Forskarutbildningskursen
Utbildningsvetenskap, traditioner (
15 ECTS)

Uppsala universitet, sept 2007- jan 2008

URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm

Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Flertalet är verksamma vid Institutionen för didaktik, Pedagogiska institutionen eller Institutionen för utbildning, kultur och medier, dvs. de tre institutioner som ingår i Pedagogikumorganisationen.

Tid: Oftast tisdagar kl 09.15-12.00 under perioden sept 2007-jan 2008.

Lokal: Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala.

Lärare är Donald Broady, Ulf P. Lundgren, Leif Östman och Ann-Carita Evaldsson, vilka ansvarar för var sin fjärdedel av kursen.

 

Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.

Schema
Litteratur
Vägbeskrivning och karta


Schema

Onsd 2007-09-12 kl 13.15-16.00 i rum 1440:
Sociologi. Seminarieledare: Donald Broady

Tisd 2007-09-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism. Seminarieledare: Donald Broady

Tisd 2007-10-09 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Donald Broady

Torsd 2007-10-18 kl 10.15-12.00 i seminarierummet intill Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Psykologi och ramfaktorteori. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

Månd 2007-10-22 kl 13.15-15.00 i seminarierummet intill Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Utbildningspolitik. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

Månd 2007-10-22 kl 14.15-16.00 i seminarierummet intill Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren

Tisd 2007-12-11 kl 09.15-12.00 i rum 1319:
Etnometodologi och samtalsanalys. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson

Tisd 2007-12-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Utvecklingspsykologi, barndomssociologi. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson.

Tisd 2008-01-15 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson

Torsd 2007-01-17 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman

Tisd 2007-01-22 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman

Tisd 2007-01-29 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman 


Kursplan, prel. version


Utbildningsvetenskap, traditioner (15 högskolepoäng)

Kursen Utbildningsvetenskap, traditioner är en gemensam kurs inom utbildning på forskarnivå i ämnena Didaktik, Pedagogik och Utbildningssociologi vid Uppsala Universitet.

Beslut

Beslutad av institutionsstyrelsen vid Institutionen för utbildning, kultur och medier 2008-XX-XX

Utbildningsnivå

Utbildning på forskarnivå

Betygsskala

För denna kurs ges betygen G Godkänd, U underkänd.

Examinator

Lärare är professorerna Donald Broady, Ann-Carita Evaldsson, Ulf P. Lundgren och Leif Östman, vilka ansvarar för var sin del av kursen i enlighet med nedanstående ordning:

Mål

Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet och syftar till att deltagarna skall få en överblick över centrala forskningstraditioner och problemområden inom det utbildningsvetenskapliga området.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.

Donald Broady:
- Sociologi
- Tysk hermeneutik och fenomenologi
- Fransk strukturalism och poststrukturalism

Ulf P. Lundgren:
- Psykologi och ramfaktorteori
- Utbildningspolitik

Leif Östman:
- Amerikansk pragmatism
- Diskursanalys

Ann-Carita Evaldsson:
- Etnometodologi och samtalsanalys
_Utvecklingspsykologi, barndomssociologi

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.


Litteratur

Litteratur till kursens första fjärdedel, motsv. seminarierna i veckorna 42-44 2007 med Donald Broady som seminarieledare

Bland dessa texter är Gilje & Grimmen den enda som deltagarna behöver köpa eller låna.

***

Litteratur till kursens andra fjärdedel, motsv. seminarierna i veckorna 42-44 2007, med Ulf P. Lundgren som seminarieledare

***

Litteratur till kursens tredje fjärdedel, motsv. seminarier i januari 2008 med Leif Östman som seminarieledare

***

Litteratur till kursens fjärde fjärdedel, motsv. seminarier i december 2007 och januari 2008 med Ann-Carita Evaldsson som seminarieledare

Samtalsanalys och Etnometodologi

Evaldsson, Ann-Carita (2007 u.u.) "Accounting for friendship: Moral ordering and category membership in girls' relational talk". Research on Language and Interaction, 40(4) [special issue: Goodwin, MH: & Kyratzis, A, (eds) Children socializing children: Practices for organizing the social and moral order among peers].

Duranti, A., & Goodwin, C. (Eds.) (1992). Rethinking context. Language as an interactive phenomenon. (introduktionskapitel) New York: Cambridge University Press. p. 1-42

Heritage, J. (2001). "Goffman, Garfinkel and Conversation Analysis". In Wetherell, Margret, Taylor, Stephanie, & Simeon, J. Yates (Eds.). Discourse Theory and Practice. A Reader. London: Sage Publications. p. 47-56.

Hester, S. & Francis, D. (2000). Local educational order. Ethnomethodological studies of knowledge in action. Amsterdam: John Benjamins. (introduktionskapitel)

Maynard, D.W. & Clayman, S.E. (1991). "The diversity of ethnomethodology". Annual Review of Sociology, 17; 385-418

Stokoe, E. & Smithson, J. (2001). "Making gender relevant: Conversation analysis and gender categories in interaction", Discourse & Society, 12(2): 243-269.

Utvecklingspsykologi och Barndomsociologi

Corsaro, W. (1997). The Sociology of Childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press. (kap. 1-2, 5-8)

Corsaro W. & D. Eder (1990). "Children's Peerculture". Annual Review of Sociology. 16:197-220.

Evaldsson, Ann-Carita (2008 u.u.). "Play and games in children's everydaylives". I Jens Qvortrup, William Corsaro, Michael-Sebastian Honig & Gill Valentine, Handbook of Childhood Studies, Palgrave Macmillan.

Hallden, G. (2003). "Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp". Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 8:1-2, s. 13-24.

James, Al., C. Jenks & A. Prout (1990). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London: The Falmer Press. (kap 1)

För mer information kontakta Ann-Carita.Evaldsson@ped.uu.se


Vägbeskrivning och karta

Seminarierna sker i Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala. Vägbeskrivning för resenärer: Seminariebyggnaden är ett pampigt tegelhus i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand i nordvästlig riktning så kommer du rätt till slut). Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram till Seminariebyggnaden när du kört över ån och svängt först till vänster, sedan till höger. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 10 kr i automaten för en dags parkering. Se karta <http://www.skeptron.uu.se/broady/images/karta-m-seminariet.gif>.


URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated 2011-09-11