Nätverket för literacyforskning

URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/literacy/

Koordinator är Carina Fast <carina.fast@edu.uu.se>, som ansvarar för en arbetsgrupp inom SEC som startades 2003 under namnet "literacy" och i december 2005 döptes om till "Literacy och mediaanvändning" (Literacy and uses of media).

Med literacy avses här förmågan och beredskapen att använda läsandet och skrivandet för att skapa ett innehåll i skriftspråket på ett sätt som svarar mot behoven i ett speciellt sociokulturellt sammanhang.

Nätverket för literacyforskning med deltagare från hela Sverige och även grannländerna initierades och samordnas av Carina Fast. Det hade sin första sammankomst fred 27 febr 2004 i Uppsala och träffas några gånger per termin för att diskuterar aktuella texter tillsammans.


Sammankomster våren 2012

Fredagen den 16 mars klockan 13.00-17.00 (lunch från 11.45), Stockholms universitet, Frescati, gamla peddan, biblioteket.
Text att diskutera: Jones, Stephanie: Girls, Social Class and Literacy. Portsmouth: Heinemann 2006.
Anmälan sker till: carina.fast@edu.uu.se

Sammankomster hösten 2011

Torsd 24 nov - fred 25 nov. Tvådagarsseminarium, Umeå universitet
med prof. Hilary Janks, verksam vid University of the Witwatersrand, Johannesburg, South Africa.
Tema: "Access, power, diversity, design and redesign".
Anmälan till Berit Lundgren <berit.lundgren@sprak.umu.se>.

Sammankomster våren 2011

Fred 13 maj klockan 13.00-17.00 (lunch klockan 12.00), Högskolan i Malmö
Text som kommer att diskuteras: ”Literacy and Power” av Hilary Janks. Texten finns utgiven på Routledge 2010.
Anmälan sker till: kerstin.bergoo@husa.hkr.se

Tisd 15 februari 2011, i Stockholm
De som så önskar äter en gemensam lunch på van der Nootska Palatset klockan 11.30.
Dagens text diskuteras kl. 13.00-17.00 hemma hos Carina Fast, Bellmansgatan 38. Underlag för diskussion är Øystein Giljes avhandling Mode, mediation and moving images. An inquiry of digital editing practices in media education.
Mer information fås av Carina Fast <carina.fast@edu.uu.se>

Sammankomster våren 2010

Torsd 20 maj 2010, Kristianstad
Mer information på begäran.

Onsd 10 mars 2010, Malmö
The Literacy Research Network will host a pre-conference on Critical Literacy in Malmö Wednesday 10 March starting at 13:15 at room C 231 at "Orkanen", Nordenskiöldsgatan 10, Malmö
If you want to attend the pre-conference please e-mail larsh@dpu.dk no later than Monday 1 March 2010. Enrolment with a specification of your postal address is needed for practical reasons and for sending out literature.

Sammankomster hösten 2009

Fred 4 december 2009, Stockholm
Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet, Konradsberg (på Kungsholmen)
Värdpar: Siv Asarnoj <siv.asarnoj@did.su.se> och Helena Frisell <helena.frisell@did.su.se>
Texter att läsa:
Carrington, Vicki and Luke, Allan (1997) "Literacy and Bourdieu´s Sociological Theory: A Reframing", Language and Education, vol 11, no.2 (kan beställas av Carina Fast, <carina.fast@edu.uu.se>
Bourdieu, Pierre (1997) Den lingvistiska marknaden. I: Kultur och kritik. Uddevalla: Daidalos.

Onsd 23 september 2009, Göteborg
på Pedagogen i Göteborg (OBS! Dagen före Bok och Bibliotek öppnar).
Värdpar: Karin Gustafsson <karin.gustafsson@ped.gu.se> och Elisabeth Mellgren <elisabeth.mellgren@ped.gu.se>
Texter att diskutera:
Heller, M. (2008) "Bourdieu and literacy education". I: J Albright and A Luke (eds) Pierre Bourdieu and Literacy Education. London: Routledge. (För lån av kopia av kapitlet, kontakta Lars H <larsh@dpu.dk> och uppge ditt namn och postadress)
Evans, J. (2004) Literacy Moves On. Using popular culture, new technologies and critical literacy in the primary classroom. London: David Fulton. Introduction, kapitel 2 och kapitel 5.

Sammankomster våren 2009

Tisd 24 mars 2009, Stockholm
Tisd 24 mars kl 13.00-17.00. Plats: USOS, Stockholms universitet (Frescati) hus E, E 509.
Följande texter kommer att diskuteras: De sidor i En hållbar lärarutbildning (SOU 2008:109), som kan kopplas till literacy, samt Elisabeth Björklunds avhandling Att erövra litteracitet. Små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan (Göteborg Studies in Educational Sciences 270).

Månd 18 maj 2009, Köpenhamn
DPU i Köpenhamn (för närmare vägbeskrivning kontakta Carina Fast, <carina.fast@did.uu.se>):
Underlag för diskussion:
Johan Elmfeldt och Per-Olof Erixon: Skrift i rörelse. Om genrer och kommunikativ förmåga i skola och medielandskap, kapitel 6 (Symposion)
Lars Holm och Helle Pia Laursen: En bog om sprog - i daginstitutioner. Analyser av sproglig praksis (DPU:s förlag)

Sammankomster hösten 2008

1 oktober 2008, Uppsala
Diskussionsunderlag: Heath, Shirley Brice & Street, Brian V., On Ethnography. Approaches to Language and Literacy research.

1 december 2008, Malmö
Lärarutbildningen, Malmö högskola. Vi diskuterar följande delar av Gunther Kress och Theo van Leeuwen, Reading Images. The Grammar of Visual Design, 1996:
Introduction 1-15
kap 1 "The Semiotic Landscape", 16-44
kap 6 "The Meaning of Composition", 175-214
Det ger god näring till övergripande diskussioner om visual literacy, visual design och undersökning av multimodalitet.
som extra kan man läsa kap 2 "Narrative Representations: Designing Social Action", 45-78

Sammankomster våren 2008

6-8 mars 2008, Köpenhamn
NFPF i Köpenhamn med deltagande i det nordiska nätverket för literacyforskning.

14 maj 2008, Malmö
Lärarutbildningen i Malmö, klockan 13.00-17.00 (lunch från 12.00). Underlag för diskussionen är David Bartons bok Literacy. An introduction to the Ecolocy of Written Language.

Sammankomster hösten 2007

Onsd 5 sept 2007, Uppsala

Start kl 12.00 med lunch för den som så önskar. Sammankomsten startar kl 13.00 och ägnas åt studier av några av Anne Haas Dysons texter, bland andra:

Onsd 5 december 2007, Örebro

Terminens andra literacy-träff sker i Örebro, onsdagen den 5 december med start klockan 13.00 (lunch klockan 12.00 för de som önskar). Eve Gregory sätts under luppen. Karin Jönsson <karin.jonsson@mah.se> och Lars Holm <larsh@dpu.dk> har valt texter att diskutera. Lars Holm skriver:

"Vi vil foreslå, at vi læser uddrag fra en antologi, hun har været med til at redigere. Den tiltrækker sig blandt andet interesse, fordi den introducerer og eksemplificerer såkaldte syncretic literacy studies
Det drejer sig om: Gregory, E., Long, S. & Volk, D. (eds.), 2004: Many Pathways to Literacy. Young children learning with siblings, grandparents, peers and communities. London: RoutledgeFalmer.
    Vi foreslår, at udvalgte artikler fra bogens tre hovedafsnit læses og diskuteres med henblik på teoretiske og metodiske problemstillinger og med henblik på om anvendelsen af termen syncretic literacy studies er relevant og hensigtsmæssig. Vores forslag er, at alle læser s. 1-76, 91-128, 157-181 og 221-225.
    Hvis der skulle
være nogle, der har problemer med at fremskaffe bogen, kan man få tilsendt en kopi af siderne ved henvendelse til Karin Jönsson i Malmö.


Projekt

Den sociokulturella och pedagogiska miljöns betydelse för barns literacyutveckling.
Finansierat av Vetenskapsrådet.
Projektperiod: 2002-2005.
Projektledare:  Monica Axelsson (Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet)
Medarbetare: Carina Fast, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet, och Elisabeth Björklund (Institutionen för pedagogik, didaktik, psykologi, Högskolan i Gävle).

Studien om barns literacyutveckling syftar till att utforska hur barn socialiseras in i literacy. Vilka literacysituationer interagerar barn i hur tillämpas literacy vid dessa tillfällen? Syftet är att synliggöra den kunskap barn bär med sig i mötet med skolans mer formella läs- och skrivundervisning samt att undersöka hur barnens kunskap tas emot i skolan.

Centrala begrepp för studien är literacy, dvs förmågan och beredskapen att använda läsandet och skrivandet för att skapa ett innehåll i skriftspråket på ett sätt, som svarar mot de behov som finns i ett speciellt sociokulturellt sammanhang, literacy-situationer, dvs alla de tillfällen i vardagen där skriftspråket spelar en roll i människans liv samt literacytillämpning som innebär att människan använder sina kunskaper om läsandet och skrivandet i en speciell situation.

Projektet som omfattar studier av barn i förskoleåldern och följs upp under deras första termin i skolan har ett etnografiskt perspektiv. I projektet ingår tre delstudier: 1) ett tiotal barn från tre olika sociokulturella miljöer följs och observeras i hemmet, förskolan och på fritiden för att kartlägga vilka literacysituationer barnen interagerar i. 2) två förskolegrupper observeras för att utröna literacyintensiteten bland barnen i deras interaktion med varandra. 3) en grupp barn med svenska som andraspråk studeras i en förskola där personalen på ett medvetet sätt arbetar med barnens möte med skriven text genom t ex bokflodsprogram.

Populärvetenskaplig beskrivning <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/literacy/millit.htm>


URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/literacy/
Back to SEC home page
Created by Carina Fast and Donald Broady. Last updated 22 Jan 2012