INDE Capacity Building Programme

INDE Capacity Building Programme innefattar forsknings-, utvärderings- och utbildningsinsatser i Mozambique. Programmet leds från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi men engagerar även pedagoger, lingvister och psykologer från institutioner vid andra svenska och några utländska universitet (i USA, Danmark, Portugal).

Programmet startade i augusti 1992, finansieras av Sida och är jämförelsevis omfattande med en genomsnittlig årlig budget på cirka fem miljoner kronor. Det främsta syftet är att bygga upp inhemsk skolforsknings- och utvecklingskompetens vid det mozambikiska institutet INDE (Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educaçao <http://www.tropical.co.mz/~lhs/Index.htm>). Syftet är att överföra forskningstraditioner med särskild relevans för nyckelområden inom den moçambikiska primärskolan, dvs lingvistik och flerspråkighetsproblem, matematikdidaktik, naturkunskaps- och teknologiundervisning, pedagogisk mätning, samt utbildnings- och kultursociologi.

Detta har inneburit genomförande av ett antal större och mindre forskningsprojekt inom de nämda områdena, uppbyggnad av internationella och regionala forskningsnätverk samt utbildningsprogram för de moçambikiska forskarna.

Mikael Palme <mikael.palme@lhs.se> ansvarar för samordningen av programmet i dess helhet samt handleder tillsammans med Staf Callewaert vid Köpenhamns Universitet utbildningssociologisk inriktade studier. Christopher Stroud och Kenneth Hyltenstam, Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms Universitet, är ansvariga för forsknings- och utvecklingsarbete med lingvistisk inriktning. Wiggo Kilborn, Institutionen för ämnesdidaktik vid Göteborgs Universitet, leder matematikdidaktisk forskning och utveckling. Oleg Popov, knuten till Lärarhögskolan i Stockholm, ansvarar för forskning inriktad mot naturkunskap och teknologi. Vidare är Jan-Erik Johansson, Pedagogiska Institutionen, Göteborgs Universitet, engagerad inom området pedagogisk mätning och Kerstin Simberg, Lärarhögskolan i Stockholm, leder ett särskilt biblioteksutvecklingprogram.

I anslutning till programmet har även ordnats årliga skolforskningskonferenser i Moçambique, med allt starkare inslag av forskare från andra afrikanska länder: 1991 om utbildningsväsendet i Moçambique, 1992 om utvärdering av skolböcker, 1993 om naturvetenskapsundervisningens villkor, 1994 om språkundervisning i flerspråkiga länder.

Ur verksamheten har ett  nätverk "Utbildningsforskning i utvecklingsländer" vuxit fram.

 

Publikationer

Ett stort antal rapporter på portugisiska har redan utgivits, jämte några engelskspråkiga översättningar, bl.a.:

Mikael Palme: The Meaning of school. Repition and drop out in the Mozambican primary school, Education Division Documents No. 60. Stockholm: SIDA, 1993

Mikael Palme: Final Report and recommendations from the evaluation of teaching materials for lower primary education in Mozambique. I. General Issues; Maputo: INDE, 1993

Kenneth Hyltenstam/Christopher Stroud: Final Report and recommendations from the evaluation of teaching materials for lower primary education in Mozambique. II. Language issues; Maputo: INDE, 1993

Wiggo Kilborn: Final Report and recommendations from the evaluation of teaching materials for lower primary education in Mozambique. III. Mathematics; Maputo: INDE, 1993

Oleg Popov: Quality and assessment in Primary Science teaching in Mozambique. Maputo: INDE, 1994

Mikael Palme och Obede Baloi: Vocação ou exclusão. Um estudo sobre o professor primário moçambicano. Cadernos de pesquia 11. Maputo: INDE, 1995

Calisto Linha/Mikael Palme/Constâncio Xerinda: O ensino de Ciências Naturais e as concepções das crianças. Cadernos de pesquia 21. Maputo: INDE, 1997

Christopher Stroud: "The development of Metropolitan Languages in Post-Colonial Contexts: Language Contact and Language Change and the Case of Portuguese in Maputo", Nordic Journal of Linguistics, No. 19, 1996, pp. 183-214

Wiggo Kilborn: Research and development work in Primary School Mathematics in Mozambique. Maputo: INDE, 1997

 

I serien Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC Research Reports) finns följande skrifter tillgängliga:

Mikael Palme, The Meaning of School. Repetition and Drop Out in the Mozambican Primary School, SEC Research Reports No. 16, ILU, Uppsala University 1998.

Mikael Palme, Final Report and Recommendations from the Evaluation of Teaching Materials for Lower Primary Education in Mozambique. I. General Issues, SEC Research Reports No. 17, ILU, Uppsala University 1998.

Kenneth Hyltenstam & Christopher Stroud, Final Report and Recommendations from the Evaluation of Teaching Materials for Lower Primary Education in Mozambique. II. Language Issues, SEC Research Reports No. 18, ILU, Uppsala University 1998.

Wiggo Kilborn, Final Report and Recommendations from the Evaluation of Teaching Materials for Lower Primary Education in Mozambique. III. Mathematics, SEC Research Reports No. 19, ILU, Uppsala University 1998.

Ulla Alfredsson & Calisto Linha, Where God lives. Introduction to a Study of the Independent Protestant Churches in the Maputo Area, SEC Research Reports No. 20, ILU, Uppsala University 1998.

Kenneth Hyltenstam & Christopher Stroud, Proposals for Revised Language Curricula for Mozambican Primary Schools. A Discussion Document, SEC Research Reports No. 21, ILU, Uppsala University 1998.

 

Utbildningsinsatser

Utbildningsinsatserna har varit ett viktigt inslag i "INDE Capacity Building Programme". I september 1992 utformades ett studieprogram för en internationell mastersutbildning i "Educational Sciences" som godkändes av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Stockholms universitet och kunde starta i augusti 1993 med 17 studerande från Moçambique handplockade med tanke på att de senare skall verka som skolforskare i sitt hemland. I examinationen, som äger rum i Maputo, medverkar Donald Broady. Även ett par doktorander handleds från Sverige.

För mer information, kontakta Mikael Palme <mikael.palme@lhs.se> eller Kerstin Simberg <kerstin.simberg@lhs.se>


Back to SEC home page

Created by Donald Broady. Last updated 16 Dec. 1998