproduction. 75 s.

188. Les nouveaux d�fis pour les enseignants et leur formation. Conseil de l'Europe. Conf�rence permanente des ministres europ�ens de l'�ducation, 15e session, 1987. 63 s. — Engelsk version i nr 186. — Spansk version i nr 208.

189. Post Compulsory Education: New Developments in Sweden. Paris: OECD Directorate for Social Affairs, Manpower and Education. Drafted 30 Dec 1987, dist. 14 January 1988. 34 s. (Education and training after basic education)

190. P�verkan och utv�rdering. [Influence and evaluation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1987]

191. Uppf�ljning och utv�rdering. [Followups and evaluation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet. PM till styrberedningen, 1987]

192. Frame factors. I: The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Ed. by Michael J. Dunkin. S. 525-530. Oxford: Pergamon Press, 1987. — �ven som nr 160.

193. John Dewey in Sweden. Notes on Progressivism in Swedish Education 1900-1945. I: International Perspectives in Curriculum History. Ed. by Ivor Goodson. S. 261-276. London/Sydney/Wolfeboro, New Hampshire: Croom Helm, 1987. [Reprinted by Routledge 1988] — Ungersk version i nr 194.

194. John Dewey sv�dorsz�gban. Jegyzetek a sv�d oktat�s 1900 - 1945 k�z�tti t�rt�net�nek progresszivizmus�r�l. I: Nevel�selm�let �s Iskolakutat�s, VI. �vf., 1. sz., 1987, s. 5-16. — Engelsk version i nr 193.

195. Undervisning, utbildning och kulturreproduktion. [Teaching, education and cultural reproduction] I: Ungdom mot �r 2000. Et nordisk og europeisk perspektiv. S. 154-184. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1987.

196. Didaktikens namn? [The name of didactics?] I: Forskning om Utbildning, vol. 14, nr. 3, 1987, s. 27-38.

1988

197. Address to the Faculty, College of Education, University of Saskatchewan, Saskatoon. March 18, 1988. 54 s.

198. "Social Engineering". Practical versus disciplinary knowledge in Swedish post-war educational planning. Stockholm: National Board of the Universities and Colleges [UH�], 1986. (Studies of Higher Education and Research, 1988:6) 23 s. — Ungersk version i nr 210.

199. Utv�rdering och decentralisering. [Evaluation and decentralisation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1988]

200. Culture, Reproduction and Education. S. 23-48. I: nr 212.

201. Dewey och progressivismen. [Dewey and progressivism] I: Boken om pedagogerna. Huvudredakt�rer: Lars Svedberg och Monica Zaar. S. 107-118. Stockholm: Utbildningsf�rlaget, 1988. Andra helt omarbetade upplagan.

202. Hem och familj i folkskolans l�roplaner. [Home and family in the primary school curriculum] [Recension av Ulla Johansson: Att skolas f�r hemmet, 1987] I: Utbildningshistoria 1988. Red. av Gunnar Richardson. S. 196-204. [Uppsala:] F�reningen f�r svensk undervisningshistoria, 1988. (�rsb�cker i svensk undervisningshistoria, �rg�ng LXVIII, 1988, volym 162)

203. L�roplanen som pedagogiskt och politiskt instrument. [Curriculum as an educational and political instrument] [Recension av Tomas Englund: Curriculum as a Political Problem, 1986] I: Utbildningshistoria 1988. Red. av Gunnar Richardson. S. 182-189. [Uppsala:] F�reningen f�r svensk undervisningshistoria, 1988. (�rsb�cker i svensk undervisningshistoria, �rg�ng LXVIII, 1988, volym 162)

204. Pedagogik som arbete och som kunskap. [Education as work and as knowledge] I: Nya tider - Nya yrken. En antologi om tj�nstemannayrken p� 90-talet. [Redakt�r Ingrid Wahlund] S. 197-209. Stockholm: TCO, 1988.

205. Varf�r �r dagens skola som den �r? [Why is the school of today the way it is?] I: Grundskolan 25 �r. Jubileumsbok Skola i utveckling. S. 110-116. Stockholm: Skol�verstyrelsen och Utbildningsf�rlaget, 1988. (Skol�verstyrelsen B 88:3)

206. Den nygamla didaktiken. [The new-old didactics] I: Didactica Minima, nr. 7, 1988, s. 13-27.

207. The Development of the Middle School in Sweden: Research and Evaluation. I: International Journal of Educational Research, vol. 12, no. 5, 1988, s. 481-495.

208. Nuevos desaf�os para los profesores y para la formaci�n del profesorado. I: Revista de Educaci�n [Madrid], n�m. 285, enero-abril 1988, s. 291-328. — Engelsk resp. fransk version i nr 186, nr 188.

209. Skolans ansvar. [The responsibility of the school] [Recension av Maurice Kogan: Education Accountability, 1986] I: Forskning om Utbildning, nr. 1, 1988, s. 48-49.

210. Social Engineering: practical versus disciplinary knowledge in Swedish post-war educational planning. I: Nevel�selm�let �s Iskolakutat�s, VII. �vf., 4. sz�m., 1988, s. 5-36. — Engelsk version i nr 198.

211. Varf�r �r dagens skola som den �r? [Why is the school of today the way it is?] I: Kritisk Utbildningstidskrift, nr. 49, nr 1. 1988, s. 17-22.

212. Challenge Future Through Your Culture. Proceedings of the symposium in pedagogics, 12th-15th June 1988 Lule� Sweden. Ed. by Henning Johansson, Ulf P. Lundgren, Thomas S. Popkewitz. Lule�: CENTEK [1988]. 222 s.

1989

213. Kunskaper i aritmetik och probleml�sning. En utv�rdering i �rskurserna 3, 4, 6 och 7 i Stockholms skolor. [Knowledge in arithmetic and problem solving. An evaluation in grades 3, 4, 6 and 7 in the schools of Stockholm] Tills. med Sten Pettersson och Ann-Christin Santesson. Stockholms skolf�rvaltning. [1989] 49 s. (Rapporter fr�n Stockholms skolor 1989:3)

214. Report on International Conference on Teacher Training for Basic Education. Paris: OECD/CERI 1989.

215. An open Europe. Teachers for Education - Education for Teachers. Opening Address to the 14th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe. S. 1-15. I: ATEE 14th Annual Conference. Kristianstad, Sweden 3-8 September 1989. Perspectives for teacher education in an open Europe. Ed. Per-Erik Michaelsson. [Association for teacher education in Europe. Secretariat: Rue de la Concorde 60, B-1050 Brussels (Belgium)] [1989]

216. Att utv�rdera utbildning och att styra den. [To evaluate education and to steer it] I: Skolan och utv�rderingen. Fem professorer tar ordet. Red. av Sigbrit Franke-Wikberg. S. 81-104. Stockholm: HLS f�rlag, 1989.

217. Educational Research and the Language of Education. I: The Struggle for Democratic Education. Equality and participation in Sweden. Ed. by Stephen J. Ball and Staffan Larsson. S. 191-210. New York: Falmer Press, 1989.

218. Lokala arbetsplaner - en bakgrund. [Local work plans - a background] S. 6-20. I: nr 226.

219. Om att v�lja framtid i det moderna samh�llet med s�rskild h�nsyn tagen till skeppsbrott och torskfiske. [On how to choose your future in modern society, with special respect to shipwrecking and code fishing] I: Perspektiv p� v�gledning. En festskrift till Stig Persson. Redakt�rer: Ragnar Eliasson, Agneta Fry, Ingegerd Odmark, Lena Wollin. S. 10-13. Stockholm: HLS F�rlag, 1989.

220. Synthesis of the 14th conference. S. 44-46. I: ATEE 14th Annual Conference. Kristianstad, Sweden 3-8 September 1989. Perspectives for teacher education in an open Europe. Ed. Per-Erik Michaelsson. [Association for teacher education in Europe. Secretariat: Rue de la Concorde 60, B-1050 Brussels (Belgium)] [1989]

221. Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi. [Education and psychology. On the philosophy of John Dewey] I: Oppdragelse til det moderne. �mile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Pierre Bourdieu. Red. av Harald Thuen og Sveinung Vaage. S. 121-146. Oslo: Universitetsforlaget, 1989.

222. Bridging Gulfs Within and Between East and West. [Reply to Attila Horvath] I: Paideusis. Journal of the Canadian Philosophy of Education Society, vol. 2, no. 2, 1989, s. 15-18.

223. El desarrollo de la escuela media comprensiva en Suecia. Investigaci�n y evaluaci�n. [The development of the Swedish middle school. Research and evaluation] I: Revista de Educaci�n [Madrid], n�m. 289, mayo-agosto 1989, s. 109-127.

224. Del 2. Ekspertvurdering fra OECD. [Part 2. Expert evaluation from OECD] [Tills. med M. O'Donoghue och Maurice Kogan] I: OECD-vurdering av norsk utdanningspolitikk. Norsk rapport til OECD. Ekspertvurdering fra OECD. (Kirke- og undervisningsdepartementet; Kultur- og vitenskapsdepartementet; OECD) S. 109-176. Oslo: Aschehoug, 1989. — Engelsk version i nr 233.

225. F�rord. [Preface] I: Gert Z. Nordstr�m: Bilden i det postmoderna samh�llet. S. 9-10. Stockholm: Carlssons Bokf�rlag, 1989.

226. Lokala arbetsplaner - vad �r det? [Local working plans - what is that?] Tills. med Gerd Arfwedsson och Gerhard Arfwedsson. Stockholm: HLS f�rlag, 1989. 48 s. (H�ften f�r didaktiska studier, nr. 16, 1989)

227. Perspektiv p� didaktiken. N�gra personliga reflektioner. [Perspectives on didactics. Some personal reflections] I: Didactica Minima, nr. 8, 1989, s. 59-64.

228. F�rs�ksverksamhet med tre�rig yrkesutbildning i gymnasieskolan. F�rsta �ret. [Experiment with a three-year vocational training. The first year] Stockholm: Allm�nna f�rlaget, 1989. (SOU 1989:90)

229. 6 000 platser och 10 000 platser f�r f�rs�k i gymnasieskolan. Hur, var och varf�r? [6 000 places and 10 000 places for experiments in upper secondary school. How, where and why?] Bet�nkande av utredningen ang�ende utv�rdering av f�rs�ksverksamheten med tre�rig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan. Stockholm: Utbildningsdepartementet. (SOU 1989:106).

1990

230. Kunskaper i aritmetik och probleml�sning. En utv�rdering i �rskurserna 3, 4, 6 och 7 i Stockholms skolor. [Knowledge in arithmetic and problem solving. An evaluation in grades 3, 4, 6 and 7 in the schools of Stockholm] Tills. med Sten Pettersson och Ann-Christin Santesson. Stockholms skolf�rvaltning. [1990] 31 s. (Rapporter fr�n Stockholms skolor 1990:3)

231. M�lstyring og evaluering i norsk skole. [Steering by goals and evaluation in Norwegian schools] Slutrapport fra EMIL-prosjektet, NORAS/LOS-i-utdanning, 25. mai 1990. Tills. med Marit K. Granheim. Oslo: Norges r�d for anvendt samfunnsforskning. [1990] 47 s. (LOS-notat nr. 7 1990)

232. Educational policy-making, decentralisation and evaluation. S. 23-41. I: nr 238.

233. Part One. The examiners' report. [Tills. med M. O'Donoghue och Maurice Kogan] I: Reviews of National Policies for Education. Norway. S. 7-61. Paris: OECD, 1990. — Norsk version i nr 224.

234. Hva er utfordringen for en fremtidsrettet utdanning? [What are the demands on a future-oriented education?] I: Utfordringer for utdanningsforskningen. S. 19-28. Oslo: NAVF. Program for utdanningsforskning, 1990.

235. Introduction. Tills. med Marit Granheim och Maurice Kogan.
S. 9-11. I: nr 238.

236. OECD-rapporten - en bakgrunn. [The OECD-report - a background] S. 25-46. I: nr 239.

237. L�rarutbildning och didaktik. [Teacher education and didactics] I: Didactica Minima, nr. 14, nr. 3 1990, s. 6-9.

238. Evaluation as Policymaking. Introducing evaluation into a national decentralised educational system. Ed. by Marit Granheim, Maurice Kogan and Ulf Lundgren. London: Jessica Kingsley Publishers, 1990. 256 s.

239. Utdanningskvalitet - styrbar eller ustyrlig? [Quality of education: possible to monitor or not?] Redakt�rer: Marit Granheim, Ulf P. Lundgren og Tom Tiller. Oslo: Tano, 1990. 411 s.

240. B�rs - Kontor - Katedral? Evaluering av NAVFs utredningsinstitutt. Rapport fra Evalueringsutvalget. Delinstilling fra Organisasjonsutvalget. [Market - Office - Cathedral? The evaluation of the NAVF institute] [Tills. med Elisabeth Helander, Ruth Kleppe, Rolf I. Pedersen, Rune Premfors, Ola Stafseng] Oslo: Norges Allmenvitenskapelige forskningsr�d, 1990. 120 s.

241. Utv�rdering av f�rs�ksverksamheten med 3-�rig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan. [Evaluation of the experiment with a three-year vocational training in upper secondary school] Stockholm: Allm�nna f�rlaget. (SOU 1990:75) (UGY rapport 2)

1991

242. Att utv�rdera barnomsorg. Om decentralisering, m�lstyrning och utv�rdering av barnomsorgen och dess pedagogiska verksamhet. [To evaluate child care. On decentralisation, steering by goal and the evaluation of child care and its pedagogical activity] Tills. med Gunilla Dahlberg och Gunnar �s�n. Stockholm: HLS f�rlag i samarbete med Socialdepartementet, 1991. 108 s.

243. Between Education and Schooling: Outlines of a diachronic curriculum theory. Geelong, Victoria, Australia: Deakin University, 1991. 73 s. — Spansk version: Teor�a del curriculum y escolarizaci�n. Traducci�n de: Caridad Clemente Aparicio. Madrid: Ediciones Morata, 1992.

244. Curriculum Pacing. Tills. med Marie-Anne Colliander. I: The International Encyclopedia of Curriculum. Ed. by Arieh Lewy. S. 389-391. Oxford: Pergamon Press, 1991. — �ven i nr 158.

245. Nittiotal. [Nineties] I: Med viten og vilje mot et laererrikt samfunn? Perspektiver p� norsk laererutdanning. [Knowingly and willingly towards a society full of teachers? Perspectives on teacher education in Norway] Red. av Kari Sannerholt Melbostad, Kirsti Kolle Gr�ndahl, Inge L�nning og Nils Maehle. S. 303-312. Oslo: Universitetsforlaget, 1991.

246. Steering by Goals and Evaluation in the Norwegian Education System: a report from the EMIL project. Tills. med Marit K. Granheim. I: Journal of Curriculum Studies, vol. 23, no. 6, 1991, s. 481-505.

247. Kan utbildningens kvalitet styra kvaliteten? [Can the quality of education steer quality?] I: Skolen i Norden, nr. 1, 1991, s. 3-5.

180. Den nygamla didaktiken i Sverige. Del I. [The new-old didactics in Sweden. Part I] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 3, 1986, s. 202-208.

 

181. Den nygamla didaktiken i Sverige. Del II. [The new-old didactics in Sweden. Part II] I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, 1986, s. 268-277.

1987

182. Ansvarsf�rdelning och styrning p� skolomr�det. [Distribution of responsibility and steering within the educational field] Ett beredningsunderlag utarbetat inom utbildningsdepartementet av Lars Du Rietz, Ulf P. Lundgren och Olof Wenn�s. Stockholm: Allm�nna f�rlaget, 1987. 319 s. (DsU 1987:1)

183. Diagnoser av grundl�ggande f�rdigheter i aritmetik bland elever i �rskurserna 3 och 6 i Stockholms skolor. [Diagnostic tests in basic arithmetic in grades 3 and 6 in the schools of Stockholm] Stockholm: H�gskolan f�r l�rarutbildning, 1987.

184. En id�skiss till ett forskningsinstitut. [An outline for a research institute] Oslo: Norges Allmenvitenskapelige forskningsr�d, 1987.

185. M�lstyrning och l�roplaner. [Steering by goals and curricula] [Stockholm: Utbildningsdepartementet. PM till styrberedningen, 1987]

186. New Challenges for Teachers and Their Education. Council of Europe. Standing Conference of European Ministers of Education, 15th session, Helsinki, 5-7 May 1987. Strasbourg, 1987. 63 s. — Fransk version i nr 188. — Spansk version i nr 208.

187. Notes on Teacher Education, Professionalisation and Decentralisation of Schooling. Paper presented at a conference Six country studies of Teacher Education at Wingspread, Wisconsin, 27-30 October, 1987. Stockholm: Stockholm Institute of Education, Department of Studies in Educational Policy and Cultural Reproduction. 75 s.

188. Les nouveaux d�fis pour les enseignants et leur formation. Conseil de l'Europe. Conf�rence permanente des ministres europ�ens de l'�ducation, 15e session, 1987. 63 s. — Engelsk version i nr 186. — Spansk version i nr 208.

189. Post Compulsory Education: New Developments in Sweden. Paris: OECD Directorate for Social Affairs, Manpower and Education. Drafted 30 Dec 1987, dist. 14 January 1988. 34 s. (Education and training after basic education)

190. P�verkan och utv�rdering. [Influence and evaluation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1987]

191. Uppf�ljning och utv�rdering. [Followups and evaluation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet. PM till styrberedningen, 1987]

192. Frame factors. I: The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Ed. by Michael J. Dunkin. S. 525-530. Oxford: Pergamon Press, 1987. — �ven som nr 160.

193. John Dewey in Sweden. Notes on Progressivism in Swedish Education 1900-1945. I: International Perspectives in Curriculum History. Ed. by Ivor Goodson. S. 261-276. London/Sydney/Wolfeboro, New Hampshire: Croom Helm, 1987. [Reprinted by Routledge 1988] — Ungersk version i nr 194.

194. John Dewey sv�dorsz�gban. Jegyzetek a sv�d oktat�s 1900 - 1945 k�z�tti t�rt�net�nek progresszivizmus�r�l. I: Nevel�selm�let �s Iskolakutat�s, VI. �vf., 1. sz., 1987, s. 5-16. — Engelsk version i nr 193.

195. Undervisning, utbildning och kulturreproduktion. [Teaching, education and cultural reproduction] I: Ungdom mot �r 2000. Et nordisk og europeisk perspektiv. S. 154-184. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1987.

196. Didaktikens namn? [The name of didactics?] I: Forskning om Utbildning, vol. 14, nr. 3, 1987, s. 27-38.

1988

197. Address to the Faculty, College of Education, University of Saskatchewan, Saskatoon. March 18, 1988. 54 s.

 

198. "Social Engineering". Practical versus disciplinary knowledge in Swedish post-war educational planning. Stockholm: National Board of the Universities and Colleges [UH�], 1986. (Studies of Higher Education and Research, 1988:6) 23 s. — Ungersk version i nr 210.

199. Utv�rdering och decentralisering. [Evaluation and decentralisation] [Stockholm: Utbildningsdepartementet, 1988]

200. Culture, Reproduction and Education. S. 23-48. I: nr 212.

201. Dewey och progressivismen. [Dewey and progressivism] I: Boken om pedagogerna. Huvudredakt�rer: Lars Svedberg och Monica Zaar. S. 107-118. Stockholm: Utbildningsf�rlaget, 1988. Andra helt omarbetade upplagan.

202. Hem och familj i folkskolans l�roplaner. [Home and family in the primary school curriculum] [Recension av Ulla Johansson: Att skolas f�r hemmet, 1987] I: Utbildningshistoria 1988. Red. av Gunnar Richardson. S. 196-204. [Uppsala:] F�reningen f�r svensk undervisningshistoria, 1988. (�rsb�cker i svensk undervisningshistoria, �rg�ng LXVIII, 1988, volym 162)

203. L�roplanen som pedagogiskt och politiskt instrument. [Curriculum as an educational and political instrument] [Recension av Tomas Englund: Curriculum as a Political Problem, 1986] I: Utbildningshistoria 1988. Red. av Gunnar Richardson. S. 182-189. [Uppsala:] F�reningen f�r svensk undervisningshistoria, 1988. (�rsb�cker i svensk undervisningshistoria, �rg�ng LXVIII, 1988, volym 162)

204. Pedagogik som arbete och som kunskap. [Education as work and as knowledge] I: Nya tider - Nya yrken. En antologi om tj�nstemannayrken p� 90-talet. [Redakt�r Ingrid Wahlund] S. 197-209. Stockholm: TCO, 1988.

205. Varf�r �r dagens skola som den �r? [Why is the school of today the way it is?] I: Grundskolan 25 �r. Jubileumsbok Skola i utveckling. S. 110-116. Stockholm: Skol�verstyrelsen och Utbildningsf�rlaget, 1988. (Skol�verstyrelsen B 88:3)

206. Den nygamla didaktiken. [The new-old didactics] I: Didactica Minima, nr. 7, 1988, s. 13-27.

207. The Development of the Middle School in Sweden: Research and Evaluation. I: International Journal of Educational Research, vol. 12, no. 5, 1988, s. 481-495.

208. Nuevos desaf�os para los profesores y para la formaci�n del profesorado. I: Revista de Educaci�n [Madrid], n�m. 285, enero-abril 1988, s. 291-328. — Engelsk resp. fransk version i nr 186, nr 188.

209. Skolans ansvar. [The responsibility of the school] [Recension av Maurice Kogan: Education Accountability, 1986] I: Forskning om Utbildning, nr. 1, 1988, s. 48-49.

210. Social Engineering: practical versus disciplinary knowledge in Swedish post-war educational planning. I: Nevel�selm�let �s Iskolakutat�s, VII. �vf., 4. sz�m., 1988, s. 5-36. — Engelsk version i nr 198.

211. Varf�r �r dagens skola som den �r? [Why is the school of today the way it is?] I: Kritisk Utbildningstidskrift, nr. 49, nr 1. 1988, s. 17-22.

212. Challenge Future Through Your Culture. Proceedings of the symposium in pedagogics, 12th-15th June 1988 Lule� Sweden. Ed. by Henning Johansson, Ulf P. Lundgren, Thomas S. Popkewitz. Lule�: CENTEK [1988]. 222 s.

1989

213. Kunskaper i aritmetik och probleml�sning. En utv�rdering i �rskurserna 3, 4, 6 och 7 i Stockholms skolor. [Knowledge in arithmetic and problem solving. An evaluation in grades 3, 4, 6 and 7 in the schools of Stockholm] Tills. med Sten Pettersson och Ann-Christin Santesson. Stockholms skolf�rvaltning. [1989] 49 s. (Rapporter fr�n Stockholms skolor 1989:3)

214. Report on International Conference on Teacher Training for Basic Education. Paris: OECD/CERI 1989.

215. An open Europe. Teachers for Education - Education for Teachers. Opening Address to the 14th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe. S. 1-15. I: ATEE 14th Annual Conference. Kristianstad, Sweden 3-8 September 1989. Perspectives for teacher education in an open Europe. Ed. Per-Erik Michaelsson. [Association for teacher education in Europe. Secretariat: Rue de la Concorde 60, B-1050 Brussels (Belgium)] [1989]

216. Att utv�rdera utbildning och att styra den. [To evaluate education and to steer it] I: Skolan och utv�rderingen. Fem professorer tar ordet. Red. av Sigbrit Franke-Wikberg. S. 81-104. Stockholm: HLS f�rlag, 1989.

217. Educational Research and the Language of Education. I: The Struggle for Democratic Education. Equality and participation in Sweden. Ed. by Stephen J. Ball and Staffan Larsson. S. 191-210. New York: Falmer Press, 1989.

218. Lokala arbetsplaner - en bakgrund. [Local work plans - a background] S. 6-20. I: nr 226.

219. Om att v�lja framtid i det moderna samh�llet med s�rskild h�nsyn tagen till skeppsbrott och torskfiske. [On how to choose your future in modern society, with special respect to shipwrecking and code fishing] I: Perspektiv p� v�gledning. En festskrift till Stig Persson. Redakt�rer: Ragnar Eliasson, Agneta Fry, Ingegerd Odmark, Lena Wollin. S. 10-13. Stockholm: HLS F�rlag, 1989.

220. Synthesis of the 14th conference. S. 44-46. I: ATEE 14th Annual Conference. Kristianstad, Sweden 3-8 September 1989. Perspectives for teacher education in an open Europe. Ed. Per-Erik Michaelsson. [Association for teacher education in Europe. Secretariat: Rue de la Concorde 60, B-1050 Brussels (Belgium)] [1989]

221. Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi. [Education and psychology. On the philosophy of John Dewey] I: Oppdragelse til det moderne. �mile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Pierre Bourdieu. Red. av Harald Thuen og Sveinung Vaage. S. 121-146. Oslo: Universitetsforlaget, 1989.

222. Bridging Gulfs Within and Between East and West. [Reply to Attila Horvath] I: Paideusis. Journal of the Canadian Philosophy of Education Society, vol. 2, no. 2, 1989, s. 15-18.

223. El desarrollo de la escuela media comprensiva en Suecia. Investigaci�n y evaluaci�n. [The development of the Swedish middle school. Research and evaluation] I: Revista de Educaci�n [Madrid], n�m. 289, mayo-agosto 1989, s. 109-127.

224. Del 2. Ekspertvurdering fra OECD. [Part 2. Expert evaluation from OECD] [Tills. med M. O'Donoghue och Maurice Kogan] I: OECD-vurdering av norsk utdanningspolitikk. Norsk rapport til OECD. Ekspertvurdering fra OECD. (Kirke- og undervisningsdepartementet; Kultur- og vitenskapsdepartementet; OECD) S. 109-176. Oslo: Aschehoug, 1989. — Engelsk version i nr 233.

225. F�rord. [Preface] I: Gert Z. Nordstr�m: Bilden i det postmoderna samh�llet. S. 9-10. Stockholm: Carlssons Bokf�rlag, 1989.

226. Lokala arbetsplaner - vad �r det? [Local working plans - what is that?] Tills. med Gerd Arfwedsson och Gerhard Arfwedsson. Stockholm: HLS f�rlag, 1989. 48 s. (H�ften f�r didaktiska studier, nr. 16, 1989)

227. Perspektiv p� didaktiken. N�gra personliga reflektioner. [Perspectives on didactics. Some personal reflections] I: Didactica Minima, nr. 8, 1989, s. 59-64.

228. F�rs�ksverksamhet med tre�rig yrkesutbildning i gymnasieskolan. F�rsta �ret. [Experiment with a three-year vocational training. The first year] Stockholm: Allm�nna f�rlaget, 1989. (SOU 1989:90)

229. 6 000 platser och 10 000 platser f�r f�rs�k i gymnasieskolan. Hur, var och varf�r? [6 000 places and 10 000 places for experiments in upper secondary school. How, where and why?] Bet�nkande av utredningen ang�ende utv�rdering av f�rs�ksverksamheten med tre�rig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan. Stockholm: Utbildningsdepartementet. (SOU 1989:106).

1990

230. Kunskaper i aritmetik och probleml�sning. En utv�rdering i �rskurserna 3, 4, 6 och 7 i Stockholms skolor. [Knowledge in arithmetic and problem solving. An evaluation in grades 3, 4, 6 and 7 in the schools of Stockholm] Tills. med Sten Pettersson och Ann-Christin Santesson. Stockholms skolf�rvaltning. [1990] 31 s. (Rapporter fr�n Stockholms skolor 1990:3)

231. M�lstyring og evaluering i norsk skole. [Steering by goals and evaluation in Norwegian schools] Slutrapport fra EMIL-prosjektet, NORAS/LOS-i-utdanning, 25. mai 1990. Tills. med Marit K. Granheim. Oslo: Norges r�d for anvendt samfunnsforskning. [1990] 47 s. (LOS-notat nr. 7 1990)

232. Educational policy-making, decentralisation and evaluation. S. 23-41. I: nr 238.

233. Part One. The examiners' report. [Tills. med M. O'Donoghue och Maurice Kogan] I: Reviews of National Policies for Education. Norway. S. 7-61. Paris: OECD, 1990. — Norsk version i nr 224.

234. Hva er utfordringen for en fremtidsrettet utdanning? [What are the demands on a future-oriented education?] I: Utfordringer for utdanningsforskningen. S. 19-28. Oslo: NAVF. Program for utdanningsforskning, 1990.

235. Introduction. Tills. med Marit Granheim och Maurice Kogan.
S. 9-11. I: nr 238.

236. OECD-rapporten - en bakgrunn. [The OECD-report - a background] S. 25-46. I: nr 239.

237. L�rarutbildning och didaktik. [Teacher education and didactics] I: Didactica Minima, nr. 14, nr. 3 1990, s. 6-9.

238. Evaluation as Policymaking. Introducing evaluation into a national decentralised educational system. Ed. by Marit Granheim, Maurice Kogan and Ulf Lundgren. London: Jessica Kingsley Publishers, 1990. 256 s.

239. Utdanningskvalitet - styrbar eller ustyrlig? [Quality of education: possible to monitor or not?] Redakt�rer: Marit Granheim, Ulf P. Lundgren og Tom Tiller. Oslo: Tano, 1990. 411 s.

240. B�rs - Kontor - Katedral? Evaluering av NAVFs utredningsinstitutt. Rapport fra Evalueringsutvalget. Delinstilling fra Organisasjonsutvalget. [Market - Office - Cathedral? The evaluation of the NAVF institute] [Tills. med Elisabeth Helander, Ruth Kleppe, Rolf I. Pedersen, Rune Premfors, Ola Stafseng] Oslo: Norges Allmenvitenskapelige forskningsr�d, 1990. 120 s.

241. Utv�rdering av f�rs�ksverksamheten med 3-�rig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan. [Evaluation of the experiment with a three-year vocational training in upper secondary school] Stockholm: Allm�nna f�rlaget. (SOU 1990:75) (UGY rapport 2)

1991

242. Att utv�rdera barnomsorg. Om decentralisering, m�lstyrning och utv�rdering av barnomsorgen och dess pedagogiska verksamhet. [To evaluate child care. On decentralisation, steering by goal and the evaluation of child care and its pedagogical activity] Tills. med Gunilla Dahlberg och Gunnar �s�n. Stockholm: HLS f�rlag i samarbete med Socialdepartementet, 1991. 108 s.

243. Between Education and Schooling: Outlines of a diachronic curriculum theory. Geelong, Victoria, Australia: Deakin University, 1991. 73 s. — Spansk version: Teor�a del curriculum y escolarizaci�n. Traducci�n de: Caridad Clemente Aparicio. Madrid: Ediciones Morata, 1992.

244. Curriculum Pacing. Tills. med Marie-Anne Colliander. I: The International Encyclopedia of Curriculum. Ed. by Arieh Lewy. S. 389-391. Oxford: Pergamon Press, 1991. — �ven i nr 158.

245. Nittiotal. [Nineties] I: Med viten og vilje mot et laererrikt samfunn? Perspektiver p� norsk laererutdanning. [Knowingly and willingly towards a society full of teachers? Perspectives on teacher education in Norway] Red. av Kari Sannerholt Melbostad, Kirsti Kolle Gr�ndahl, Inge L�nning og Nils Maehle. S. 303-312. Oslo: Universitetsforlaget, 1991.

246. Steering by Goals and Evaluation in the Norwegian Education System: a report from the EMIL project. Tills. med Marit K. Granheim. I: Journal of Curriculum Studies, vol. 23, no. 6, 1991, s. 481-505.

247. Kan utbildningens kvalitet styra kvaliteten? [Can the quality of education steer quality?] I: Skolen i Norden, nr. 1, 1991, s. 3-5.

1990

230. Kunskaper i aritmetik och probleml�sning. En utv�rdering i �rskurserna 3, 4, 6 och 7 i Stockholms skolor. [Knowledge in arithmetic and problem solving. An evaluation in grades 3, 4, 6 and 7 in the schools of Stockholm] Tills. med Sten Pettersson och Ann-Christin Santesson. Stockholms skolf�rvaltning. [1990] 31 s. (Rapporter fr�n Stockholms skolor 1990:3)

231. M�lstyring og evaluering i norsk skole. [Steering by goals and evaluation in Norwegian schools] Slutrapport fra EMIL-prosjektet, NORAS/LOS-i-utdanning, 25. mai 1990. Tills. med Marit K. Granheim. Oslo: Norges r�d for anvendt samfunnsforskning. [1990] 47 s. (LOS-notat nr. 7 1990)

232. Educational policy-making, decentralisation and evaluation. S. 23-41. I: nr 238.

233. Part One. The examiners' report. [Tills. med M. O'Donoghue och Maurice Kogan] I: Reviews of National Policies for Education. Norway. S. 7-61. Paris: OECD, 1990. — Norsk version i nr 224.

234. Hva er utfordringen for en fremtidsrettet utdanning? [What are the demands on a future-oriented education?] I: Utfordringer for utdanningsforskningen. S. 19-28. Oslo: NAVF. Program for utdanningsforskning, 1990.

235. Introduction. Tills. med Marit Granheim och Maurice Kogan.
S. 9-11. I: nr 238.

236. OECD-rapporten - en bakgrunn. [The OECD-report - a background] S. 25-46. I: nr 239.

237. L�rarutbildning och didaktik. [Teacher education and didactics] I: Didactica Minima, nr. 14, nr. 3 1990, s. 6-9.

238. Evaluation as Policymaking. Introducing evaluation into a national decentralised educational system. Ed. by Marit Granheim, Maurice Kogan and Ulf Lundgren. London: Jessica Kingsley Publishers, 1990. 256 s.

239. Utdanningskvalitet - styrbar eller ustyrlig? [Quality of education: possible to monitor or not?] Redakt�rer: Marit Granheim, Ulf P. Lundgren og Tom Tiller. Oslo: Tano, 1990. 411 s.

240. B�rs - Kontor - Katedral? Evaluering av NAVFs utredningsinstitutt. Rapport fra Evalueringsutvalget. Delinstilling fra Organisasjonsutvalget. [Market - Office - Cathedral? The evaluation of the NAVF institute] [Tills. med Elisabeth Helander, Ruth Kleppe, Rolf I. Pedersen, Rune Premfors, Ola Stafseng] Oslo: Norges Allmenvitenskapelige forskningsr�d, 1990. 120 s.

241. Utv�rdering av f�rs�ksverksamheten med 3-�rig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan. [Evaluation of the experiment with a three-year vocational training in upper secondary school] Stockholm: Allm�nna f�rlaget. (SOU 1990:75) (UGY rapport 2)

1991

242. Att utv�rdera barnomsorg. Om decentralisering, m�lstyrning och utv�rdering av barnomsorgen och dess pedagogiska verksamhet. [To evaluate child care. On decentralisation, steering by goal and the evaluation of child care and its pedagogical activity] Tills. med Gunilla Dahlberg och Gunnar �s�n. Stockholm: HLS f�rlag i samarbete med Socialdepartementet, 1991. 108 s.

243. Between Education and Schooling: Outlines of a diachronic curriculum theory. Geelong, Victoria, Australia: Deakin University, 1991. 73 s. — Spansk version: Teor�a del curriculum y escolarizaci�n. Traducci�n de: Caridad Clemente Aparicio. Madrid: Ediciones Morata, 1992.

244. Curriculum Pacing. Tills. med Marie-Anne Colliander. I: The International Encyclopedia of Curriculum. Ed. by Arieh Lewy. S. 389-391. Oxford: Pergamon Press, 1991. — �ven i nr 158.

245. Nittiotal. [Nineties] I: Med viten og vilje mot et laererrikt samfunn? Perspektiver p� norsk laererutdanning. [Knowingly and willingly towards a society full of teachers? Perspectives on teacher education in Norway] Red. av Kari Sannerholt Melbostad, Kirsti Kolle Gr�ndahl, Inge L�nning og Nils Maehle. S. 303-312. Oslo: Universitetsforlaget, 1991.

246. Steering by Goals and Evaluation in the Norwegian Education System: a report from the EMIL project. Tills. med Marit K. Granheim. I: Journal of Curriculum Studies, vol. 23, no. 6, 1991, s. 481-505.

247. Kan utbildningens kvalitet styra kvaliteten? [Can the quality of education steer quality?] I: Skolen i Norden, nr. 1, 1991, s. 3-5.


URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-7.htm
HTM version created by Donald Broady. Last updated 2 March 1997
Back to SEC home page